Drugi most na Sanie zostanie oddany do użytku najpóźniej w 2025 roku. Powstanie on na nowo wybudowanym odcinku drogi wojewódzkiej nr 865. Jego początek będzie zlokalizowany na węźle drogowym "Jarosław-Munina" na DK 94. Droga będzie biegła przez San do miejscowości Sobiecin. Inwestycja pozwoli na rozładowanie ruchu na istniejącym już moście w Jarosławiu i ruchu tranzytowego z miasta. Mieszkańcy powiatu jarosławskiego już od wielu lat czekają na to rozwiązanie. Nieustanne korki i problem z dostaniem się do miasta – to dla wielu z nich codzienność.
Inwestycja staje się faktem
- Ogłaszamy kolejny, najważniejszy etap realnej budowy mostu na Sanie – poinformowała poseł Anna Schmidt podczas dzisiejszej konferencji.
W lipcu 2018 roku została podjęte decyzja o uruchomieniu programu „Mosty dla regionów”.
- Decyzją premiera Mateusza Morawieckiego, zostaliśmy wpisani jako pierwsi do uruchomienia tej inwestycji, łącznie z drogami dojazdowymi, w ciągu drogi wojewódzkiej – mówiła poseł.
Do marca 2019 był czas na składanie ofert. W tym czasie marszałek Władysław Ortyl wraz z Zarządem Województwa Podkarpackiego złożyli wniosek o dofinansowanie tej inwestycji.
- Później nadszedł czas żmudnych przygotowań. Przeprawa mostowa jest budowana na szczególnym terenie, a więc wymagało to szczególnych pozwoleń i projektów.
27 stycznia br. wojewoda podkarpacka Ewa Leniart, wydała decyzję o zezwoleniu na realizację tej inwestycji drogowej, a 2 czerwca Ministerstwo Infrastruktury wydało zgodę na uruchomienie środków na tę inwestycję. Od razu po tym, marszałek województwa podjął decyzję o uruchomieniu procedury przetargowej.
- Ten most to nie tylko kwestia odkorkowania miasta, ale i bezpieczeństwa mieszkańców. Nie raz dochodziło do sytuacji, że karetka nie dojechała na czas – zaznaczała podczas konferencji Anna Schmidt.
W ramach programu rządowego na Podkarpaciu realizowane są trzy mosty
- Wszystkie będą usadowione na rzece San: na południu w Sanoku, na północy w Stalowej Woli i ten pośrodku naszego województwa – w Jarosławiu – mówiła wojewoda Ewa Leniart. - Rzeka San dotychczas była w pewnym sensie ogranicznikiem rozwoju infrastruktury drogowej, dlatego budowa tych mostów jest tak ważna.
Przygotowanie dokumentacji projektowej to kwota niespełna 2 mln złotych. Ale realizacja całej inwestycji to 196 mln złotych, z czego dotacja z budżetu państwa to jest kwota 156 mln złotych.
- To ogromna inwestycja z budżetu państwa zainwestowana w nasze województwo – tłumaczyła wojewoda.
- Planowana kwota inwestycji początkowo opiewała na 120 mln złotych, dzisiaj mówimy już o prawie 200 mln złotych i chce zwrócić uwagę na to, że mimo wzrostu cen, zdecydowano, że inwestycja powstanie. A będzie kosztować 80 mln więcej! – podkreślała poseł Anna Schmidt. - Wiele osób niedowierza, że ten most faktycznie powstaje, dlatego dziś oficjalnie przekazujemy tę informację. To kwestia tygodni, kiedy wykonawca zostanie wyłoniony. Wtedy nastąpi moment wbicia łopaty. To już nie projekty, nie oczekiwania, to już realne działania.
Wbicie łopaty już niebawem
Przed marszałek województwa Władysławem Ortylem, jako przed inwestorem tego projektu, stoi największe wyzwanie.
- Zniecierpliwienie społeczne jest duże, dlatego chcemy to jak najszybciej zrealizować – zaznaczał marszałek. - Ogłosiliśmy przetarg, jutro podpisujemy umowę i nie ma żadnych przeszkód przeciwko temu, by ta inwestycja miała nie zostać zrealizowana. Pod koniec roku spotkamy się, wbijemy łopatę i rozpoczniemy fizyczną realizację tej inwestycji.
- Do tej pory San był zaniedbany, jeśli chodzi o przeprawy. Kilkumetrowe korki tworzące się w godzinach szczytu są złą informacją dla gospodarki. Dlatego jest to wielka idea łamania barier. Tego mostu oczekiwano jeszcze w poprzednim wieku. My to zrobimy! To droga, która będzie prowadziła do drogi krajowej. Jest istotnym szlakiem komunikacyjnym - dodał.
Inwestycja obejmuje most oraz nową drogę
Zasady programu „Mosty dla regionu” są takie, że pokrywane są koszty jedynie mostu i dojazdu do najbliższych dróg publicznych, a od północy najbliższą drogą publiczną jest droga powiatowa w Sobiecinie, z kolei od południa mamy obwodnicę Jarosławia.
- Drogi dojazdowe i kwestia skomunikowania z otoczeniem to kwestia samorządu, ale na to też są przewidziane środki finansowe – mówił marszałek.- Każdy odcinek na tej drodze, który jeszcze nie jest wyremontowany, ma już przygotowaną dokumentację.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Fitkau-Perepeczko nie nosi stanika. Pokazała z bliska, jak wygląda jej dekolt!
- Tak wygląda Bohun z "Ogniem i Mieczem". 60-latek nie przypomina siebie sprzed lat
- Wystrojona Cichopek dystansuje się od Kurzajewskiego na imprezie. Kryzys w niebie?
- Nieznana przeszłość Anity Werner. Zdjęcia dziennikarki w negliżu