Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

1,5 miliarda złotych to najkorzystniejsza oferta na budowę odcinka trasy Via Carpatia Dukla - Barwinek

Józef Lonczak
Józef Lonczak
Do użytku kierowców oddano już prawie 82 km S19 w woj. podkarpackim, są    to odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe.
Do użytku kierowców oddano już prawie 82 km S19 w woj. podkarpackim, są    to odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe. Fot. Archiwum GDDKiA
Ofertę firmy Polaqua wskazano jako najkorzystniejszą w przetargu na zaprojektowanie i budowę 18 km drogi ekspresowej S19 Dukla - Barwinek (granica państwa). Jeśli nie będzie odwołań od tego wyboru, a Prezes Urzędu Zamówień Publicznych wyda pozytywną opinię i umowa będzie podpisana.

Spis treści

Oceniano osiem ofert

W przetargu złożono osiem ofert. Najkorzystniejszą złożyła spółka Polaqua, która zaoferowała zrealizowanie tego odcinka Via Carpatia za kwotę 1,5 mld zł (1 541 121 487,77 zł).

Złożone oferty były oceniane przy zastosowaniu następujących kryteriów: cena (60 procent), przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (30 proc.), a także termin realizacji kontraktu (10 procent).

Zakres prac do granicy ze Słowacją

Odcinek między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją. Jednocześnie jest to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych.

- Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, w systemie „Projektuj i buduj”. Zakres prac na tym odcinku obejmuje budowę drogi ekspresowej o długości 18,2 km. Będzie ona miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi. Ponadto w ramach tego zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy „Barwinek” zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19 – wyjaśnia Joanna Rarus, rzecznik prasowy rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Ponad kilometrowa estakada

Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. W ciągu trasy głównej będzie to 15 estakad. Najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m od poziomu terenu. Powstanie również dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt (cztery dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.

Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.

Realizacja potrwa ok. 4 lata

Planuje się, że prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 42 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (tj. od 1 grudnia do 31 marca, liczonych jako 4 miesiące), w czasie robót budowlanych. 

Trudny teren i osuwiska

Odcinek drogi ekspresowej S19 Dukla - Barwinek przebiegać będzie przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych.

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Zrealizowano ich ok. 1640, o łącznym metrażu 23 400 mb i głębokości od 3 do 46 m. Wykonano również ok. 780 sondowań badawczych o łącznym metrażu 4500 mb i głębokości od 1 do 22 m.  

Via Carpatia - stan aktualny

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.    

Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim

:   

  • 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),      
  • 42,2 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Krosno - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),     
  • 42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz, Domaradz - Krosno, Dukla - Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka).  
1,5 miliarda złotych to najkorzystniejsza oferta na budowę odcinka trasy Via Carpatia Dukla - Barwinek
archiwum
od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24