87 mln zł na usprawnienie transportu w Rzeszowie

Bartosz Gubernat
W piątek miasto podpisze umowę na wykonanie Rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportowego.

RIST to ostatnia część wartego ponad 400 mln zł programu transportowego. Zakłada przede wszystkim budowę obszarowego systemu sterowania ruchem, którym objętych zostanie 50 najważniejszych skrzyżowań w mieście. Wszystkie będą wyposażone w urządzenia komunikujące się z autobusami komunikacji miejskiej. Dzięki temu w godzinach szczytu szybciej przejadą przez zatłoczone ulice. W planach jest także budowa elektronicznej informacji pasażerskiej na przystankach i w autobusach MPK.

Jego budowa niespodziewanie wróciła na nadzwyczajną sesję Rady Miasta Rzeszowa. Powód? - Dostaliśmy z Warszawy zielone światło do podpisania umowy z wykonawcą. Aby to zrobić, potrzebne są jednak przesunięcia pieniędzy w budżecie, aby na ten rok zostało w nim tylko tyle pieniędzy, ile uda się wykorzystać. Resztę trzeba zapisać na przyszły rok - tłumaczyli radnym Janina Filipek, skarbnik miasta i Paweł Potyrański, zastępca dyrektora wydziału pozyskiwania funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa.

Radnym PiS nie spodobały się jednak proponowane zmiany.

- Z uchwały wynika, że na 2013 rok z 2014 roku przesuwamy budowę buspasów, a wprowadzenie inteligentnych rozwiązań odkładamy o rok. To tak, jakby zacząć budowę domu od dachu, a potem stawiać ściany. Obawiam się, że doprowadzi to do chaosu na ulicach - kręcił nosem Robert Kultys z PiS.

- Nie ma takiej obawy. Wszystko jest pod kontrolą, harmonogram robót ustalony przed realizacją programu nie zmieni się - tłumaczył Marek Ustrobinski, wiceprezydent Rzeszowa.

Ale radnych PiS nie przekonał. Za wprowadzeniem zmian w miejskich finansach zagłosowali radni SLD, Rozwoju Rzeszowa i Platformy Obywatelskiej. Robert Kultys i Jadwiga Stręk z PiS byli przeciw, a ich pozostali klubowi koledzy wstrzymali się od głosu.

Mimo tego radnym prezydenta wystarczyło szabel do podjęcia uchwały. Dzięki temu w piątek urzędnicy podpiszą umowę na budowę RIST z hiszpańską firmą ACISA. Na wprowadzenie wszystkich rozwiązań będzie miała czas do czerwca przyszłego roku. Dostanie za to 87 mln zł.

Polacy wrócili do fast foodów

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mateusz

MPK są tylko w centrum a po za to jeżdżą co GODZINĘ takie MPK to ja mam w ......, jak nie bedzie nowych tras i częstotliwości to nie będą ludzie jeździć autobusami!!! w Anglii jeżdżą autobusy co 10 albo 15 minut do centrum!!! a tu np. 12 z Budziwoja leci co godzinę a ludzi pełno zawsze!! nie mówię co 10 minut ale co 20 albo 30 minut musi być jak chcą zmniejszyć korki i aby ludzie przeszli z aut do autobusów i dołożyć więcej lini!!! więcej tras!!! MPK publiczne nie ma przynosić dochodów tylko ma usprawniać ruch i zmniejszać korki !!! taką funkcję spełnia na zachodzie a w polsce to tylko zarabiac i aksę trzepać!!!

V
V

A nie możnaby zamiast tego kretyństwa puścić po Rzeszowie i najbliższych okolicach kolejki miejskiej na wzór Gdańska, czy Warszawy? Tory w kilku kierunkach i tak istnieją, kilka stacji jest, a można dobudować jeszcze parę peronów w odpowiednich miejscach. Do tego taka kolejka nie kolidowałaby z głównymi drogami i prawie nic nie trzeba przebudowywać. Możnaby stworzyć prawdziwą kolejkę aglomeracyjną. Z Dworca głównego np. do Boguchwały, do Rudnej Małej, lub nawet Głogowa, do Krasnego, albo i dalej, do Świlczy, do Tajęciny. Istnieje też bocznica az pod giełde samochodową.

Dlaczego nikt o tym nie myśli, tylko kombinują jak koń pod górę. Pociagów i tak jeździ coraz mniej, więc tory stoją odłogiem.

ALE JAK NIE WIADOMO O CO CHODZI TO CHODZI O PIENIĄDZE

r
ruskowsianin
W dniu 12.06.2013 o 10:20, Antek napisał:

Za taką kasę można wybudować 8 okrąglych kładek i po problemie.A tak na poważnie to usprawnienie transportu w mieście to maksymalne wyprowadzenie ruchu samochodowego z centrum miasta.Żadne inne innowacje Pana Ferenca nie rozwiążą tego problemu.Budowa obwodnic wokół miasta się kłania i tam należy kierować środki.

A ile mozna kupic nowych autobusow to juz sie nie mowi.

Pewnie caly zuzyty tabor by wnet wymienil na nowy.

a
andrus
W dniu 13.06.2013 o 23:19, pe pe napisał:

Żeby tylko nie skończyło się tak jak do tej pory. Bus pas na Sikorskiego to nieporozumienie. Może przez dwie godziny dziennie to działa, rano nie sprawdzałem ale w południe droga pusta a samochody jeżdżą niebezpiecznie bo trzeba zostawić pusty jeden pas, którym jeździ świeże powietrze. Kładka okrągła za 12 milionów też nie spełniła swoich założeń. Ciekawe co będzie następne.   

Bus pas na Sikorskiego to czysty idiotyzm ! Między godz. 9 a 14 spokojnie mogłyby nimi jeździć wsyztskie pojazdy, a tak auta tłoczą się na 1 pasie ruchu. Albo ten nagle skręcający w lewo i znikający ogólnodostępny pas przed skrzyżowaniem ze światłami z ul. Łukasiewicza. Dawniej była tam jeszcze niebezpieczna wysepka. Co za dureń to wymyślił ? Jeśli jeszcze do tej pory nie doszło tam do poważniejszego wypadku to cud ! Ja sobie wogóle nie wyobrażam że w Rzeszowie będą bus-pasy na tak wąskich ulicach ! Doprowadzi to tylko do komunikacyjnego paraliży i zapaści w ruchu ulicznym . Trzeba poszerzać ulice gdzie się da , budować obwodnice, więcej parkingów i zmniejszać a nie podwyższać ceny biletów MPK - to jedyna droga na rozładowanie korków w mieście.

j
johny10

W Niemczech w kilkutysięcznej wiosce pod miastem wielkości Rzeszowa puszczona jest kolejka S-Bahn, nie mówiąc już o samym mieście, tam skrzyżoawania są podziemne, a parkingów jest cała masa, łącznie z informacją w wielu punktach miasta.

Jak była mowa o kolejce w Rzeszowie, to wiocho-krzykacze powiedzieli, że nam takich luksusów w Rzeszowie nie trzeba.

 

TAK dla kolejki miejskiej i podmiejskiej w Rzeszowie!!!

 

 

p
pe pe

Żeby tylko nie skończyło się tak jak do tej pory. Bus pas na Sikorskiego to nieporozumienie. Może przez dwie godziny dziennie to działa, rano nie sprawdzałem ale w południe droga pusta a samochody jeżdżą niebezpiecznie bo trzeba zostawić pusty jeden pas, którym jeździ świeże powietrze. Kładka okrągła za 12 milionów też nie spełniła swoich założeń. Ciekawe co będzie następne.   

K
Karol
W dniu 12.06.2013 o 10:50, życzliwy napisał:

Żenującym jest ty iwo.Rachunek ekonomiczny dla ciebie nic nie znaczy? To żałosne że można być tak ograniczonym!

Jadę przez Bardowskiego a tu z naprzeciwka jedzie autobus. Plecy mokre, bo po lewej auta jak stały ,tak stoją. Ledwo co się mijamy i co widzę? Zrobiono tam dwukierunkową.

ż
życzliwy
W dniu 12.06.2013 o 09:37, iwo napisał:

Kultys jak zawsze przeciw !!!!!! buhahahahahahahahahahaaaaa zenujacy czlowieczek !!

Żenującym jest ty iwo.Rachunek ekonomiczny dla ciebie nic nie znaczy? To żałosne że można być tak ograniczonym!

M
Micho

na al. rejtana powinno budowac 3 ulice a nie 2????

 

A
Antek

Za taką kasę można wybudować 8 okrąglych kładek i po problemie.A tak na poważnie to usprawnienie transportu w mieście to maksymalne wyprowadzenie ruchu samochodowego z centrum miasta.Żadne inne innowacje Pana Ferenca nie rozwiążą tego problemu.Budowa obwodnic wokół miasta się kłania i tam należy kierować środki.

g
gość

Znowu zaczyna się marnotrawienie pieniędzy

r
remek

To jest sztuka ! za 87 mln złotych, zrobić coś co w najlepszym wypadku nic nie zmieni, a z wielkim prawdopodobieństwem tylko pogorszy.  Na całym świecie żeby usprawnić transport , buduje się nowe drogi, poszerza stare, buduje skrzyżowania bezkolizyjne, w końcu zmienia organizacje ruchu ( tworzy drogi jednokierunkowe ). Gdyby sama elektronika mogła usprawnić ruch, zamiast ulic wystarczyłyby troszkę szersze scieżki. Tylko czy ja nie wymagam zbyt wiele od naszego prezydenta i jego zastępców ?

G
Gość

Cel podróży rodzin radnych w tym roku za free? No jasne - słoneczna Hiszpania. (Pewnie dożywotnio)

i
iwo

Kultys jak zawsze przeciw !!!!!! buhahahahahahahahahahaaaaa zenujacy czlowieczek !!

W
Waldemar
W dniu 12.06.2013 o 08:33, pieszy napisał:

Bez obwodnic miasta na nic to wszystko. Wczoraj całe miasto stało w korkach, a autobusy (jak mówili w radiu) miały 40 min. do godziny opóźnienia.

 

Dodaj ogłoszenie