reklama

Buspasy w Rzeszowie będą działać o godzinę dłużej? Zmian chcą kierowcy MPK

#Bartosz Gubernat

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Na wniosek kierowców rzeszowskiego MPK miasto rozważy zmiany w funkcjonowaniu buspasów po południu. Zamiast od godz. 14.30, mają obowiązywać godzinę wcześniej.

- Z obserwacji naszych kierowców wynika, że popołudniowy szczyt komunikacyjny zaczyna się już po godz. 13. Wtedy samochodów jest już na ulicach dużo i jazda między przystankami staje się trudniejsza. Dlatego zaproponowaliśmy prezydentowi wydłużenie popołudniowego przedziału, w jakim obowiązują buspasy – mówi Marek Filip, prezes MPK Rzeszów.

Mniej spóźnień

Wydzielone pasy dla pojazdów komunikacji miejskiej działają w Rzeszowie od maja. Poza autobusami mogą z nich korzystać taksówki, pojazdy uprzywilejowane, motocykle i prywatne auta, w których jest minimum 3 osoby. Pozostałe samochody nie mogą na nie wjeżdżać, a za niestosowanie się do ograniczeń grozi 100 zł mandatu i 1 punkt karny. Takie zasady obowiązują w godzinach 6.30 - 9.30 oraz 14.30 - 17.30.

Z obserwacji kierowców MPK wynika, że ruch dzięki wyznaczeniu tych pasów jest znacznie płynniejszy.

– O wiele łatwiej jest nam dotrzymać rozkładu jazdy. Autobusy rzadko się spóźniają, a zdarza się nawet i tak, że przyjeżdżają nieco wcześniej, i na odjazd chwilę czekają na przystanku – mówi prezes Filip.

MPK i Zarząd Transportu Miejskiego mają mniej skarg od pasażerów na kiepską punktualność autobusów. Bolączką pozostaje jedynie godzina, między 13.30 a 14.30.

- Właśnie o nią chcielibyśmy wydłużyć czas działania buspasów – mówi prezes Filip, który taki wniosek złożył już u prezydenta miasta.

Najpierw analiza ruchu

W ratuszu do pomysłu podchodzą jednak ostrożnie.

– Najpierw musimy dokładnie przeanalizować dane natężenia ruchu. Nie będzie z tym problemu, bo nasze nowe centra sterowania mają bardzo precyzyjne wyliczenia – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Centrum działające w Zarządzie Transportu Miejskiego przy ul. Trembeckiego rejestruje przejazd autobusów przez miasto. Ma dokładną informację na temat czasu przejazdu między przystankami, ewentualnych spóźnień i odjazdów przed czasem. Z kolei przy ul. Targowej obsługa systemu czuwa nad prawidłowym działaniem sygnalizacji świetlnych i wie, ile pojazdów porusza się po mieście w konkretnych godzinach.

- Możemy dzięki temu bardzo precyzyjnie oszacować, czy i w jakim stopniu ewentualna zmiana poprawi sytuację – mówi Maciej Chłodnicki. Kiedy zapadną decyzje na razie jednak nie wiadomo.

Wydzielone pasy dla pojazdów komunikacji miejskiej działają w Rzeszowie od maja. Przecinają centrum między ul. Lubelską, Warszawską, Lwowską i Dąbrowskiego. Ich wprowadzenie było jednym z warunków przyznania miastu potężnej dotacji na realizację wartego ponad 415 mln zł programu transportowego. Dzięki niemu w Rzeszowie przebudowano główne ulice, zakupiono 80 autobusów i zbudowano elektroniczny system sterowania ruchem oraz informacji pasażerskiej. Buspasy to uzupełnienie wszystkich inwestycji, mające zachęcić do komunikacji zbiorowej jak największą liczbę mieszkańców.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
stary
W dniu 23.09.2015 o 07:53, gość napisał:

Tak się składa ze ten sygnalizator obowiązuje autobusy tylko wtedy kiedy jada tym pasem. Jeśli autobus zjedzie na pas środkowy obowiązuje go sygnalizator ogólny

.

Wiem o tym.
Wjeżdżają jednak z prawego, bo wyjeżdżają z zatoki przystankowej, tak się składa.
G
Gość

Dobrze wiedzieć takie rzeczy. Już widziałem dzisiaj radiowóz jak stoją.

L
Lewy X 5.

1. Bus pasy od 6.30- 9.30 i od 13.30- 17.30.

2.Liczenie natężenia ruchu Panie Chłodnicki odłożyć na połowę Października, jak wrócą studenci w swoich trabantach.

3. Wyganiać wreszcie samochody osobowe z zatok przystankowych, bo takie cuda tylko w Rzeszowie, żeby zajeżdżać na zatoki i powolutku wysiadaćnp do kiosku  i jeszcze dyskutować zmuszając ludzi (pasażerów) do marszu pod autobus. To samo dotyczy się PARKUJĄCYCH prywatnych autobusów na zatokach przystankowych pod Urzędem Wojewódzkim i na przeciwko pod C.H. Ameryka Tak jest codziennie od 15-16. Zatoka zablokowana, a autobusy tracą przez to około 5 minut. Niech one odczekują sobie np; pod szpitalem MSW, a nie w centrum miasta. Dlaczego nikt na to nie reaguje?

 

M
Maniek

A będą znaki informujące o tym kierowców?
 

g
gość
W dniu 23.09.2015 o 05:04, stary napisał:

Czy kierowcy autobusów MPK byliby jednocześnie łaskawi przestać notorycznie łamać sygnał STÓJ wyświetlany na sygnalizatorze SB na końcu zatoczki przy ogrodach działkowych na al.Powstańców Warszawy i pakować się przed prawidłowo jadące samochody mające w tym czasie zielone? Czy trzeba poprosić o pomoc policję?A może kierowcy rzeszowskiego MPK nie znają kodeksu drogowego i nie wiedzą jak odczytać sygnały z sygnalizatora SB?


Tak się składa ze ten sygnalizator obowiązuje autobusy tylko wtedy kiedy jada tym pasem. Jeśli autobus zjedzie na pas środkowy obowiązuje go sygnalizator ogólny
b
blondynka
W dniu 23.09.2015 o 01:41, wnerwiony kierowca napisał:

Centrum komunikacyjne tak steruje ruchem że nie da się przejechać głównymi ulicami miasta bez stania na światłach i to nie jednych a kilku pod rząd. Taka to poprawa systemu transportowego. MPK relikt PRL-u powinien już dawno zostać sprywatyzowany a restrukturyzacja powinna zacząć się od tworzenia nowych tras dla autobusów a nie tworzenia bus pasów w centrum miasta.


I wtedy już w całym Rzeszowie będzie standard obsługi pasażera komunikacji miejskiej taki jak w autobusach prywatnego Kudlika?
s
stary

Czy kierowcy autobusów MPK byliby jednocześnie łaskawi przestać notorycznie łamać sygnał STÓJ wyświetlany na sygnalizatorze SB na końcu zatoczki przy ogrodach działkowych na al.Powstańców Warszawy i pakować się przed prawidłowo jadące samochody mające w tym czasie zielone? Czy trzeba poprosić o pomoc policję?
A może kierowcy rzeszowskiego MPK nie znają kodeksu drogowego i nie wiedzą jak odczytać sygnały z sygnalizatora SB?

w
wnerwiony kierowca

Centrum komunikacyjne tak steruje ruchem że nie da się przejechać głównymi ulicami miasta bez stania na światłach i to nie jednych a kilku pod rząd. Taka to poprawa systemu transportowego. MPK relikt PRL-u powinien już dawno zostać sprywatyzowany a restrukturyzacja powinna zacząć się od tworzenia nowych tras dla autobusów a nie tworzenia bus pasów w centrum miasta. Ile lat wam osły zajęło wpadnięcie na robienie północnej obwodnicy miasta. Gdzie są parkingi typu parkuj +jedź? Myślicie że wydłużenie działania bus pasów coś da? Zatrudnijcie jeszcze ze 30 specjalistycznych firm wywalcie kasę a będzie takie samo gó*no co teraz.

b
buspas hahahahaha

Dziś autobus 0A był pod Plazą o 20.28 czyli 3 minuty po czasie! W wyniku perturbacji zapoczątkowanych przez rzeszowskie MPK nie zdążyłem na bramki Roberta Lewandowskiego! Cierpiedolę to całe MPK z ich buspasami i uwa żam, że należy się im wiplerdol!!!!!!!!!!!

b
bartek34

Zdaje sie że podatek tzw drogowy placa posiadacze samochodów.Pytam sie za co my płacimy.Najlepiej zrobic drugi buspas i po problemie.Zenada.

K
KP

przez miesiac jezdzilem po Rzeszowie i nie zwracalem uwagi na zadne buskwasy...

x
xxx

Może tak buspasy przez całą dobę, przecież cały czas jeżdżą samochody i utrudniają ruch autobusów.

pozdrawiam 

W
Wędrowiec

Drodzy kierowcy ponieważ wprowadzenie bus pasów nie przyniosło spodziewanego wzrostu dochodu MPK, czas na kolejny krok, który zmusi Was do korzystania z komunikacji miejskiej. Wprowadzając jednocześnie strefę płatnego parkowania oraz wydłużając czas obowiązywania bus pasów mamy nadzieję, że porzucicie swoje środki transportu. Gdybyście jednak wykazywali się uporem to częste kontrole czystości spalin uprzykrzą wam życie. Dla niereformowalnych wprowadzimy zakaz poruszania się w centrum pojazdów nie spełniających wymogów Euro..... Z nami nie wygracie.

G
Gość

jak można na dwóch pasach zrobić jeden buspas? najpiewr drogi poszerzyć potem bawić się w wielkie miasto ...

g
gosc

Jako kierowca proponuję skrócenie czasu trwania bus pasów - to nieetyczne promować jedne pojazdy kosztem innych, widziałem co się dzieje w godzinach szczytu. Za chwilę będzie propozycja wydłużenia do 20 tej bo tak naprawdę ludzie różnie pracują. Myślę że żeby nie dofinansowanie, bus pasów by nie było, najpierw trzeba mieć drogi a potem bawić się w takie wynalazki, elektronika w sterowaniu ruchem nie doda centymetrów...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3