Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Będzie drugi most na Sanie oraz nowy odcinek drogi w powiecie jarosławskim [MAPA]

Klaudia Oronowicz-Chudzik
Klaudia Oronowicz-Chudzik
W 2025 roku planowane jest oddanie do użytku drugiego mostu na Sanie. Powstanie on na nowo wybudowanym odcinku drogi wojewódzkiej nr 865. Jego początek będzie zlokalizowany na węźle drogowym "Jarosław-Munina" na DK 94. Droga będzie biegła przez San do miejscowości Sobiecin.

27 stycznia wojewoda podkarpacka Ewa Leniart, wydała decyzję o zezwoleniu na realizację tej inwestycji drogowej

Inwestycja pozwoli na rozładowanie ruchu na istniejącym już moście w Jarosławiu i ruchu tranzytowego z miasta. Mieszkańcy powiatu jarosławskiego już od wielu lat czekają na to rozwiązanie. Nieustanne korki i problem z dostaniem się do miasta – to dla wielu z nich codzienność.

W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi od ronda w Muninie do Sobiecina, a w ciągu tej drogi powstanie drugi most na Sanie. Kolejnym etapem będzie zawarcie umowy na finansowanie realizacji tego zadania i ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych.

- Mamy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co oznacza, że teren pod budowę jest do naszej dyspozycji. Rozpoczęliśmy już proces szacowania nieruchomości, a w ciągu kilku tygodni rozpocznie się proces wypłacania odszkodowań za grunty, które musimy przejąć pod budowę – poinformował nas Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Po ogłoszeniu przetargu i wyłonieniu wykonawcy, rozpocznie się budowa drogi i mostu. Zgodnie z wymaganiami programu „Mosty dla Regionów” inwestycja powinna zostać zrealizowana przed końcem 2025 r.

Koszt całej inwestycji szacowany jest na około 122,8 mln złotych. Wykonanie dokumentacji kosztowało niecały milion złotych. Dofinansowanie w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej Mosty dla Regionów wyniesie 80 procent.

- W tej chwili przygotowujemy wniosek o środki finansowe na tę inwestycję (są one zabezpieczone w Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg). Do końca marca trwa nabór i do końca marca w imieniu województwa musimy złożyć wniosek. Z tym, że już wiadomo, że będzie rozpatrzony pozytywnie, bo w momencie kiedy dostaliśmy środki na dokumentację projektową, to już było pewne, że otrzymamy również środki na realizację - wyjaśnia dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Przetarg zostanie ogłoszony, gdy zostaną przyznane środki finansowe

- Musimy najpierw przejść przez uzyskanie dofinansowania. Naszą intencją jest, żeby w tym roku ogłosić przetarg, a idealną sytuacją byłoby, gdyby w tym roku udało nam się wyłonić wykonawcę - mówi dyrektor.

Początek nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 865 zlokalizowano na węźle drogowym „Jarosław-Munina” DK 94

Na węźle drogowym „Jarosław-Munina” DK 94 zaplanowano budowę nowych łącznic i dwóch rond w celu zapewnienia możliwości skrętów we wszystkie strony. Droga przed jak i za mostem prowadzona będzie w nasypie. Nad rzeką San, wałem przeciwpowodziowym drogą wewnętrzną oraz nad terenami zalewowymi zaplanowano obiekt mostowy o długości całkowitej 624 m z przęsłem nurtowym o długości 100 m. Koniec nowego odcinka DW 865 zaprojektowano w formie skrzyżowania typu rondo z DP 1719R. Odwodnienie drogi zapewnione zostanie poprzez rowy otwarte i kanalizację deszczową. Dostęp do nieruchomości przyległych do projektowanego pasa drogowego zapewniono poprzez zjazdy i dodatkowe jezdnie. W ramach zadania przewiduje się przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej. Nie planuje się rozbiórek budynków.

Jest też pozwolenie na budowę odcinku drogi do Koniaczowa

- Pierwszy odcinek prowadzi jedynie do Sobiecina, ale mamy też decyzję zezwalającą na realizację inwestycji na następny odcinek drogi - do Koniaczowa – mówi dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Ten odcinek akurat nie może być finansowany z tych samych pieniędzy co most, ale województwo będzie go budować albo z własnych środków, albo szukać innych np. unijnych pieniędzy (jeśli się tylko pojawią).

- W każdym razie chcemy budować i jedno i drugie. Bo to tylko w komplecie ma sens – dodaje dyrektor.

Zasady programu „Mosty dla regionu” są takie, że pokrywane są koszty jedynie mostu i dojazdu do najbliższych dróg publicznych, a od północy najbliższą drogą publiczną jest droga powiatowa w Sobiecinie, z kolei od południa mamy obwodnicę Jarosławia.

- Dlatego zaprojektowaliśmy, niezależnie od programu, kolejny odcinek do Koniaczowa i szukamy na niego pieniędzy. Mamy pozwolenie na budowę, mamy pieniądze na wykupy gruntów, ale szukamy finansowania dla tego komplementarnego odcinka - tłumaczy Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Będzie drugi most na Sanie oraz nowy odcinek drogi w powiecie jarosławskim [MAPA] - Jarosław Nasze Miasto

Wróć na jaroslaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto