Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

AUTOSTRADA A1 STRYKÓW - TUSZYN. Uroczyste otwarcie [ZDJĘCIA]

Piotr Brzózka
Piotr Brzózka
Grzegorz Gałasiński
Autostrada A-1 Stryków - Tuszyn otwarta! 40 kilometrowy odcinek przebiega przez dwa powiaty i osiem gmin.

Pierwsze auta wjechały na wschodnią obwodnicę Łodzi w piątek, 1 lipca, o godzinie 12.50. W uroczystym otwarciu drogi wziął udział wicepremier Piotr Gliński.

Odcinek Stryków-Tuszyn liczy 40 kilometrów i kosztował ponad miliard złotych. Była to jedna z najdłużej wyczekiwanych inwestycji drogowych w Polsce. Jej zakończenie oznacza całkowitą rewolucję na drogowej mapie kraju oraz Łodzi. Dotąd kierowcy poruszający się na południe trasami A1 i A2 z Gdańska, Warszawy i Poznania, tracili przejeżdżając przez aglomerację łódzką, od 1 do nawet 2,5 godziny, w zależności od pory dnia. Obecnie, jak łatwo obliczyć, przejechanie całej trasy ze Strykowa do Tuszyna zajmuje poniżej 20 minut.

AUTOSTRADA A1 STRYKÓW - TUSZYN. Wielkie otwarcie obwodnicy Łodzi 1 lipca! [MAPY WĘZŁÓW, DOJAZDY]

Dopuszczeniu autostrady do ruchu towarzyszyła huczna impreza z udziałem polityków. Przed kamerami ustawił się cały szereg VIP-ów, głównie PiS. Jeśli mielibyśmy trzymać się kolejności wyczytanych nazwisk, to obecni byli między innymi wicepremier Piotr Gliński (reprezentujący rząd, a w szczególności premier Beatę Szydło, która wbrew spekulacjom, jednak nie przyjechała do Łodzi), znana jako "miss PiS" Sylwia Ługowska-Bulak (reprezentująca Ministerstwo Spraw Zagranicznych), Andrzej Adamczyk i Jerzy Szmit (minister i wiceminister infrastruktury), parlamentarzyści PiS: Anna Milczanowska, Robert Telus, Grzegorz Schreiber, Marek Matuszewski, Piotr Polak, Waldemar Buda, Joanna Kopcińska, Przemysław Błaszczyk. W pewnym momencie prowadzący imprezę Maciej Zalewski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rzucił: - Widzę też pana Cezarego Grabarczyka, przepraszam panie pośle, nie zauważyłem wcześniej.

Były minister infrastruktury w rządzie Donalda Tuska stał z boku, skromnie fotografując swoich następców z PiS. Po chwili aparatura nagłaśniająca wychwyciła jednak tajemniczy głos z offu: "może zawołamy Grabarczyka". W tej sytuacji refleksem wykazał się wicepremier Gliński, który za rękę wciągnął posła Platformy przed kamery, żartując: - Niezłe sobie pan entree zapewnił.

Po akcentach humorystycznych przyszedł czas na "oficjałki".

- Takie sytuacje jak dzisiejsza, są nieco krępujące dla polityków, którzy traktują swoja pracę w kategoriach misji, ale weźmy to w nawias i powiedzmy, że jest to po prostu bardzo ważne wydarzenie, w którym ogniskuje się dobro publiczne - powiedział Piotr Gliński.

- Zrealizowane zostało coś, co jest szalenie potrzebne dla Łodzi, regionu łódzkiego i całej Polski. Miejsce, w którym się znajdujemy, to serce Polski. Autostrada daje możliwość cywilizowanego transportu na linii północ południe, ale też jest to też olbrzymi oddech dla Łodzi, dla miasta które jest umęczone różnymi niedokończonymi projektami, umęczone kosztami transformacji ustrojowej - dodał Gliński.

Odcinek autostrady A1 Stryków - Tuszyn w Googlemaps

Wicepremier podziękował wszystkim osobom, dzięki którym udało się otworzyć autostradę już 1 lipca, a więc na miesiąc przed terminami wynikającymi z kontraktów, u progu wakacji, przed zbliżającymi się Światowymi Dniami Młodzieży oraz szczytem NATO.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk nie szczędził zachwytów, mówiąc, że autostrada A1 była obiektem westchnień i marzeń milionów kierowców i pasażerów, którzy stali w zatorach na ulicach Łodzi.

- Autostrada to także dobra wiadomość dla polskiej gospodarki, dzięki niej łatwiej będzie przejechać z Trójmiasta, z naszych portów na południe Europy - stwierdził Adamczyk.

Maciej Tomaszewski, dyrektor Łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad powiedział, że autostrada A1 powstała przede wszystkim dlatego, żeby zginęło mniej ludzi na naszych drogach. Istotnie, oddanie tego odcinka może się przyczynić do poprawy bezpieczeństwa, szczególnie na ulicach Łodzi, tym bardziej, że prezydent miasta Hanna Zdanowska zapowiedziała, iż w ciągu kilku tygodni, w Łodzi zostanie wprowadzony zakaz poruszania się dla samochodów ciężarowych, poza wjazdami docelowymi.

- Nad wprowadzeniem zakazu pracujemy razem z GDDKiA - mówiła chwilę przed rozpoczęciem oficjalnej imprezy Hanna Zdanowska. - Ale chciałam uspokoić mieszkańców gmin ościennych, u których pojawiły się w związku z tym obawy. Staramy się opracować program kompleksowo, tak by ochronić również Konstantynów czy Aleksandrów.

Niemal na koniec imprezy szef GDDKiA w Łodzi wręczył premierowi Glińskiemu zdjęcie Węzła Łódź Wschód. Gliński, jako minister kultury, obrazek przyjął z wielką przyjemnością, zaś jako wicepremier po raz kolejny tego dnia poprosił o jak najszybsze udostępnienie autostrady kierowcom. Drogowcy wzięli sobie ponaglenia władzy do serca, bo niemal natychmiast, to jest o godzinie 12.50, pierwsze auta zostały wpuszczone na autostradę (wcześniej mówiono, że może się to stać dopiero późnym popołudniem). W między czasie ksiądz Tadeusz Weber udzielił błogosławieństwa budowniczym autostrady oraz przyszłym podróżnym...

40 lat minęło

Politycy PiS, zadowoleni, że A1 Stryków-Tuszyn udało się oddać miesiąc przed terminami kontraktowymi, jednocześnie subtelnie przypominali, że w tym przypadku terminy to kwestia względna. Tak się bowiem składa, że autostrada ta miała być gotowa na mistrzostwa Europy w piłce nożnej, lecz nie te rozgrywane w 2016 roku, tylko te poprzednie - Euro 2012. Był to wyraźny przytyk do rządów Platformy Obywatelskiej, między innymi - do Cezarego Grabarczyka, który był ministrem infrastruktury w gabinecie Donalda Tuska.
Obecny na uroczystości otwarcia Grabarczyk miał jednak na tę zaczepkę' gotową odpowiedź.

- Wicepremier Gliński i minister Adamczyk mają krótką pamięć. Nie pamiętają, że minister Polaczek z poprzedniego rządu PiS, w 2006 roku zapowiadał, że ta droga powstanie do 2010 roku, i to aż do śląskich Przyrzowic, nie do Tuszyna - stwierdził Grabarczyk, po czym przypomniał w telegraficznym skrócie historię niepowodzeń ostatnich lat, a była ona bogata w wydarzenia. W 2009 roku została podpisana umowa na budowę A1 z prywatnym konsorcjum Autostrada-Południe, które miało wyłożyć na tę inwestycję ponad 7 mld zł, a później czerpać korzyści z jej eksploatacji. W 2010 r. okazało się, że konsorcjum nie uzyskało kredytów na taką sumę, sprawa upadła. Potem wyszło na jaw, że do poprawki jest projekt budowlany i było już wiadomo, ze drogi nie będzie na Euro 2012. Ówczesny wiceminister infrastruktury Radosław Stępień przegrał w ten sposób zakład dotyczący terminu, honorowo wypełnił jednak jego warunki i przejechał na rowerze 200 km.

Potem za budowanie drogi wzięło się państwo, niestety, zawiodła współpraca z wykonawca - firmą Polimex. W 2014 r., kontrakt został rozwiązany na poziomie 10 procent zrealizowanych prac. Budowa stanęła na długie miesiące. Dopiero podział inwestycji na trzy mniejsze odcinki i wyłonienie nowych wykonawców pozwoliło na sprawną realizację.

A przecież to tylko historia najnowsza. Prace koncepcyjne dotyczące A1 zaczęły się w latach 70 minionego stulecia, potem powstał fragment drogi, ale tylko między Tuszynem a Piotrkowem. Do odcinka Stryków-Tuszyn wrócono 20 lat temu...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: AUTOSTRADA A1 STRYKÓW - TUSZYN. Uroczyste otwarcie [ZDJĘCIA] - Dziennik Łódzki

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24