Napompuj azotem
Napompuj azotem
Fachowcy polecają pompowanie kół azotem. Opony napełnione tym gazem wolniej się ścierają, a w niektórych przypadkach nieznacznie spada także zużycie paliwa. W oponach napełnionych azotem łatwo utrzymać stałe ciśnienie. Jest to możliwe, ponieważ cząsteczki czystego azotu są znacznie większe od powietrza (w którym azot jest tylko jednym ze składników) i nie przedostają się na zewnątrz przez ścianki opony. Pompowanie kompletu kół kosztuje ok. 20 zł.
Mimo zaawansowanych technologii i wysokiej jakości materiałów używanych do produkcji opon, dzisiejsze ogumienie jest ciągle dotknięte problemem uciekającego powietrza. Wydostaje się ono regularnie przez mikroszczeliny w ściankach opon.
Powietrze ucieka przez ścianki
Zdarza się i tak, że w ciągu miesiąca z opony potrafi uciec nawet 0,2 - 0,4 atmosfery.
- Dlatego przypominamy naszym klientom, aby ciśnienie powietrza w oponach sprawdzali nawet co dwa tygodnie. Jest to bardzo ważne, bo niedopompowana opona szybciej się zużywa i może stwarzać niebezpieczeństwo dla kierowcy i pasażerów, a także ich otoczenia - przekonuje Arkadiusz Jaźwa z zakładu wulkanizacji opon w Rzeszowie.
Na czym polega niebezpieczeństwo? Zbyt niskie ciśnienie w oponach wydłuża drogę hamowania samochodu. Przyczynia się także do złego prowadzenia auta. Szczególnie, kiedy ciśnienie jest różne w poszczególnych kołach, auto ściąga.
Za dużo też źle
Okazuje się, że poważnym problemem jest także zbyt duże ciśnienie powietrza. Wówczas jazda samochodem jest niekomfortowa, a twarde opony utrudniają miękkie pokonywanie nierówności i wertepów.
- W zbyt mocno napompowanym kole szybciej ściera się środek opony. W niedopompowanym jej brzegi - tłumaczy A. Jaźwa.
Jaką wartość powinien wskazywać manometr? Teoretycznie w samochodach osobowych to najczęściej między 1,9 a 2,3 atmosfery. Zalecaną wartość producent samochodu podaje jednak w instrukcji obsługi, albo na naklejce, którą można znaleźć na wewnętrznej stronie drzwi, lub pokrywy wlewu paliwa.
Inaczej z bagażem
Bardzo ważną zasadą, o której powinien pamiętać każdy kierowca, jest dodatkowe pompowanie kół przed podróżą z pełnym załadunkiem.
- Trzeba zdawać sobie sprawę, że wówczas auto jest cięższe nawet o 500-600 kg. Potrzebuje zatem więcej powietrza w kołach. To szczególnie ważne przed długą podróżą, w której ogumienie jest szczególnie narażone na przyspieszone zużycie - mówi A. Jaźwa.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Szpak pokazał swojego towarzysza. Połączyła ich miłość od pierwszego wejrzenia
- Tomaszewska i Sikora spacerują z wózkiem. Wydało się, co ich łączy! [ZDJĘCIA]
- Urbańska obnaża się przed młodzieżą w sieci. Nie jesteście na to gotowi [ZDJĘCIA]
- Była naszą olimpijską królową. Dziś Otylię Jędrzejczak trudno rozpoznać [ZDJĘCIA]