Autobusy na gaz ekologiczne, ale już nie takie ekonomiczne

Bartosz Gubernat
W MPK Rzeszów jeździ 70 autobusów na gaz ziemny. To największa flota takich pojazdów w kraju.
W MPK Rzeszów jeździ 70 autobusów na gaz ziemny. To największa flota takich pojazdów w kraju. KRZYSZTOF KAPICA
Prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc namawiał wczoraj prezesa PGNiG do obniżki cen gazu CNG.

CNG, czyli wysokosprężony gaz ziemny jest wykorzystywany m.in. do napędzania samochodów. Jako paliwo tańsze od benzyny przez lata był popularny przede wszystkim wśród firm komunalnych obsługujących miasta.

Rzeszów rekordzistą

Na Podkarpaciu autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG jeżdżą w Rzeszowie, Mielcu i Przemyślu. Do niedawna korzystała z nich także Dębica. Najwięcej, aż 70 takich pojazdów używa MPK Rzeszów. To najwięcej w Polsce.

- U nas gazowce to ponad 1/3 taboru. Stawialiśmy na nie od lat, bo do zakupów dopłacał Ekofundusz, a jazda była tańsza niż na oleju napędowym. Mimo wielu protestów fiskus wprowadził jednak akcyzę na gaz ziemny i teraz mamy kłopot, bo koszty jazdy mocno wzrosły - mówi Marek Filip, prezes MPK Rzeszów.

Ile na zmianie stawek straciło MPK? Jeżdżące w Rzeszowie nowe mercedesy citaro w wersji z silnikami diesla spalają ok. 40-42 litry oleju napędowego na 100 km. Taki sam pojazd, tyle, że zasilany gazem potrzebuje do przejechania takiego samego dystansu nawet 61 m sześc. CNG. Na dziś cena gazu to dla MPK 2,67 zł netto, a za olej firma płaci 3,59 zł netto. Gaz chociaż jednostkowo tańszy, ze względu na większe zużycie wychodzi więc drożej.

Przewoźnik obliczył, że przy średnim przebiegu na poziomie 60 tysięcy kilometrów rocznie, autobus z silnikiem diesla zużywa paliwa za 86 tys. zł. Gazowiec za 97 tys. zł. A na tym nie koniec, bo autobusy gazowe są także droższe w naprawach. Wymagają częstszych przeglądów, częściej wymienia się w nich także awaryjne przepustnice, szybciej zużywają się świece zapłonowe i przewody. To także podnosi koszty utrzymania. Ze względu na niekorzystny stosunek ceny oleju napędowego do CNG, prezydent Tadeusz Ferenc spotkał się wczoraj w ratuszu z Tomaszem Bukowskim, prezesem zarządu Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa Obrót Detaliczny.

- Do każdego wozokilometra dopłacamy MPK z pieniędzy podatników, a więc to naturalne, że zależy nam na zmniejszeniu kosztów funkcjonowania tej firmy. Zwróciliśmy się z prośbą do PGNiG o obniżenie ceny gazu do autobusów. Decyzja w tej sprawie ma zapaść w ciągu czterech tygodni - mówi prezydent Tadeusz Ferenc.

Podkreśla jednak, że niezależnie od ceny tego paliwa, miasto nie zrezygnuje z ekologicznych pojazdów.

- Bo korzyści, jakie mamy z ich użytkowania to nie tylko ekonomia, ale przede wszystkim ekologia. Mniej szkodliwych spalin to lepsze zdrowie mieszkańców. Poza tym te autobusy nie zanieczyszczają środowiska tak jak diesle, a dzięki temu mamy czystsze elewacje budynków. Ja na sprawę patrzę szeroko - mówi prezydent.

Będą kolejne zakupy

W rzeszowskim ratuszu zapowiadają, że w rozdaniu pieniędzy unijnych na lata 2014-2020 będą szukać możliwości dofinansowani kolejnych 50 ekologicznych pojazdów.

- Interesują nas różne rozwiązania, obok gazu ziemnego także pojazdy hybrydowe i elektryczne. Możliwości dofinansowania zakupów jest bardzo dużo, jestem pewien, że flotę MPK uda się znowu unowocześnić - mówi prezydent Ferenc.

Wszystkich autobusów w MPK jest w tej chwili 182. 80 to nowe mercedesy i autosany kupione w ciągu dwóch lat za pieniądze z unijnego programu transportowego.

Wysokie czynsze, niewielu klientów. Restauratorzy zamykają biznesy.

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr

Fiskus i fiskus..... I nawet jeśli pojawią się już auta na prąd znowu fiskus dopier....li akcyzę i nie będzie się opłacać.

Wniosek?

Zlikwidować fiskus. Polska to kraj debilnych urzędasów......

B
BaracudaV

Naczelny wizjonerze stolicy imitacji, prezesie SM Nowe Miasto, p-ośle z Drabinianki, członku PZPR i SLD, jaśnie nam panujący od 12 lat, ulubieńcu "milijonuf", despotyczny carze, spalinowy dieduszko e-Tadeuszu daj mieszkańcom alternatywę w transporcie. Miasto jest dla ludzi a nie ludzie dla miasta. Zajmij się budową spójnej sieci bezpiecznych dróg rowerowych oraz ułatwień dla pieszych a nie tylko i wyłącznie kult OOOO. Siejąc ulice zbieracz samochody. Ruch rowerowy nie generuje żadnych zanieczyszczeń ani hałasu oraz wpływa na poprawę kondycji i zdrowia mieszkańców. Nie stawiaj pieszym idiotycznych barier komunikacyjnych typu okrągła kładka tylko oddaj centrum mieszkańcom. Bierz przykład z europejskich miast typu Amsterdam, Kopenhaga, Berlin a nie bujaj po Dubajach. Wprowadzaj ułatwienia dla ludzi a nie swoje chore i bezmyślne zabaweczki typu grzane sufity w otwartych przystankach. Zacznij słuchać głosu mieszkańców a nie przykładać ucho tam gdzie Ci pasuje i jest interes...

J
J

Przecież coraz więcej ON produkuje sie z odnawoalnych zrodeł czyli roslin oleistych, ponadto w przyszlości ON bedzie jeszcze tanszy ponieważ produkcja tego paliwa będzie się odbywać na bazie zwyklej wody, ostatnio audi się tym chwaliło. Wiec inwestowanie w gazowce nie jest ekonomiczne, a biorac pod uwagę wyższe koszty eksploatacji takich pojazdow to tym bardziej należy się zstanowić na przyszłą ekonomią takich pojazdów.

To tylko oczywiscie moje skromne zdanie.

G
Gość

częściej wymienia się w nich także awaryjne przepustnice, szybciej zużywają się świece zapłonowe i przewody.

co za idiota to pisal ,czyzby nowiny naprawde nie mialy wyksztalconych dziennikarzy.

G
Gość
W dniu 06.05.2015 o 18:06, detektivo napisał:

jak MPK kupuje olej napędowy po 3,59 netto, to albo kłamią albo mają gdzieś ekonomię, negocjacje i koszty.

A po ile maja kupowac? w orlenie cena hurtowa 3,74 zl netto wiec maja dobra cene w mpk.
k
kierowca

jeśli taki diesel-autobus będzie niemiłosiernie kopcił, (np. przy ruszaniu pod górkę na ul. Lwowskiej, często przez kłęby czarnego dymu nic nie widać dosłownie) a to się zdarza, uprzedzam, że od razu dzwonię na policję, nie mam zamiaru wchłaniać rakotwórczych substancji, ani ja, ani moje dzieci w aucie, jeśli w ocenie urzędników miejskich poprawiamy miasto, róbmy to konsekwentnie, 997 ma obowiązek przyjąć zgłoszenie, które jest nagrywane,  a zgłaszający ma prawo następnie dowiedzieć się o realizacji tego zgłoszenia, w przypadku próby olania przez policjanta takiego zgłoszenia, poinformować komendę wojewódzką (przy Dąbrowskiego) lub wyżej

 

d
detektivo

jak MPK kupuje olej napędowy po 3,59 netto, to albo kłamią albo mają gdzieś ekonomię, negocjacje i koszty.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3