Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autobusy elektryczne już w Rzeszowie. Jeżdzą na linii "0", jest ich dziesięć

Bartosz Gubernat
Pierwszy z autobusów podczas próbnego ładowania przed dworcem PKP.
Pierwszy z autobusów podczas próbnego ładowania przed dworcem PKP. Krzysztof Łokaj
Od rana linię "0" rzeszowskiego MPK obsługują autobusy zasilane energią elektryczną. Jest ich 10, wraz z budową stacji ładowania Rzeszów zapłacił za nie 30,2 mln zł.

Podczas konferencji prasowej zorganizowanej z okazji uruchomienia nowych pojazdów prezydent Tadeusz Ferenc podkreślał, że ich zakup był możliwy dzięki przychylności rządu premiera Mateusza Morawieckiego.

Te autobusy nie emitują spalin. Jeżdżą na energię elektryczną

- Dostaliśmy na ten zakup olbrzymie dofinansowanie. Te autobusy nie emitują spalin, są ekologiczne. Chociaż kosztują więcej niż tradycyjne, spalinowe, pieniądze są dobrze wydane. Bo zdrowie mieszkańców jest dla nas najważniejsze, a im mniej spalin, tym mniej chorób - mówi prezydent Ferenc.

Zobacz, jak wyglądają nowe autobusy:

W MPK Rzeszów jeździ 10 autobusów elektrycznych. Wraz z budową stacji ładowania miasto zapłaciło za nie 30,2 mln zł. Autobusem na prąd można się przejechać na trasie linii "0".WIĘCEJ: Autobusy elektryczne już jeżdzą po Rzeszowie. Jest ich dziesięć

Autobusy elektryczne jeżdżą po Rzeszowie. Zobacz, jak wygląd...

Autobusy elektryczne w Rzeszowie obsługują linie 0A i 0B. Będą jeździć po pętli długiej na 9,2 km. Z jednej strony ma ona 19 przystanków, a z drugiej jest ich 20.

Między kursami pojazdy będą korzystać ze stacji szybkiego ładowania akumulatorów, którą wybudowano przy dworcu głównym PKP. Natomiast nocami każdy z nich zostanie naładowany na terenie bazy MPK przy ulicy Lubelskiej.

Elektryczne solarisy przyjechały z Bełchatowa

Elektryczne pojazdy dostarczyła miastu firma Solaris z Bolechowa koło Poznania. Każdy z nich kosztował 2,5 mln zł. Dodatkowe 5,2 mln zł to koszt budowy stacji ich ładowania. Przy ulicy Lubelskiej, na terenie bazy MPK powstało 10 stanowisk, przy których autobusy są ładowane nocą. Dodatkowe dwa wybudowano przed dworcem głównym PKP.

- W zajezdni wykonujemy tak zwane wolne, pełne ładowanie. Pozwala ono jednak na przejechanie maksymalnie czterech kursów linii „0”. Dlatego przed rozpoczęciem każdego kolejnego okrążenia, autobusy będą doładowywane szybkimi ładowarkami przy przystanku obok dworca. Takie ładowanie trwa zaledwie kilka minut – mówi Marek Filip, prezes MPK Rzeszów.

Uruchomione w czwartek pojazdy jeżdżą wyłącznie na liniach „0A” i „0B”, które tworzą pętlę długą na 9,2 km. Każdy autobus ma 57 miejsc stojących i 27 siedzących. Są wyposażone w monitoring, biletomaty i system elektronicznej informacji pasażerskiej. Napędzają je silniki elektryczne montowane przy piastach kół. Każdy elektrobus ma po dwa takie silniki, po prawej i lewej stronie. Każdy z nich rozwija moc 110 kW, czyli prawie 150 KM.

Pieniądze z Unii Europejskiej

Wart ponad 30,2 mln zł zakup w 85 proc. dofinansowała Unia Europejska. W tym roku Zarząd Transportu Miejskiego ma ogłosić przetarg na zakup 60 kolejnych autobusów. 40 z nich ma być zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG, a 20 energią elektryczną. Niewykluczone jednak, że liczba elektrobusów w nowym zamówieniu wzrośnie do 40 sztuk.

ZOBACZ TEŻ: Prezydent Tadeusz Ferenc o autobusach elektrycznych dla MPK w Rzeszowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24