MKTG SR - pasek na kartach artykułów

60 takich autobusów na gaz ma wozić mieszkańców Rzeszowa [ZDJĘCIA]

Bartosz Gubernat
Autosan 12 LF CNG to autobus zasilany sprężonym gazem ziemnym. Jest pojazdem niskopodłogowym, przystosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych.
Autosan 12 LF CNG to autobus zasilany sprężonym gazem ziemnym. Jest pojazdem niskopodłogowym, przystosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych. Autosan
Trzy firmy chcą wyprodukować kolejne nowe autobusy komunikacji miejskiej dla Rzeszowa. To Autosan z Sanoka, a także polski Solaris i niemiecki MAN. Najkorzystniejsza jest oferta podkarpackiej firmy.

W najnowszym przetargu miasto poszukuje dostawcy 40 pojazdów. Mają to być tradycyjne, 12-metrowe autobusy wyposażone w klimatyzację i przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Zarząd Transportu Miejskiego otworzył właśnie oferty od firm zainteresowanych dostarczeniem autobusów. Jest ich trzy. Najniższą, wartą 54,6 mln zł złożył Autosan z Sanoka. 64,4 mln zł jest warta oferta Solarisa z Bolechowa, a Man Truck & Bus Polska wycenił pojazdy na 79,1 mln zł.

- Oferty są właśnie analizowane. Wybierając dostawcę weźmiemy pod uwagę nie tylko cenę, ale także inne czynniki, m.in. długość gwarancji

– informuje Anna Kowalska, dyrektor ZTM w Rzeszowie.

Umowę z firmą, która wyprodukuje autobusy dla miasta urzędnicy zamierzają podpisać jeszcze w tym miesiącu. Pierwsze z nich wyjadą na ulice na przełomie 2020 i 2021 roku. Będą zasilane ekologicznym, sprężonym gazem ziemnym CNG.

- Wybór tego paliwa nie jest przypadkowy. Zależy nam na tym, aby pojazdy komunikacji miejskiej jak najmniej zanieczyszczały środowisko. A autobusy na gaz są pod tym względem czystsze nawet od najnowszych diesli – tłumaczy Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

ZTM nie wyklucza, że zakres zamówienia zostanie rozszerzony z 40 do 60 autobusów. Będzie to możliwe, ponieważ oferty od dostawców wpisały się w kwotę, jaką na zakupy zarezerwowano w budżecie Rzeszowa. Zwiększenie zamówienia będzie wymagać dołożenia do tej kwoty zaledwie około 2 mln zł. Zdecydowana większość pieniędzy na ten cel to unijna dotacja. W MPK Rzeszów, które dysponuje aktualnie 212 pojazdami, nowe „gazowce” mogą zastąpić część starego taboru, przede wszystkim Solarisy, które zostały wyprodukowane w latach 1999-2000.

Dzięki unijnym dotacjom tabor, jakim dysponuje MPK Rzeszów jest jednym z najnowocześniejszych w kraju. Tylko na przełomie tego i ubiegłego roku wzbogacił się o 30 przegubowych i 10 elektrycznych Solarisów oraz 10 autosanów zasilanych olejem napędowym. Wcześniej miasto kupiło 80 autobusów marek Mercedes i Autosan. Autobusów na gaz ziemny jeździ w Rzeszowie w tej chwili 69. Wydatki na paliwo są w ich przypadku nieznacznie wyższe, w porównaniu do pojazdów zasilanych olejem napędowym. Sytuacja może się jednak zmienić, gdyż trwają rozmowy na temat zniesienia podatku akcyzowego na gaz wykorzystywany do zasilania samochodów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24