Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autosan wyprodukował pierwszy elektryczny autobus. To pierwsza konstrukcja, która w całości powstała w Sanoku [ZDJĘCIA]

Ewa Gorczyca
Ewa Gorczyca
To pierwszy elektryczny autobus, który powstał według projektu inżynierów sanockiej fabryki. Został już oficjalnie zaprezentowany. Po uzyskaniu homologacji, pod koniec listopada, znajdzie się w ofercie Autosanu.

- To w stu procentach nasza, sanocka konstrukcja - podkreśla Eugeniusz Szymonik, prezes zarządu spółki Autosan. I zapewnia, że pojazd ma parametry najnowocześniejszych autobusów na świecie.

- Myślę, że możemy konkurować z takimi firmami, jak Solaris czy Mercedes, możemy konkurować z najlepszymi producentami, którzy uruchamiają produkcję autobusów elektrycznych

- zapewnia Szymonik.

Zdaniem szefa spółki taki właśnie autobus, światowej klasy, może być dźwignią dla rozwoju Autosanu.

- I będzie, jestem o tym przekonany - mówi.

PRZECZYTAJ TEŻ:

Pierwszy egzemplarz powstał w wersji 12-metrowej. "Elektryk" będzie produkowany także w innych wariantach. Mniejszy ma mieć 10 metrów, powstanie też wersja przegubowa 18-metrowa. Jak tłumaczy prezes Szymonik, autobus, który niedawno zjechał z taśmy montażowej, to już nie prototyp, ale pierwszy z serii, przeznaczony do sprzedaży.

- Dopracowany i sprawdzony, mimo że powstał w krótkim czasie - podkreśla prezes Autosanu. - Opieraliśmy się na wcześniejszych doświadczeniach, związanych z przygotowaniem kilku prototypów i współpracą z zagranicznym klientem.

Plany zakładały, że prace od projektu do finału potrwają rok. Udało się w dziewięć miesięcy.

- To oferta dla klientów zainteresowanych ekologicznym, niezawodnym transportem miejskim. Myślę, że nasz autobus będą kupować polskie miasta. Liczymy na to, że będą ogłaszane przetargi, a my będziemy w nich uczestniczyć i wygramy

- mówi Szymonik.

Ok. 1,8 miliona złotych - to koszt pierwszego elektrycznego autosanu z Sanoka. W pełni naładowany może przejechać około 300 kilometrów. Pełne naładowanie "z wtyczki" trwa ok. 5 godzin. Z pantografu jest czterokrotnie szybsze. Wymaga 0,5 MW mocy.

Zdaniem prezesa Szymonika - autobusy elektryczne to przyszłość komunikacji publicznej. Dlatego Autosan upatruje w ich produkcji swoją szansę.

- Dyrektywy unijne nakazują samorządom w najbliższym czasie posiadanie w swojej flocie nie tylko niskoemisyjnych pojazdów, jakimi są autobusy gazowe, ale także zeroemisyjnych - zaznacza.

Pierwsza oficjalna publiczna prezentacja odbyła się w Sanoku podczas uroczystości podpisania porozumień dotyczących udziału Autosanu w projektach związanych z rozwojem elektromobilności.

Uczestnicy spotkania mieli okazję do krótkiej przejażdżki wokół hali produkcyjnej.


POLECAMY: Być kobietą, odc. 06 - Monika Surman, kierowca MPK Rzeszów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24