Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie można zwiedzić wieżę kontroli lotów na lotnisku w Jasionce

Beata Terczyńska
Konstrukcja wieży będzie monolityczno - żelbetowa, aby maksymalnie zminimalizować drgania, co jest ważne ze względu na wstawioną tu specjalistyczną aparaturę.
Konstrukcja wieży będzie monolityczno - żelbetowa, aby maksymalnie zminimalizować drgania, co jest ważne ze względu na wstawioną tu specjalistyczną aparaturę. Dariusz Danek
Na lotnisku w Jasionce dziewiąty miesiąc trwa budowa nowej wieży kontroli ruchu lotniczego. Wysoka na 33 metry zastąpi przestarzałą z lat 70.

- Inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem - zapewnia Grzegorz Hlebowicz, rzecznik Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. - Wykonana została cała konstrukcja żelbetowa budynku, łącznie ze stalową poziomu operacyjnego. Prowadzone są roboty instalacyjne i wykończeniowe.

Widoczność 360 stopni

Jasionka dogania nowoczesne lotniska

Tylko w ciągu 2,5 lat na inwestycje na lotnisku w Jasionce poszło ok. 400 mln zł. Nowy terminal kosztował ok. 100 mln zł. Jest czterokrotnie większy od starego. Ma odprawiać 700 pasażerów w ciągu godziny. Może obsłużyć rocznie nawet 1,5 mln osób.

Na Jasionce mamy najdłuższy po Okęciu pas startowy w kraju. Niedawno oddana została płyta postojowa z częścią do odladzania samolotów (ponad 35 mln zł). Swój pierwszy test przeszła pozytywnie zaledwie 6 godz. po zakończeniu inwestycji, kiedy zaparkował na niej ważący 177 ton gigant - Rusłan An-124, drugi co do wielkości samolot transportowy na świecie.

Przypomnijmy. Nowa wieża będzie trzykrotnie wyższa od starej, co poprawi komfort pracy kontrolerów. Budynek składa się z dwóch części: sześciokondygnacyjnej wieży kontroli lotów oraz niższej, dwukondygnacyjnej na zaplecze administracyjno - techniczne. Forma architektoniczna to wydłużony walec.

Serce wieży, czyli sala operacyjna, ulokowana zostanie na wysokości 27,6 m. Tu zastosowane zostaną materiały niepowodujące odbicia światła czy zjawiska olśnienia. Obsługa będzie miała bardzo dobrą widoczność 360 stopni na obydwa kierunki podejścia.

Na pozostałych kondygnacjach będą m.in. pomieszczenia biurowe, techniczne, socjalne, sanitariaty i sala dydaktyczno-szkoleniowa.

Powlekana blachą tytanowo - cynkową i z wyciętymi przeszkleniami wieża ma nawiązywać formą do oddanego dwa tygodnie temu terminalu.

- Nowoczesny charakter konstrukcji, oryginalna elewacja w formie łuski spiczastej spowoduje, że ta budowla stanie się najbardziej charakterystycznym miejscem na lotnisku w Jasionce - mówił nam Krzysztof Banaszek, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Niespodzianka dla fanów lotnictwa

G. Hlebowicz dodaje, że finał prac budowlanych wypada pod koniec lipca.

- Jeszcze przed etapem wyposażania wieży, planujemy dla rzeszowian niespodziankę - mówi rzecznik. - W sierpniu zorganizujemy dzień, w którym mieszkańcy będą mogli wejść na wieżę i podziwiać widok z poziomu operacyjnego.

Dodaje, że to niepowtarzalna okazja dla zainteresowanych tematyką lotniczą.

- Tego wcześniej nigdzie nie było. Z reguły do wieży, z uwagi na niewielką przestrzeń, nie wpuszcza się gości - tłumaczy.

O dokładnej dacie "otwartego dnia" poinformujemy Czytelników.

Nowa inwestycja PAŻP kosztuje ponad 14,7 mln zł. Wykonawcą jest firma Skanska. Kontrolerzy zaczną pracę w nowej siedzibie w maju przyszłego roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24