Pierwotnie przetarg dotyczył zakupu 40 takich autobusów. Stanęły do niego trzy firmy. Najwyższą ofertę, wartą 79,2 mln zł złożył MAN. Solaris wycenił autobusy na 64,5 mln zł, a Autosan na 54,7 mln zł. Rzeszów na zakupy miał zarezerwowane 56 mln zł.
Zarząd Transportu Miejskiego od początku zakładał jednak możliwość powiększenia zamówienia do 60 autobusów. W tym celu miejscy urzędnicy prowadzili rozmowy na temat możliwości zwiększenia unijnej dotacji na zakupy. Rozmowy zakończyły się pomyślnie dla miasta, dzięki czemu zamówienie zwiększono do 60 pojazdów, a podpisana w piątek umowa jest warta aż 81 mln zł.
Dostawy do 2021 roku
- Pierwszy autobus przyjedzie do Rzeszowa w drugiej połowie 2020 roku, w ciągu 40 tygodni od podpisania umowy. Kolejnych siedem mamy otrzymać cztery tygodnie później – mówi Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.
W sumie rozpisano dostawy o wielkości 5–7 autobusów każda na okres od 40 do 54 tygodni od podpisania umowy. W tym czasie Autosan dostarczy 40 pojazdów. 20 dodatkowych przyjedzie między 60. a 62. tygodniem od podpisania umowy. Zakończenie wszystkich dostaw planowane jest na I kwartał 2021 roku.
- Każdy z autobusów będzie wyposażony w system informacji pasażerskiej składający się z tablic elektronicznych, system informacji głosowej, bramki liczące pasażerów i monitoring. W pojazdach zostaną zamontowane biletomaty obsługujące zarówno płatności gotówkowe, jak przy pomocy karty płatniczej – wylicza Anna Kowalska.
Zamówione Autosany to model o długości 12 metrów. Każdy z nich ma 94 miejsca, w tym 27 siedzących. 12 jest dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi, dzięki czemu łatwiej zająć te miejsca osobom niepełnosprawnym.
Tańsze paliwo i mniej zanieczyszczeń
W tej chwili Rzeszów ma 68 autobusów na gaz ziemny. Po zakończeniu dostaw z nowego zamówienia ich liczba będzie wynosić już 128. Autobus na CNG zużywa około 60 metrów sześc. gazu na 100 kilometrów. Pojazdy z silnikami diesla do pokonania takiego samego dystansu potrzebują około 40-42 litrów oleju napędowego. Po 14 sierpnia tego roku, kiedy PGNiG zawiesiło akcyzę na gaz wykorzystywany do zasilania pojazdów, mimo większego zużycia, to jazda na CNG jest w MPK tańsza.
- Akcyza wynosiła około 32 grosze na metr sześcienny. Dzięki jej zniesieniu kilometr jazdy jest teraz tańszy o około 20 groszy. A w stosunku do kosztów paliwa dla diesli, autobusy gazowe każdy kilometr pokonują o około 17 groszy taniej – mówi Marek Filip, prezes MPK Rzeszów, które wynajmuje pojazdy od Zarządu Transportu Miejskiego.
W ZTM zapowiadają, że przygotowywane są już kolejne zakupy autobusów z napędem elektrycznym, a także wodorowym. Ten ostatni prezydent Rzeszowa oglądał podczas niedawnej wizyty w Londynie.
WIDEO: Dyrektor ZTM Anna Kowalska o rozwoju taboru MPK i ekologii
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?