Centrum Rzeszowa strefą czystego transportu z zakazem wjazdu dla starych aut? Mieszkańcy są na tak, ale nie wierzą, że to się uda

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Rzeszów to jedyne miasto na Podkarpaciu, które zgodnie z ustawą o elektromobilności będzie musiało ograniczyć kierowcom starych samochodów dostęp do ścisłego centrum.
Rzeszów to jedyne miasto na Podkarpaciu, które zgodnie z ustawą o elektromobilności będzie musiało ograniczyć kierowcom starych samochodów dostęp do ścisłego centrum. Archiwum
Rzeszów to jedyne miasto na Podkarpaciu, które zgodnie z ustawą o elektromobilności będzie musiało ograniczyć kierowcom starych samochodów dostęp do ścisłego centrum. Prace nad nowymi przepisami już trwają, a zmiany mają zacząć obowiązywać w tym roku.

W wielu europejskich krajach ograniczenia wjazdu do centrów miast już obowiązują. W Polsce sprawę reguluje ustawa o elektromobilności, której zadaniem jest premiowanie i rozbudowa ekologicznych środków transportu – głównie elektrycznego. Przepisy w tym roku mają być nowelizowane, a w tej chwili proponowane zmiany są konsultowane.

Stopniowe zmiany i ograniczenia

Jednym z najdalej idących pomysłów jest obowiązek wprowadzenia w miastach zamieszkałych przez powyżej 100 tysięcy mieszkańców stref czystego transportu. Ministerstwo klimatu i środowiska chce, aby powstały one jeszcze w 2021 roku. Do takich stref mogłyby wjeżdżać bez ograniczeń pojazdy elektryczne.

W przypadku spalinowych decydowałoby, jaką normę emisji spalin spełniają. I tak dla pojazdów spełniających normę Euro 4 ograniczenia nie obowiązywałyby jeszcze do 2025 roku, ale w tym czasie auta z bardziej zanieczyszczającymi środowisko silnikami już nie mogłyby wjechać do centrów.

W latach 2026-2030 granicą ma być norma Euro 5, a po 2031 roku do centrum wjadą już tylko auta z normą Euro 6 i bardziej ekologiczne. Takie zasady ministerstwo chciałoby uchwalić jeszcze w tym roku.

Radny Rozwoju Rzeszowa popiera zmiany

Pomysł podoba się Danielowi Kunyszowi, miejskiemu radnemu prezydenckiego Rozwoju Rzeszowa. Od lat zajmuje się promowaniem i działaniami na rzecz ekologii, jest zapalonym rowerzystą, a do pracy często dojeżdża elektryczną hulajnogą.

- Tym bardziej, że miasto wydaje mnóstwo pieniędzy na ekologiczne środki transportu. Elektryczne i gazowe autobusy to bardzo ważny krok, ale jednocześnie trzeba myśleć coraz śmielej o redukcji liczby samochodów w centrum miasta. Zamiast nich należy promować ruch pieszy i rowerowy

– uważa Daniel Kunysz.

I zwraca uwagę, że Zarząd Transportu Miejskiego opracował już projekt przepisów, które mają zmierzać w tym kierunku. Dokument pod nazwą „Plan zrównoważonego rozwoju transportu publicznego na lata 2020-2030” jest właśnie konsultowany i wkrótce do uchwalenia otrzymają go radni.

- W tym planie uwzględnione są podobne wnioski i pomysły zmierzające do uruchomienia strefy wolnej od zanieczyszczeń. Chcemy uspokoić ruch i zmniejszyć ilość spalin w wyraźny sposób do 2030 roku. Pomysły są właśnie konsultowane, swoje przemyślenia na ten temat do Zarządu Transportu Miejskiego może przekazać każdy – mówi Daniel Kunysz.

Jego zdaniem Rzeszów musi wyraźnie zredukować liczbę samochodów wjeżdżających do ścisłego centrum, co można zaobserwować już w wielu światowych metropoliach. W tym celu nie należy na przykład zwiększać liczby miejsc parkingowych, a także podnieść opłaty postojowe do takiego poziomu, aby całodniowy postój był dla kierowców nieopłacalny. Wówczas przesiądą się do komunikacji zbiorowej.

Rzeszowscy urzędnicy namawiają do jazdy autobusem, a sami unikają MPK

Mieszkańcy śródmieścia także liczą na poprawę jakości powietrza, ale do zapowiedzi podchodzą z dużym dystansem. Pan Łukasz podaje przykład strefy płatnego parkowania, która miała poprawić sytuację, a wprowadziła w centrum Rzeszowa jeszcze większy bałagan.

- Zamysł był taki, że opłaty postojowe zniechęcą kierowców do przyjazdu autami do pracy. Po to zresztą miasto wzięło unijne dotacje na zmiany w transporcie, budowę strefy i zakup ekologicznych autobusów. Ale rzeczywistość jest zupełnie inna. Codziennie po godzinie siódmej rano kierowcy wjeżdżają do centrum i parkują auta gdzie popadnie, byle nie na miejscach wyznaczonych do postoju. W ten sposób nie tylko nie płacą za parkowanie, ale także zanieczyszczają środowisko i nie korzystają z ekologicznej komunikacji zbiorowej

– mówi nasz czytelnik.

I dodaje, że potężną grupę wśród tych kierowców stanowią urzędnicy.

– Samochody są przez nich parkowane głównie w rejonie ulic Sobieskiego, Króla Kazimierza, Naruszewicza, Mickiewicza i Placu Ofiar Getta. I stoją tak między godziną 7 a 16, czyli w godzinach pracy urzędów. Także wokół ratusza pełno samochodów. Czyli wniosek jest prosty – urzędnicy namawiają do jazdy autobusem, a sami nie dość, że tego nie robią, to jeszcze unikają opłat na rzecz miasta – opisuje pan Łukasz wątpiąc w kolejne plany zmian w transporcie.

Majówka 2021

Szukasz prezentu dla dziewczyny, partnerki, żony?

Materiały promocyjne partnera

Szukasz prezentu dla chłopaka, partnera, męża?

Materiały promocyjne partnera

Książka w prezencie? Świetny pomysł

miejsce #8

Kuba. Lonely Planet

41,15 zł
miejsce #11

Wczoraj i dziś

21,00 zł
miejsce #14

Kryzys sumienia

54,00 zł
miejsce #15

Francja DK Przewodnik Wiz 13

199,90 zł
miejsce #16

Noc poślubna

29,90 zł
miejsce #17

Niedotykalny

32,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Zmysłowe perfumy w dobrych cenach

miejsce #4

ADIDAS ACTIVE BODIES 100ml

117,99 zł50,99 zł-57%
miejsce #11

Jesus Del Pozo HALLOWEEN MAN 125ml

219,99 zł139,99 zł-36%
Materiały promocyjne partnera

Odrobina relaksu należy się każdemu

miejsce #19

Medisana

Medisana MCN 88930

399,99 zł
miejsce #20

Medisana

Medisana MC 825

449,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Od 1 maja 2021 r. pojawią się nowe, unijne etykiety na oponach

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Daniel

Ciekawe co z autobusami PKS ? Chyba upadłość w końcu!!

s
stanisław
3 lutego, 15:25, koles:

Nie rozumiem tego ekoterroru. Jeżeli samochód ma ważne badanie techniczne i jest dopuszczony do ruchu po drogach publicznych to dlaczego nie będzie mógł wjechać do centrum. Przecież dopuszczenie do ruchu służy właśnie możliwości poruszania się tym pojazdem. Poza tym prawo nie może działać wstecz, jak samochód w momencie zakupu mógł wjeżdżać do centrum, to powinien móc wjeżdżać nadal. Jeżeli samochód w momencie zakupu nie spełniał norm i nie mógł wjechać do centrum to nie powinien móc wjeżdżać. To przecież takie proste.

Tak powinno być w "normalnym" kraju,lecz u nas prawo działa wstecz.Prosty przykład: Jeżeli ktoś posiada prawo jazdy bezterminowe ,to tak powinno być,a nie zmieniac zasady w czasie gry.

k
koles

Nie rozumiem tego ekoterroru. Jeżeli samochód ma ważne badanie techniczne i jest dopuszczony do ruchu po drogach publicznych to dlaczego nie będzie mógł wjechać do centrum. Przecież dopuszczenie do ruchu służy właśnie możliwości poruszania się tym pojazdem. Poza tym prawo nie może działać wstecz, jak samochód w momencie zakupu mógł wjeżdżać do centrum, to powinien móc wjeżdżać nadal. Jeżeli samochód w momencie zakupu nie spełniał norm i nie mógł wjechać do centrum to nie powinien móc wjeżdżać. To przecież takie proste.

r
rzeszowianin

To chyba jakiś żart. Mówimy o mieście gdzie urzędnicy ratusza nie są w stanie podejść kilku kroków i parkują pod samym ratuszem lub nawet na rynku! Może wiec zanim zaczniecie wprowadzać jakiekolwiek ograniczenia najpierw zacznijcie od siebie i niech pan Kunysz i pozostali urzędnicy zlikwidują parking przy ratuszu i zamienia go na strefie zielona, a sami parkują na Podpromiu do korzystania którego zachęcają od lat.

G
Gość

Pomysł ciekawy, ale wątpię żeby zadziałał tak jak trzeba. Bus pasy miały pomóc na korki, ale coś poszło nie tak. Więc teraz w godzinach szczytu mamy jeszcze większe korki, a bus pasami jeżdżą prawie puste autobusu. Skoro tak miastu zależy to niech dadzą przykład. Niech wszyscy urzędnicy przesiądą się na rowery, hulajnogi lub do komunikacji miejskiej. Skoro tyle w to zainwestowano to czemu z tego nie korzystają?

M
Marcin Piekaż
3 lutego, 07:58, Gość:

Zajmijcie się ciężarówkami i busami a nie osobówkami.

Zajmijcie się 100 ciężarówek a odpuście 100 000 osobówek - logiczne!:D Won ze smrodem z miasta!

G
GłosPrawdy

Póki co nie ma alternatywy dla samochodów.

Jedyna nadzieja, że większość firm biurowych przejdzie całkowicie na pracę zdalną, a nieprzekonani pracodawcy wezmą przykład i się przekonają.

Gdyby autobusy jeździły niezawodne i dostosowywały się do zmian w mieście, to by więcej osób korzystało. Ale jeśli nadal będą jeździć naokoło i wg nieznanego nikomu rozkładu jazdy, to liczba pasażerów będzie systematycznie spadać na rzecz prywatnych aut. Usługa musi być 100% przyjazna pasażerom i dostosowana do ich potrzeb. To nie PRL. Dziś auta są tanie. Jeden błąd i tracicie pasażera, a po mieście jeździ o 1 stary złom więcej. A odkąd emeryci jeżdżą za darmo, to rano to jest koszmar. Może czas pomyśleć o autobusach piętrowych jak w Londynie?

Rowery i hulajnogi są świetną alternatywą, ale zadam ratuszowi kilka pytań. Czy infrastruktura jest przygotowana? Czy DDR-y są spójne? Ile obiektów użyteczności publicznej posiada bezpieczne rowerownie? Ile jest nowoczesnych zadaszonych parkingów rowerowych? I w końcu ilu urzędników daje przykład i dojeżdża rowerem?

G
Gość

Zajmijcie się ciężarówkami i busami a nie osobówkami.

G
Gość

Szkoda że zarobków nie porównuje ministerstwo ani radny do mieszkańców miast europy zachodniej. Cymbały....

Dodaj ogłoszenie