8 na 10 zgłoszeń na numer alarmowy 112 to głupie żarty

Małgorzata Motor
W Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie na 9 stanowiskach pracuje 45 operatorów numerów alarmowych
W Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie na 9 stanowiskach pracuje 45 operatorów numerów alarmowych Fot. Krzysztof Kapica
Udostępnij:
Wojewoda zgłosił już policji kilka spraw dotyczących połączeń fałszywych i złośliwych. Chodzi o te, które wykonywane były ciągle.

W związku z tym, że cała Polska jest objęta zasięgiem systemu powiadamiania ratunkowego z numeru 112, każdy może skorzystać z tego numeru alarmowego. Okazuje się jednak, że prawie 80 proc. telefonów to zgłoszenia fałszywe, złośliwe i niezasadne. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji odpowiedzialne za system powiadamiania ratunkowego podkreśla, że ludzie traktują numer 112 jak informację telefoniczną. Podaje jednocześnie, że największy procentowo udział zgłoszeń fałszywych odnotowano w ub. roku w centrach w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Kielcach, a także w Rzeszowie.

- W ub. roku operatorzy numerów alarmowych w rzeszowskim CPR odebrali ponad 500 tys. zgłoszeń. Na dobę to średnio 1390 zgłoszeń. Jeden operator miesięcznie przyjmuje ich ok. 1,5 tys. Niestety, niepokojące jest, że 80 proc. tych wszystkich zgłoszeń było fałszywych - mówiła podczas konferencji prasowej Małgorzata Chomycz- -Śmigielska, wojewoda podkarpacki.

Zgłoszenia te najczęściej dotyczyły zamawiania pizzy czy taksówki. Nie brakowało też takich, gdy osoba pytała, o której godzinie odjeżdża autobus lub do której godziny jest otwarta apteka. Spory odsetek stanowiły tzw. głuche telefony, najczęściej z powodu przypadkowego włączenia aparatu. W ub. roku było ich prawie 16,5 tys.

- Wśród nietypowych połączeń, które odebrałem, jest zgłoszenie dotyczące prenumeraty jednej z lokalnych gazet. Zdarzało się, że ktoś dzwonił, bo zgubił PIN do telefonu i jedyne połączenie, jakie mógł wykonać, to pod numer alarmowy 112. Zwykle w takiej sytuacji osoba myślała, że rozmawia z kimś z telefonii komórkowej. Już po kilku słowach jesteśmy w stanie ustalić, czy rzeczywiście ktoś potrzebuje pomocy czy mamy do czynienia z fałszywym zgłoszeniem. Rozłączamy się wtedy z taką osobą - wyjaśnia nam pan Krzysztof, operator CPR w Rzeszowie.

Filtrowanie zgłoszeń i odsiewanie tych fałszywych lub złośliwych powoduje, że do służb ratunkowych docierają tylko sygnały od osób, które naprawdę potrzebują pomocy. Pogotowie ratunkowe, policja czy straż pożarna nie są dzięki temu obciążone weryfikacją. Mogą zająć się wyłącznie ratowaniem zdrowia i życia.

- W ub. roku dla osób niesłyszących została uruchomiona w rzeszowskim CPR specjalna bramka SMS. Aktualnie w bazie jest już 50 osób niesłyszących z Podkarpacia - informuje Stanisław Rysz, zastępca dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

ASUS

ASUS X515EA-BQ1445W i5/8GB/512GB/Win11 (X515EABQ1445W)

4 299,00 zł2 599,00 zł-40%
miejsce #2

Lenovo

Lenovo Legion 5-15ACH 15,6"/Ryzen7/16GB/512GB/NoOS (82JW008SPB)

6 499,00 zł4 399,00 zł-32%
miejsce #3

ASUS

ASUS ROG Strix G15 G513IE-HN003 15,6"/Ryzen7/16GB/512GB/NoOS ...

6 334,80 zł4 699,00 zł-26%
miejsce #4

MSI

MSI Katana GF76 17,3"/i7/16GB/512GB/NoOS (11UD466XPL)

6 169,83 zł4 799,00 zł-22%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Elka

Ludzie! dlaczego staruszka dzwoni i pyta o numer do fryzjera?

bo kiedyś nr 113 był informacją! był też nr 112 ale nie pamiętam do czego służył. pomijam tych prawdziwych żartownisiów, świadomych czym jest nr 112...

g
gwidoncjon

Społeczeństwo a więc i wychowywanie dzieci zmienia się bardzo wolno. Postęp w zachowywaniu się ludzi dorosłych oraz młodzieży jest widoczny lecz ciągle daleki od oczekiwań.

Kiedyś,niszczenie mienia /przystanków autobusowych,koszy na śmiecie, ławek w parkach i tp./ było nagminne. Dzisiaj także się zdarza ale jakby rzadziej.

Sprawcy wszelkich fałszywych zgłoszeń powinni być ustalani /nie jest to zbyt skomplikowane/ i obciążani kosztami. Uderzanie po kieszeni było i jest najskuteczniejszym nauczycielem życia.

p
psychiatra z kaftanem
W dniu 21.02.2015 o 19:10, Orion napisał:

Jestem Orion

Jesteś pewien?

O
Orion

Jestem Orion

Z
ZA

WERYFIKOWAĆ NUMERY I DO SĄDU 2000 ZŁ  KARY, A RECYDYA 10 000 ZŁ KARY I PROBLEM ZNIKNIE

d
deratyzator głąbów

Karać i jeszcze raz karać, skoro matoł nie rozumie, że jego głupi (bo jakże inny) "żart" może odebrać szansę uratowania człowieka w nagłym przypadku.

Druga zaraza, to zastąpienie 112 ruszeniem dupska do przychodni - też karać za nieuzasadnione wezwanie, a może zryczałtowana opłata, która skutecznie wyleczy głupotę i lenistwo.

 

Matoła nie przekonają apele, on musi poczuć swoją głupotę na swojej kieszeni.

Szkoda, że nie ma chłosty i dybów.

Więcej informacji na stronie głównej Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie