Buspasy w Rzeszowie powstaną prawdopodobnie już w maju

Bartosz Gubernat

Wideo

Udostępnij:
W przyszłym tygodniu hiszpańska firma ACISA przedstawi plan przebiegu buspasów przez Rzeszów.

- Wiemy, że kierowcom ten pomysł się nie podoba, ale od buspasów nie ma już odwrotu. Są częścią unijnego programu transportowego, który w całości jest wart ponad 400 mln zł, a my dostaliśmy do niego 85 procent dofinansowania. Gdybyśmy ich nie utworzyli, pieniądze trzeba by zwrócić. A kilkuletnie wysiłki włożone w przebudowę układu komunikacyjnego poszłyby na marne - tłumaczy Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Szybciej MPK przez miasto

Kontrowersyjne buspasy mają usprawnić przejazd przez Rzeszów autobusom MPK. Dlatego powstaną na najbardziej ruchliwych ulicach, gdzie linii autobusowych jeździ najwięcej. Pojazdy MPK ominą nimi korki i dzięki temu będzie im łatwiej dotrzymać godzin w rozkładzie jazdy.

- Tym sposobem chcemy przyciągnąć do komunikacji zbiorowej więcej pasażerów. Krótszy czas przejazdu to tylko jeden z atutów nowego systemu transportowego. Zachętą do pozostawienia samochodów w domu mają być także nowoczesne, klimatyzowane autobusy, system elektronicznej informacji pasażerskiej i biletomaty na przystankach oraz w pojazdach - mówi Maciej Chłodnicki.

Celem zmian jest redukcja emisji szkodliwych substancji przez samochody, co było jednym z warunków przyznania miastu unijnej dotacji na inwestycje.

Zgodnie z koncepcją przygotowaną przez autorów projektu dokumentacji programu transportowego, pasy dla autobusów mają zająć główne ulice Rzeszowa. Patrząc od strony północno-wschodniej, na ul. Lubelskiej i Warszawskiej zaczną się w rejonie skrzyżowań z al. Wyzwolenia. Dalej poprowadzą przez ul. Marszałkowską, i wiadukt Tarnobrzeski do ronda Dmowskiego przy Galerii Rzeszów.

Stąd rozejdą się w dwóch kierunkach: przez al. Piłsudskiego doprowadzą do ul. Targowej oraz przez al. Cieplińskiego i ul. Lisa-Kuli aż do skrzyżowania ul. Dąbrowskiego z al. Powstańców Warszawy. We wszystkich przypadkach o dobudowie dodatkowych pasów nie ma jednak mowy. Autobusy zajmą po jednym, istniejącym pasie ruchu w każdym kierunku.

Buspasy prawdopodobnie od maja

Piotr Magdoń, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie zdradza, że ostateczna lokalizacja i zakres malowania buspasów dotrą do ratusza lada dzień.

- Przygotowuje je hiszpańska forma ACISA, ta sama, która buduje elektroniczny system sterowania ruchem. Generalnie przebieg nie powinien znacząco odbiegać od pierwszej koncepcji, ale korekty są możliwe. Chociażby po to, aby dostosować przebieg tych pasów do elektronicznej części systemu - mówi szef Miejskiego Zarządu Dróg.

Drogowcy wskazują tu m.in. na skrzyżowanie al. Piłsudskiego i Cieplińskiego, gdzie na wysokości centrum handlowego Ameryka stanął właśnie dodatkowy wysięgnik z sygnalizatorem świetlnym, który będzie odpowiadał za ruch na buspasie.

Ostateczna data wyznaczenia buspasów zależy od tego, kiedy Hiszpanie zakończą budowę elektronicznej części systemu. Po doświadczeniach z kolejnymi opóźnieniami, w ratuszu nie chcą podawać konkretnych dat. Ale jak mówi jeden z urzędników, tym razem poślizgu nie będzie i w marcu wszystko powinno zacząć działać.

- Fachowcy kończą już wgrywać oprogramowanie, a do piątku wzdłuż południowej obwodnicy według nowych zasad ma działać sygnalizacja świetlna. Początkiem kwietnia ruszy system elektronicznej informacji pasażerskiej - mówi urzędnik.

Piotr Magdoń dodaje, że na dziś realny czas wprowadzenia w Rzeszowie buspasów to maj.

Komentarze 83

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kazek

Unia to powinna zabrać te 85%, które rzekomo dołożyła do tego gó..a,

przez te buspsy to się nie zmniejszy, a wzrośnie emisja zanieczyszczeń z powodu znacznie większych korków niż dotychczas.

h
herman

Wczuwacie się jak małe dzieci na widok waty cukrowej!!! WoW, bus pasy, jak bedziemy jeżdzic swoimi brykami... będą korki... k***wa kogo obchodzi wasze biadolenie?! Banda durni i troli!!!

m
małafirma

Kolejny poroniony pomysł ferencowejwólki!

Gówno mnie obchodzi, ile pieniędzy wywalił eurokołchoz na autobusy w Rzeszówku.

Te pieniądze powinny zwrócić firmy , które pasożytują na realizacji tego projektu, a w nich udziały mają wszystkie rzeszówkowe urzędasy.

Wprowadzenie tego idiotyzmu spowoduje, że przejazd przez rzeszówek będzie praktycznie niemożliwy. Teraz średnia prędkość przejazdu przez centrum tej ferencowejwólki w godzinach szczytu to 5 km/h. Gdy wszyscy będziemy jechać jednym pasem. to będzie stanie, a nie jechanie.

Przenoszę swoją firmę z Ferencowa do innej miejscowości ( nie jest ona ogromna, ale kilkunastu osobom pracę będą musieli zapewnić radni Rzeszówka.

 

j
jan

proponuje z jezdni dwu kierunkowych --zrobic wszedzie jednokierunkowe -a kiedy buc pasy na odcinku obwodnicy rzeszowa autostrady

j
jasio p
W dniu 28.04.2015 o 09:42, rinat napisał:

Jeśli się okaże,że bus-pasy są złym pomysłem,zawsze się można z nich wycofać.

Nie zawsze i nie bez konsekwencji ...

r
rinat
W dniu 24.03.2015 o 08:30, Jan napisał:

Głosowaliście na mądrego prezydenta a teraz stękacie.Zaćma na oczach? Po owocach ich poznacie!

 

Może zechcesz przyjąć do wiadomości,że ten prezydent odpowiada większości wyborców. Dlatego w pierwszym terminie kolejny raz wygrał wybory.

Jeśli się okaże,że bus-pasy są złym pomysłem,zawsze się można z nich wycofać.

Rzeszów,także Podkarpacie i cały kraj potrzebują dobrych pomysłów i pracowitych mieszkańców a nie wiecznie krytykującej i skamlącej o dary zbieraniny nieudaczników.
 

K
KaiTracid
To nie Kraków ani warszawa!!!!
K
KaiTracid
Co za idioci jak ktoś w tym ratuszu mógł coś takiego poprzeć.Ludzie was poje.....czy wy w ogóle z dajcie sobie sprawę z tego co będzie się działo?Za taka decyzje powinien być KS!!!!!!Dziecko z 4 klasy lepiej by pomyślał o!!!!!!!
j
jasio p
W dniu 27.04.2015 o 11:41, rzesz napisał:

Czyli handel przeniesie się na peryferia miasta.zobaczymy jak stracą dochody handlowcy z centrum to się szybko zajmą buspasami 

Mówisz o tych całych dwóch "galeriach" ?

j
jasio p
W dniu 26.04.2015 o 22:07, asdfg napisał:

Nie popełniamy wykroczenia bo rowery będą wpuszczone na bucpasy. 

Doprawdy tak będzie ? Szczerze w to wątpię ...

r
rzesz

Proste ograniczony dostęp do centrum miasta.

Czyli handel przeniesie się na peryferia miasta.zobaczymy jak stracą dochody handlowcy z centrum to się szybko zajmą buspasami 

a propo najlepiej zakaz B3 przy tablicy miejscowości

a
asdfg
Ha ha ha... Napisałem już o tym ale nowiny usunęły mój komentarz. Ten pewnie też szybko zniknie. Proponuję blokadę bucpasów i to zupełnie legalnie. Zwołujemy się w pierwszy dzień obowiązywania bucpasów, wsiadamy na rowery i blokujemy autobusy. Poruszamy się w grupach po kilku. Jadąc z małą prędkością ostatni wyprzedza pozostałych. Nie popełniamy wykroczenia bo rowery będą wpuszczone na bucpasy. Policja może nam nadmuchać. Jeżeli zatrzyma całą grupę to zastępuje ją następna. W 40 - 50 osób zablokujemy bucpasy. Może zaczną się wreszcie z nami liczyć. Kto się ze mną zgadza niech szybko zamieści odpowiedź bo komentarz ten szybko zniknie.
a
agnieszka

Uwielbiam Ferencowe miasto. Buspasy jako lek na całe zło, a gdzie reszta działań? Ja również się do komunikacji miejskiej nie przesiądę, dojazd nią zajmuje mi zbyt dużo czasu (i bynajmniej nie chodzi mi o rzekome korki a o częstotliwość autobusów i odległość od przystanku). Pozostaje wyemigrować jak większość moich rówieśników.

J
Janek

Genialne "powstaną na najbardziej zatłoczonych ulicach..." LUDZIE GDZIE TU LOGIKA. tu brakuje pasów a oni zabierają jeden....

s
spinx

z dąbrowskiego na Wyzwolenia czas przejazdu w jedną stronę ok 20 min. , częstoltiwośc kursowania 18 co ok 10- 15 min więc skąd Ci wyszło 1,5 h ?

Dodaj ogłoszenie