Autostrada miała być gotowa na piłkarskie Euro. I będzie...

#Bartosz Gubernat
Autostrada A4 nie powstała na piłkarskie Euro w Polsce, ale na francuskie ma być gotowa.

- We wtorek na budowie autostrady A4 między Rzeszowem a Jarosławiem kończy się zimowa, trzymiesięczna przerwa. Przysługuje ona wykonawcom ze względu na niskie temperatury, w których wielu prac nie można wykonywać. Ponieważ pogoda jest coraz lepsza, wkrótce prace będą tu wykonywane w godzinach 6-22, w szczytowych momentach ma tu pracować nawet 750 osób – zapowiada Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

42-kilometrowy fragment autostrady między Rzeszowem a Jarosławiem jest jej ostatnim, niegotowym odcinkiem. Prace wykonuje tu konsorcjum firm Budimex i Strabag, które plac budowy przejęły po zerwaniu umowy z firmą Polimex-Mostostal. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poszukała nowego wykonawcy, bo poprzedni m.in. z powodu kłopotów z płynnością finansową nie był w stanie zakończyć robót w terminie. Prace zostały wznowione jesienią 2014 roku i zgodnie z umową miały być zakończone do maja 2016 roku. Już dziś wiadomo jednak, że przeciągną się o ok. 2-3 miesiące.

- Powodem wydłużenia terminu są programy naprawcze, jakie nowy wykonawca musi wprowadzić na budowie. Problem dotyczy przede wszystkim wiaduktów, które wymagają wielu korekt – mówi Bartosz Wysocki.
W tym tygodniu prace skupią się przede wszystkim na wykonaniu nawierzchni dróg serwisowych biegnących wzdłuż autostrady. Miejscami będzie to asfalt, ale np. w rejonie przejść dla zwierząt droga zostanie jedynie utwardzona, bez użycia betonu i asfaltu. Wykonawca zamierza też zająć się profilowaniem skarp i nasypów oraz profilowaniem i humusowaniem terenów zielonych.

Pierwotnie dokończenie budowy tego odcinka miało kosztować 769,8 mln zł, ale już dziś wiadomo, że kwota wzrośnie do 985,7 mln zł brutto. W związku z dodatkowymi pracami koniecznymi do wykonania Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała już aneks do umowy z wykonawcą trasy.

W szczytowych momentach, na wiosnę na budowie będzie pracować na dwie zmiany nawet 750 osób.
Zaawansowanie prac na budowie A4 Rzeszów - Jarosław wynosi aktualnie ok. 90 procent. Wiele drobnych, ale czasochłonnych robót drogowcy wykonywali tu mimo kończącej się jutro trzymiesięcznej przerwy zimowej. Udało się m.in. zdjąć i wywieźć z budowy część tzw. nasypów przeciążeniowych, wykonanych w ubiegłym roku w celu ustabilizowania słabych gruntów. Mówiąc najprościej, to hałdy ziemi układane w miejscach, gdzie pobiegnie jezdnia. Imitują przyszły, rzeczywisty nacisk samochodów. Pod wpływem ich ciężaru udaje się pozbyć z ziemi wody.

- Prace trwały też na drogach serwisowych, gdzie powstała część nawierzchni. Umacniano rowy betonowymi elementami, montowano słupki znaków drogowych oraz bariery rozdzielające pasy ruchu. Część prac udało się wykonać także na wiaduktach. Zamontowano tu część krawężników, rur oraz przewodów do oświetlenia drogi - wylicza Bartosz Wysocki.

Najwięcej problemów wykonawca ma z wiaduktami biegnącymi nad liniami kolejowymi Przeworsk-Lublin i Medyka - Kraków. Bartosz Wysocki zwraca uwagę, że to właśnie te fragmenty autostrady mają największy wpływ na wydłużenie czasu budowy. Budimex i Strabag muszą poprawić tu wiele elementów, aby oba obiekty były bezpieczne i objęte 10-letnią gwarancją. Sporo czasu zajmie także budowa kilku zbiorników retencyjnych, które na całym odcinku trasy mają zbierać wody opadowe.

Chociaż w wielu miejscach na drodze jest już asfalt, są i takie, gdzie nie ma nawet konstrukcji drogi. Drogowcy muszą ponadto zamontować bariery energochłonne, ustawić ekrany akustyczne, wymalować oznakowanie na jezdni linie, postawić znaki. Sporo czasu zajmie także wykończenie terenów zielonych, a w ostatnim etapie odbiory inwestycji. Wykonawca zapowiada, że prace będzie prowadził w systemie dwuzmianowym, między godz. 6 a 22. - Liczba pracowników będzie uzależniona od prowadzonych prac. Maksymalnie może osiągać 750 osób - wylicza Bartosz Wysocki.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 32

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Paweł

Jak w tym roku oddadzą to bedzie sukces.

Z
Zosia

No w reszcie . Będę jeździła komfortowo na zakupu do Rzeszowa.

l
loki
W dniu 15.03.2016 o 18:35, pozdrawiam obu panów napisał:

do poprawkaMoher chodził do szkoły.Przed reforma administracyjna z 1999 roku tereny obecnego woj. podkarpackiego byly nazywane malopolska wschodnia. Nikt nazwy podkarpacie nie znał i nie uzywał bo tej nazwy nie było.Przed wojna Malopolską wschodnią byly wojewodztwa - lwowskie , stanislawowskie i tarnopolskie.pozdrawiam panow


"Nasza władza" nie chciała drażnić dzikusów z Ukrainy wiec nazwali nsz region podkarpaciem. Małopolska wschodnia to byłe województwa: tarnopolskie, stanisławowskie i lwowskie. Co do Podkarpacia (mapa fizyczno-geograficzna) w Polsce to tereny kilku województw: Podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. Pozdrawiam. Ps. Poziom edukacji w Polsce sięga dna
p
pozdrawiam obu panów

do poprawka

Moher chodził do szkoły.

Przed reforma administracyjna   z 1999 roku tereny obecnego woj. podkarpackiego byly nazywane malopolska wschodnia. Nikt nazwy podkarpacie nie znał i nie uzywał bo tej nazwy nie było.

Przed wojna  Malopolską wschodnią byly wojewodztwa -  lwowskie , stanislawowskie i tarnopolskie.

 

pozdrawiam panow

k
ktos_zajebiście_tajemniczy

Kiepska ta A4, szczególnie na wysokości Dębicy. Kałuże się tworzą po opadach.

P
POPRAWKA
W dniu 15.03.2016 o 10:32, Moher napisał:

A Małopolska to nie jest biedny region ? Po co wam autostrada ? 

JAKBY MOHER CHODZIŁ DO SZKOŁY TO BY WIEDZIAŁ   ZE TEN ODCINEK AUTOSTRADY LEŻY NA  PODKARPACIU A NIE W MAŁOPOLSCE.CO ZA NIEDOUK.

k
kolo

Polska wschodnia będzie teraz mlekiem i miodem płynąca

J
Jorguś

bo partia Ryżego Buca, zwana Platformą Oszustów (PO) klamała i kradła.. Znasz się na tym..sam to robisz i nie lubisz konkurencji, teraz twoi mają pełnię władzy więc kradzieże w dobrej wierze będą legalne...moralność Kalego w pełnej odsłonie, a tak na spokojnie zgłoś gdzie trzeba a nie PiSz głupot ...bo jak widać tylko to potrafisz...

M
Moher

A Małopolska to nie jest biedny region ? Po co wam autostrada ? 

G
Gość

kończy się przerwa po zimie - jakiej zimie? było ok 2 tygodnie zimy i to wszystko, w lutym temperatury ponad 10 stopni...

R
Rapid
W dniu 15.03.2016 o 05:39, Koleos napisał:

Autostrada tak, ale nie w tym miejscu. Co najwyżej droga 2 + 1. Ruch za Krakowem i Tarnowem zamiera. Dalej nie ma już kto ani dokąd jeździć. To trwonienie publicznych pieniędzy. Na tej trasie nigdy nie będzie obłożenia takiego jak na innych autostradach. Za małe miasta i za biedny region.

To fakt. Za Tarnowem na wschód kończy się ruch aut. Potwierdzam.

K
Koleos

Autostrada tak, ale nie w tym miejscu. Co najwyżej droga 2 + 1. Ruch za Krakowem i Tarnowem zamiera. Dalej nie ma już kto ani dokąd jeździć. To trwonienie publicznych pieniędzy. Na tej trasie nigdy nie będzie obłożenia takiego jak na innych autostradach. Za małe miasta i za biedny region.

J
JaBolek
W dniu 14.03.2016 o 07:30, ya napisał:

W lecie wykonawca znowu pewnie coś wymyśli że trzeba coś poprawiać itd. I termin otwarcia się przesunie. Jeden wielki wał

Żabki, świerszcze, żuczki ...   :D

I tak nie będzie gotowa w terminie, o którym napisali.

w
walek

Obciążanie dasypem nie ma na celu wyciskania wody, choć taki efekt w gruncie nawodnionym się uzyskuje, ale to prz okazji. Chodzi o to, że grunty typu ilastego i lessowego mają postać blaszek i przy bzdurnych technologiach, polegających na rzekomym zagęszczaniu gruntu przez drgania, blaszki te się "stroszą", a grunt staje się półpłynny, a to dociążanie pozwala blaszkom wrócić do stanu pierwotnego. Nadal technologie robót ziemnych w Polsce przypominają rządy PiS- najpierw stwarza się problem, a potem z nim ambitnie walczy...

P
Piotr
W dniu 14.03.2016 o 14:14, Gość napisał:

Teraz partia tzw.prawa i sprawiedliwa wszystko zrobi szybko a przy tym nie nakradnie?

Pewnie też nakradną. Polak tylko to umie robić. W każdej rodzinie znajdzie się czarna owca. Ale w PiS na pewno nie ma takiego bydła co w PałO i u Swetra.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3