Budowa drogi Via Carpatia. Jak idzie w Polsce, a jak w innych krajach?

Arkadiusz Rogowski
Arkadiusz Rogowski
Jeszcze w tym roku możliwe jest połączenie drogą S19 Rzeszowa ze Stalową Wolą
Jeszcze w tym roku możliwe jest połączenie drogą S19 Rzeszowa ze Stalową Wolą Krzysztof Kapica, GDDKiA
Udostępnij:
6 godzin i 40 minut – tyle czasu, według Google Maps, zajmie nam dzisiaj przejazd samochodem z Rzeszowa do Budapesztu. Podobny czas podróży popularna mapa wskazuje do Białegostoku. Ale każdy, kto wybrał się autem do stolicy Węgier czy stolicy Podlasia, doskonale wie, że w rzeczywistości podróż trwa prawie dwa razy dłużej. Sytuację diametralnie odmieni powstająca czteropasmowa droga ekspresowa S19, będąca częścią szlaku Via Carpatia z Litwy do Grecji.

Już na wiosnę przyszłego roku gotowa będzie cała droga S19 między Rzeszowem a Lublinem. W tym tygodniu oddano do użytku kolejny 10-kilometrowy odcinek od Zdziar do Lasów Janowskich, co symbolicznie połączyło województwa podkarpackie i lubelskie.

- To nie jest ostatnie otwarcie w tym roku – podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Po udostępnieniu pozostałych 10 odcinków realizowanych pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim, podróż z Rzeszowa do Lublina zajmie niecałe 1,5 godziny, a do Warszawy (przez S19 i S17 – red.) około 3 godziny – dodał.

Jako ostatnie zostaną oddane do użytku: odcinek Nisko – Rudnik nad Sanem (wraz z nowym mostem na Sanie), zaś w woj. lubelskim obwodnica Kraśnika oraz odcinek Kraśnik – Niedrzwica.

Jeszcze w tym roku możliwe jest połączenie drogą S19 Rzeszowa ze Stalową Wolą, a konkretnie z węzłem za Niskiem, do którego dochodzi obwodnica Niska i Stalowej Woli.

– Stanie się tak, jeśli pozwolą na to warunki pogodowe, i jeśli nie wystąpi jakiś nagły wzrost zachorowań na covid na budowach – zaznacza pochodzący ze Stalowej Woli wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Na północ od Lublina

Droga ekspresowa S19 będzie budowana również na północy Lubelszczyzny. Odcinek od Lublina do Lubartowa jest obecnie projektowany, a na pozostałych pięciu fragmentach między Lubartowem a granicą z województwem mazowieckim ogłoszono przetargi. Podpisanie umów planowane jest w 2022 roku – zapowiada GDDKiA.

Z kolei na Podlasiu większość odcinków S19 jest na razie na etapie projektowania trasy. W piątek 15 października podpisane zostały tam kolejne umowy na projekt i budowę dwóch odcinków: Bielsk Podlaski – Boćki (12 km) oraz Malewice – Chlebczyn (25 km).

Od 2019 roku gotowy jest natomiast inny fragment Via Carpatii w woj. podlaskim. To 13-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S61, będący jednocześnie obwodnicą Suwałk. To właśnie drogami S19 i S61 dojedziemy za kilka lat do granicy z Litwą.

Na południe od Rzeszowa

Bardziej zaawansowane są prace przy S19 na południe od Rzeszowa. We wrześniu br. złożony został wniosek o wydanie pozwolenia (tzw. ZRID) na budowę odcinka Rzeszów Południe – Babica (10 km), a rozpoczęcie jego budowy za 2,2 mld zł planowane jest wiosną przyszłego roku.

Kolejny odcinek S19 – z Babicy do Jawornika – będzie liczył 12 km. W przetargu na jego projekt i budowę oferty złożyło 8 firm, a najniższa opiewa na 1,25 mld zł.

Dalsza trasa S19 między Jawornikiem a Iskrzynią jest w fazie przygotowań studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Podpisane zostały natomiast umowy na projekt i budowę dwóch kolejnych odcinków: 10-kilometrowego od Iskrzyni do Miejsca Piastowego (365 mln zł) oraz także 10-kilometrowego od Miejsca Piastowego do Dukli (478 mln zł). Z kolei ostatni fragment S19 z Dukli do granicy ze Słowacją (18 km) jest w fazie przygotowania studium.

- Podtrzymujemy 2026, jako ten rok, w którym połączymy Vią Carpatią Rzeszów z Barwinkiem – deklaruje wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Pieniędzy nie zabraknie

- Finansowanie budowy całego polskiego odcinka międzynarodowego szlaku jest już zapewnione – podkreśla w rozmowie z „Nowinami” europoseł Prawa i Sprawiedliwości Tomasz Poręba.

- Odcinki transgraniczne będą współfinansowane ze środków unijnych, ale oczywiście w budowę Via Carpatii będą również zaangażowane środki z budżetu państwa, zarówno na kierunku północnym od Rzeszowa, jak i południowym – zapewnia europoseł Poręba, autor przyjętego przez Parlament Europejski sprawozdania dotyczącego infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym Via Carpatia po raz pierwszy została wymieniona jako jeden z drogowych priorytetów całej Unii.

Budowa S19 na Podkarpaciu została podzielona na kilkanaście odcinków. Całość ma być gotowa w 2026 roku
Budowa S19 na Podkarpaciu została podzielona na kilkanaście odcinków. Całość ma być gotowa w 2026 roku Krzysztof Kapica, GDDKiA

- Teraz pracujemy nad tym, żeby cały szlak Via Carpatia znalazł się w głównej sieci transportowej Unii Europejskiej w ramach prowadzonej obecnie rewizji sieci TEN-T na kolejne lata. Myślę, że to nam się uda. Dzięki temu na budowę tego szlaku dedykowanych będzie jeszcze więcej pieniędzy, bo Via Carpatia jest szlakiem strategicznym z punktu widzenia nie tylko rozwoju wschodniej flanki Unii Europejskiej, ale również ze względów bezpieczeństwa całej Europy. Walczyliśmy o to od wielu lat, i jestem dumny i szczęśliwy że ten projekt jest dziś tak mocno rozpędzony i że nikt go już nie zatrzyma. Takie otwarcie komunikacyjne na świat dla Podkarpacia jeszcze przyspieszy rozwój naszego regionu – mówi europoseł.

Samochodem na wakacje?

Obecnie podróż na południe Europy jest dla kierowców drogą przez mękę. O ile do granicy w Barwinku dojedziemy z Rzeszowa w dwie godziny, o tyle po słowackiej stronie musimy zdecydowanie zwolnić. Na szybszą jazdę nie pozwalają tam po pierwsze wąskie i kręte drogi bez chodników, a po drugie, za przekroczenie dopuszczalnej prędkości możemy zapłacić mandat liczony w setkach euro.

W niektórych miejscach, jak na przykład między Rakovcikiem a Sarriskim Stavnikiem (kilka kilometrów za Świdnikiem) ruch zatrzymuje się dosłownie co kilka minut, bo przejeżdżające non-stop tiry mają problemy z minięciem się na tzw. serpentynach, do jakich jesteśmy przyzwyczajeni w Bieszczadach. A to znacznie wydłuża czas podróży.

Na razie jednak Via Carpatia po stronie słowackiej istnieje tylko między Preszovem a granicą z Węgrami. To około 50 ze 150 planowanych kilometrów szlaku u naszych południowych sąsiadów.

- Obecnie naszym priorytetem jest północna obwodnica Preszova. Pozostałe odcinki Via Carpatii do granicy z Polską są na różnych etapach projektowania i procedur wydawania pozwoleń – napisał w odpowiedzi na pytania „Nowin” Ivan Rudolf, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Słowacji.

Jednocześnie przyznał, że „najważniejszym priorytetem” słowackiego rządu jest dokończenie autostrady między Koszycami a Bratysławą.

- Nie ustajemy w staraniach, aby również Słowacy znaleźli środki na budowę odcinka między granicą z Polską a Preszovem - mówi wiceminister Rafał Weber. - Złożyliśmy wspólny wniosek do unijnego programu CEF, w ramach którego Słowacja może uzyskać środki finansowe na projekt kilku kilometrów Via Carpatii przy granicy z Polską.

S19 będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia z Litwy do Grecji
S19 będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia z Litwy do Grecji Krzysztof Kapica, GDDKiA

Jak sobie radzą inni?

Dużo szybsi od Słowaków w budowie Via Carpatii są Węgrzy. Zbudowali już 170 km, a jeszcze w tym roku oddadzą ostatni 65-kilometrowy odcinek Tornyosnémeti – Miszkolc, łączący ich ze Słowacją.

Dalsza trasa Via Carpatia będzie biegła przez Rumunię i Bułgarię do Grecji. Jak podaje Dziennik Gazeta Prawna, w Rumunii z 460 km gotowych jest 80 km (środkowy odcinek w regionie Timisoary), a całość – według zapewnień rumuńskiego rządu – będzie gotowa w 2030 roku. Część trasy przebiega tam przez obszary Natura 2000.

W Bułgarii z 380 km Via Carpatii gotowych jest już 150 km. Reszta ma być oddana do 2030 roku. Z kolei w Grecji gotowa jest już w zasadzie cała trasa od granicy z Bułgarią do Salonik, natomiast na Litwie do całej 245-kilometrowej trasy brakuje tylko 60-kilometrowego odcinka przy granicy z Polską (ma być gotowy w 2023 roku).

Polecamy:

Co składa się na cenę paliwa?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie