Bieszczadzka Kolejka Leśna dziś wraca na szlak

Ewa Gorczyca
Legendarny parowóz Kp4 na stacji w MajdanieFot. Edward Marszałek RDLP Krosno
Legendarny parowóz Kp4 na stacji w MajdanieFot. Edward Marszałek RDLP Krosno
Dziś na stacji w Majdanie k. Cisnej Bieszczadzka Kolejka Leśna rozpocznie swój 17 sezon turystyczny. Po torowiskach kolejki zaczną kursować pociągi pasażerskie, ciągnięte przez spalinowe lokomotywy.

Kursy kolejki w dniach 1-5 maja

Kursy kolejki w dniach 1-5 maja

Trasa Majdan-Przysłup-Majdan, wyjazd godz. 10.
Trasa Majdan-Balnica-Majdan, wyjazd godz. 13.

Ceny biletów:
Majdan-Przysłup: 14 zł (11 zł ulgowy).
Majdan-Przysłup-Majdan: 21 zł (15 zł ulgowy).
Majdan-Balnica: 12 zł (10 zł ulgowy).
Majdan-Balnica-Majdan: 17 zł (13 zł ulgowy).
Bilet bezpłatny - dzieci do lat 3.
Bilet ulgowy - dzieci od 3 do 16 lat oraz seniorzy od 65 roku życia.

Szczegóły na www.kolejka.bieszczady.pl

Na tych, którzy w długi majowy weekend wybiorą się w Bieszczady, czeka też wyjątkowa atrakcja - możliwość przejazdu kultowym parowozem Kp-4. To on dał kolejce przydomek "Bieszczadzkiej Ciuchci". Na bieszczadzki szlak wraca po ponad 30 latach.

Pierwszych sześć maszyn tej serii trafiło w Bieszczady w latach 50. Pracowały aż do likwidacji trakcji parowej, czyli ponad 20 lat, i przewiozły do Zakładów Przemysłu Drzewnego w Rzepedzi i do stacji kolejowej Nowy Łupków ponad milion metrów sześciennych drewna.

"Waskotorówka" to dziś dla wielu widok wywołujący nostalgię - wspomnienie czasów, gdy kolejka dawała ludziom w Bieszczadach pracę i kontakt ze światem. Ale zapadły też w pamięć tym, co w tamtych latach, zauroczeni Bieszczadami, przejeżdżali tu z plecakami. Dla nich przejazd wagonami załadowanymi drewnem był jedną z form zwiedzania tego zakątka.

- Młodsi mieszkańcy i turyści dziś już nie pamiętają tych parowozów, ale starszym zawsze już będą się kojarzyć z Bieszczadami - opowiada Stanisław Wróbel, dyżurny ruchu Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej.

- Miały charakterystyczne małe kółka i komin, z bębnowym iskrochronem, który miał chronić las przed pożarem.

Ciuchcia na chodzie, tylko u nas

W latach 50. fabryka Fablok w Chrzanowie wyprodukowała 897 sztuk tych parowozów, ale większość wyeksportowano do Związku Radzieckiego i Chin. Na krajowy rynek trafiło tylko 20, z tego 6 kupiła Kolejka Leśna Majdan. Ostatni skreślono z ewidencji w 1981 roku.

- Został przeniesiony do Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie, ale odzyskaliśmy go i teraz stoi na naszej stacji - opowiada Wróbel.

Ta maszyna to tylko eksponat. Ale Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki sprowadziła jeszcze jeden z pięciu zachowanych w Polsce Kp-4. - Długo go remontowaliśmy, ale teraz ma już wszelkie dokumenty i wreszcie może wrócić na tory. To jedyny sprawny parowóz tej serii w kraju - podkreśla Wróbel.

Parowóz może pociągnąć sześć wagonów i rozwijać prędkość do 35 km na godzinę. - Ale nikomu aż tak się nie spieszy - śmieje się Wróbel. W ciągu trzech godzin (tyle zajmuje przejazd z Majdanu do Przysłupia i z powrotem czyli dłuższą z dwóch tras BKL) do paleniska trzeba wrzucić 200 kg węgla.

W eksploatacji jest dość drogi i to jedna z przyczyn, dla których na razie nie są planowane regularne kursy (do tych służą spalinówki). - Na pewno lokomotywa będzie "pod parą" przez długi majowy weekend - zapewnia Wróbel. - Zobaczymy, jakie wzbudzi zainteresowanie.

Na trasie także parowozik

Pracę od 1 maja rozpoczyna też drugi z zabytkowych wąskotorowych pojazdów - czyli parowozik "Las". Cztery lokomotywy tej serii pracowały na kolejce w latach 1949-68. Dziś to jedyny jeżdżący egzemplarz w Polsce.

W ub. roku "ciuchcia" także ruszyła w majowy weekend. Padł wówczas rekord frekwencji (ponad 4 tysiące pasażerów). Tylko w jeden dzień (3 maja) sprzedano 1650 biletów.
Bieszczadzka kolejka ma ponad stuletnią historię. W latach świetności woziła 140 tys. m. sześć drewna rocznie i tysiące turystów, a tory miały łącznie ponad 100 km. W latach 90. przestała się opłacać i została postawiona w stan likwidacji. Społeczny zapał sprawił jednak, że w 1996 roku utworzono Fundację Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, która na bazie mienia i sprzętu przekazanego przez Lasy Państwowe, zaczęła turystyczną działalność przewozową. Pierwszy pociąg wyruszył w trasę 4 lipca 1997 roku.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie