Alior Bank: bada opinie, preferencje i zwyczaje konsumenckie

Materiał informacyjny
Ofensywa Alior Banku trwa w najlepsze. Po zmianach w serwisie transakcyjnym oraz aplikacji mobilnej, bank wprowadził nowości w obszarze bankowości tradycyjnej oraz wziął się za promocję bankowości cyfrowej. To jego odpowiedź na potrzeby i oczekiwania klientów, którym przyjrzał się w ramach badania sprawdzającego ich stosunek do nowoczesnych usług bankowych.

Zanim Alior Bank wprowadził ostatnie zmiany w swojej bankowości internetowej oraz mobilnej, przez blisko dwa lata analizował sugestie, jakie jego klienci zgłaszali pośrednio i bezpośrednio za pośrednictwem social media. Dzięki temu mógł zaprojektować nowe rozwiązania tak, aby odpowiadały faktycznym potrzebom i preferencjom użytkowników.

Od tamtego czasu bank zaproponował jeszcze kilka innych nowości:

Pojawienie się tych elementów to efekt pogłębionych badań nad zachowaniami użytkowników poszczególnych kanałów bankowości.

Seniorzy niechętni nowoczesnym technologiom

Osoby powyżej 60. roku życia stanowią obecnie jedną piątą wszystkich Polaków, a ich odsetek będzie stopniowo już tylko rosnąć. To o tyle ważne, że nadal wykazują oni sporą niechęć do korzystania z bankowości internetowej i mobilnej, które stają się coraz bardziej nowoczesne oraz bardziej skomplikowane – przynajmniej dla tych, którzy nie korzystają z nich na co dzień.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Alior Banku wynika, że choć rachunek bankowy posiada 57 proc. Polaków w wieku powyżej 60 lat, to jednak już tylko jedna trzecia z nich korzysta z bankowości cyfrowej.

Co więcej, starsi użytkownicy ograniczają się do wykonywania tych najbardziej podstawowych operacji:

  • realizują przelewy internetowe (96 proc. respondentów),
  • sprawdzają saldo rachunku (90 proc.)
  • oraz korzystają z szybkich płatności online, na przykład typu pay-by-link (53 proc.).

Warto zaznaczyć, że o ile do konta internetowego przynajmniej raz logowało się 49 proc. seniorów, tak korzystanie z aplikacji bankowej zadeklarowało jedynie 16 procent.

Badanie zachowania i preferencji seniorów pokazuje wyraźnie, że są oni przyzwyczajeni do tradycyjnych rozwiązań i bezpośredniego kontaktu z doradcami bankowymi. Okazuje się bowiem, że aż 83 proc. badanych przynajmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy odwiedziło placówkę bankową, a 39 proc. uczyniło to więcej niż pięć razy. Warto przy tym dodać, że do placówek udawali się często nie tylko w celu wpłacenia lub wypłacenia gotówki (40 i 22 proc. respondentów), ale również pozyskania informacji o dostępnych usługach i produktach bankowych (26 proc.). (źródło: https://www.aliorbank.pl/aktualnosci/2020-01-20-seniorzy-w-banku.html)

Alior Bank, forum wielowymiarowej działalności

Alior Bank promuje cyfrową bankowość wśród seniorów

Na zlecenie Alior Banku zbadano również, dlaczego seniorzy są tak negatywnie nastawieni do usług bankowości elektronicznej. Wyniki nie były zaskoczeniem, ale pozwoliły uchwycić skalę poszczególnych barier i umożliwiły zaplanowanie działań zaradczych.

Raport Alior Banku pokazuje, że co piąta osoba powyżej 60. roku życia preferuje osobiste wizyty w placówkach bankowych i nie potrzebuje korzystać z bankowości cyfrowej. Kolejne 23 proc. seniorów nie robi tego z obawy o swoje bezpieczeństwo, a dla aż 28 proc. przeszkodę stanowi brak wiedzy na temat działania nowoczesnych usług bankowych. Dlatego też Alior Bank podjął wyzwanie i wprowadził rozwiązania, które mają pomóc wyeliminować przynajmniej te dwie ostatnie bariery.

W listopadzie 2019 roku Alior Bank zorganizował pilotażowe warsztaty dla seniorów, dzięki którym mogli oni poznać podstawy bezpiecznego, nowoczesnego zarządzania finansami online. W przestrzeni RBL w Warszawie doradcy bankowi wyjaśnili im, w teorii i praktyce, jak obsługiwać kanały cyfrowe banku: logować się do konta, autoryzować transakcje, sprawdzać saldo i historię operacji czy też zlecać przelewy. W czasie spotkania omówili też kwestię bezpiecznego zarządzania limitami na karcie oraz jej ewentualnego blokowania. (źródło: https://www.aliorbank.pl/aktualnosci/2019-11-26-warsztaty-dla-seniorow.html)
Dzięki zdobytej wiedzy i poradom doradców, wielu uczestników pozbyło się obaw dotyczących korzystania z bankowości cyfrowej. Zarządzający bankiem, zachęceni sukcesem inicjatywy, zamierzają przeprowadzić kolejne tego typu spotkania w swoich innych placówkach.

Nowy format oddziałów – z korzyścią dla seniorów i nie tylko

O tym, że Alior Bank stara się odpowiadać na potrzeby i oczekiwania klientów, świadczą też  daleko idące zmiany w oddziałach instytucji. Pierwszą odnowioną placówkę bank otworzył przy Al. Jana Pawła II 35 w Warszawie, a do końca 2020 roku ma uruchomić ich łącznie trzydzieści.

Nowoczesną placówkę Alior Banku zaaranżowano tak, aby zapewniała najwyższy komfort i maksymalne wykorzystanie funkcjonalności przestrzeni. Za jej projektem kryje się rewolucja technologiczna, odpowiedzialność społeczna oraz  optymalizacja procesów. W aranżacji wykorzystano wiele proekologicznych rozwiązań i surowców z recyklingu, ale przede wszystkim – wydzielono kilka funkcjonalnych stref. Jedną z tych ostatnich stanowi strefa digital, w której każdy zainteresowany, przy wsparciu doradców bankowych, może wypróbować bankowości cyfrowej.

Placówki w nowym formacie dają okazję, aby po raz pierwszy zalogować się do serwisu transakcyjnego banku lub aplikacji mobilnej, i przekonać się, że kanały te są naprawdę bezpieczne, proste i wygodne w obsłudze. Ich pojawienie się docenią zarówno seniorzy, jak i pozostali klienci, którzy chcieliby lepiej poznać działanie e-bankowości Alior Banku. (źródło: https://www.aliorbank.pl/aktualnosci/2020-01-08-nowy-format-oddzialow.html)

Alior Bank pamięta również o młodszych klientach

Alior Bank troszczy się nie tylko o seniorów, ale również klientów aktywnie korzystających z nowoczesnych rozwiązań, na przykład aplikacji bankowej czy płatności mobilnych. Co ważne, także z myślą o tych użytkownikach wprowadza nowości, które zostały poprzedzone szczegółowymi badaniami ich potrzeb i zachowań.

Z badania Alior Banku wynika, że Polacy są coraz bardziej mobilni (https://www.aliorbank.pl/aktualnosci/2020-01-15-polacy-coraz-bardziej-mobilni.html): obecnie już prawie co drugi użytkownik smartfona za pośrednictwem aplikacji bankowej wykonuje szereg operacji finansowych. Zdecydowanie najbardziej popularne są te najprostsze, czyli sprawdzanie salda rachunku (95 proc. wskazań), zlecanie przelewów internetowych (91 proc.) oraz płacenie za zakupy w sklepach stacjonarnych i online (76 proc.).
Warto jednak zwrócić uwagę na rosnące znaczenie czynności, które dotychczas albo stanowiły domenę bankowości internetowej, albo w ogóle nie były dostępne w ramach kanałów zdalnych. Jak pokazuje raport Alior Banku, za pośrednictwem aplikacji bankowej 40 proc. klientów kupuje bilety komunikacji miejskiej, 27 proc. zakłada lokaty terminowe, 23 proc. opłaca parkingi, a 13 proc. wnioskuje o pożyczkę online.

Klienci Alior Banku mogą swobodnie korzystać ze wszystkich wspomnianych operacji, a dodatkowo również, mają do dyspozycji nowoczesne sposoby płacenia technologią zbliżeniową. Bank zaobserwował w ostatnim roku blisko 200-procentowy wzrost popularności płatności mobilnych, i prognozuje również wzrost zainteresowania płatnościami zbliżeniowymi, wykonywanymi za pomocą urządzeń „ubieralnych”, takich jak smartwatch czy opaska fitness.  Dlatego od niedawna udostępnia klientom nie tylko klasyczne płatności telefonem, ale również usługę płatności mobilnych zegarkami Fitbit oraz Garmin.

By móc płacić zbliżeniowo smartwatchem, do aplikacji Garmin Connect lub Fitbit wystarczy dodać kartę wydaną przez Alior Bank, jego kantor walutowy lub T-Mobile Usługi Bankowe.

Czytaj także:

Szybki kredyt bez zaświadczeń o zarobkach

Pewne kwestie są tak oczywiste, że nie wymagają przeprowadzania dogłębnych badań wśród klientów bankowości. Jedną z nich jest fakt, że ci ostatni chcą pożyczać pieniądze w maksymalnie uproszczony sposób: oczekują prostych procedur pożyczkowych, minimum formalności i szybkiej decyzji w sprawie udzielenia finansowania.

Alior Bank odpowiedział także i na powyższe potrzeby, udostępniając kredyt bez konieczności przedstawiania zaświadczenia o zarobkach. Co ważne, produkt ten oferuje nie tylko osobom, które mają w nim założony rachunek osobisty, ale również klientom innych banków. Stało się to możliwe za sprawą AIS (Account Information Service), czyli usługi dostępu do informacji o rachunku płatniczym. Wystarczy, że na etapie wnioskowania o kredyt, czy to w placówce czy za pośrednictwem internetu, klient wyrazi zgodę na wgląd do danych o rachunku, na który wpływa jego wynagrodzenie – wówczas, Alior Bank będzie miał już wszelkie informacje potrzebne do podjęcia decyzji kredytowej.

Jak zatem widać, grono klientów, dla których Alior Bank przygotował atrakcyjne nowości staje się coraz szersze.
Czytaj także: Alior bank na nowo: innowacyjne zmiany w bankowości tradycyjnej

Materiał oryginalny:

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3