Chcesz schudnąć? Jedz migdały. Zmniejszają apetyt, a także ryzyko rozwoju cukrzycy i chorób układu krążenia. Sprawdź, ile ich jeść dziennie

Monika Góralska
Monika Góralska
Codzienne podjadanie migdałów w dłuższej perspektywie może zredukować masę ciała i zmniejszyć ryzyko nadwagi, otyłości oraz cukrzycy czy chorób serca.
Codzienne podjadanie migdałów w dłuższej perspektywie może zredukować masę ciała i zmniejszyć ryzyko nadwagi, otyłości oraz cukrzycy czy chorób serca. olegdudko, highwaystarz/123rf.com
Masz ochotę na przekąskę, ale boisz się, że przytyjesz? Zamiast po batonika, sięgnij po migdały. Według najnowszych ustaleń naukowców z Australii migdały regulują apetyt, dzięki czemu niwelują chęć podjadania i sprawiają, że przyjmujemy mniej kalorii w ciągu dnia. Zmniejszają więc ryzyko nadwagi i otyłości, a także cukrzycy i chorób serca. Zmień swoje codzienne nawyki na stałe. Zobacz, ile migdałów jeść, aby zadbać nie tylko o smukłą sylwetkę, ale także swoje zdrowie.

Spis treści

Chcesz schudnąć? Jedz migdały codziennie

Otyłość to choroba cywilizacyjna, z którą według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zmaga się już prawie 60 proc. społeczeństwa w Europie, a na całym świecie otyłych jest 650 milionów osób i liczby te stale rosną. Nadmiar tkanki tłuszczowej zaburza prawidłowe funkcjonowanie organizmu i upośledza zarówno zdrowie fizyczne, jak i psychospołeczne oraz negatywnie wpływa na dobre samopoczucie. Nadwaga i otyłość znacznie podwyższają również ryzyko wielu chorób, w tym cukrzycy i chorób układu sercowo-naczyniowego. W konsekwencji mogą one doprowadzić nawet do zawału czy udaru i przedwczesnej śmierci.

Wiele osób mających problem z nadwagą i otyłością zastanawia się, jak schudnąć. Chcąc zrzucić zbędne kilogramy, wypróbowują oni kolejne diety, które nawet jeśli dają efekty, to są po jakimś czasie porzucane i waga znów wzrasta. Aby osiągnąć trwały efekt, należy raczej zadbać o swoje codzienne nawyki, nawet za pomocą niewielkich zmian.

Według najnowszych badań przeprowadzonych przez naukowców z University of South Australia takim zdrowym nawykiem może być codzienne podjadanie migdałów, które są sycące i regulują apetyt. Dzięki temu migdały zmniejszają ilość spożywanych w ciągu dnia kalorii i tym samym przyczyniają się do stopniowej i przede wszystkim trwałej redukcji masy ciała.

Już niewielka ilość migdałów pozwoli kontrolować wagę, a także zmniejszy ryzyko otyłości i cukrzycy

W badaniu opublikowanym w European Journal of Nutrition wzięło udział 140 osób dorosłych w wieku 25-65 lat z nadwagą i otyłością. Po całonocnym poście spożyli oni losowo przydzieloną przekąskę w postaci migdałów lub batonów bogatych w węglowodany. Naukowcy porównali poposiłkowe zmiany w hormonach regulujących apetyt oraz zgłaszane przez samych pacjentów odczucia apetytu przed i po spożyciu przekąski. Następnie po 2 godzinach uczestnicy otrzymali właściwy posiłek, który pozwolił naukowcom ocenić późniejsze spożycie energii.

Badanie wykazało, że u osób spożywających 30-50 gramów migdałów (w przeciwieństwie do przekąsek zawierających węglowodany) spożycie energii obniżyło się o 300 kJ (ok. 71 kcal) podczas kolejnego posiłku. Oznacza to, że uczestnicy spożywający migdały zjedli mniejszą porcję posiłku głównego.

– Zbadaliśmy hormony regulujące apetyt oraz to, w jaki sposób orzechy – w szczególności migdały – mogą przyczynić się do kontroli apetytu. Odkryliśmy, że ludzie, którzy jedli migdały, doświadczyli zmian w swoich hormonach regulujących apetyt, co mogło przyczynić się do zmniejszenia spożycia pokarmu (o 300 kJ) – powiedziała główna autorka badania dr Sharayah Carter, z University of South Australia.

Badanie wykazało, że osoby jedzące migdały:

  • miały o 47 proc. niższą odpowiedź peptydu C – co może poprawić wrażliwość na insulinę i zmniejszyć ryzyko rozwoju cukrzycy i chorób układu krążenia),
  • o 18 procent wyższe poziomy zależnego od glukozy polipeptydu insulinotropowego,
  • o 39 procent wyższy poziom glukagonu, który wysyła sygnały sytości do mózgu,
  • o 44 procent wyższą odpowiedź polipeptydu trzustkowego, który spowalnia trawienie, dzięki czemu może zmniejszać przyjmowanie pokarmu, co sprzyja utracie wagi.

Mimo że spożywanie migdałów wykazało niewielkie zmniejszenie spożycia kalorii, to jednak wprowadzenie ich na stałe do swojej diety może przynieść długotrwałe rezultaty.

– Migdały są bogate w białko, błonnik i nienasycone kwasy tłuszczowe, co może przyczynić się do ich właściwości sycących i pomóc wyjaśnić, dlaczego spożywano mniej kilodżuli. Nawet niewielkie, pozytywne zmiany w stylu życia mogą mieć wpływ w dłuższym okresie. Kiedy wprowadzamy małe, trwałe zmiany, mamy większe szanse na poprawę ogólnego stanu zdrowia na dłuższą metę – podkreśla dr Carter.

W kolejnych badaniach naukowcy zamierzają przyjrzeć się temu, jaki wpływ będzie miało jedzenie migdałów na efekty diety odchudzającej i jak mogą one pomóc w kontrolowaniu wagi w dłuższej perspektywie.

Herbata przyspiesza metabolizm, a dzięki temu ułatwia odchudzanie. Sprawniejsze spalanie tkanki tłuszczowej dotyczy zwłaszcza okolic brzucha!  Te rodzaje herbaty działają najskuteczniej. By sprawdzić, przesuwaj zdjęcia galerii w prawo gestem, ew. naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Najlepsza herbata na odchudzanie – zielona, czerwona, czarna...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ostrzał Kijowa. W trakcie operacji na sercu dziecka zabrakło prądu

Materiał oryginalny: Chcesz schudnąć? Jedz migdały. Zmniejszają apetyt, a także ryzyko rozwoju cukrzycy i chorób układu krążenia. Sprawdź, ile ich jeść dziennie - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie