Droga S19 między węzłem Rzeszów Południe a Babicą ma mieć 10,3 km długości. Koszt jej budowy jest wysoki przede wszystkim ze względu na konieczność wykonania tunelu o długości około 2 km, a także 5 estakad, 2 wiaduktów nad S19 i 3 przejść dla zwierząt. Zlecenie zakłada również budowę węzła w Babicy.
Oferty od firm zainteresowanych wykonaniem tego zadania Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła w lutym. Najniższą, o wartości 1,198 mld zł złożyła firma China Harbour Engineering Company Ltd. z Chin. Mostostal Warszawa S.A. wycenił budowę na 2,230 mld zł, Metrostav Polska S.A. – 2,400 mld zł, Strabag Sp. z o.o. – 2,562 mld zł, Budimex S.A. – 2,809 mld zł a PORR S.A. zaproponował budowę za 3,195 mld zł.
GDDKiA wybierając wykonawcę brała pod uwagę przede wszystkim cenę, ale także długość gwarancji na wyposażenie tunelu, oraz elementów wyposażenia drogi – m.in. ekranów akustycznych. W przypadku gwarancji, wszystkie firmy zaproponowały przedłużenie jej okresu o 5 lat. Decydującym czynnikiem okazała się cena. Mimo to urzędnicy nie wybrali najtańszej oferty, która już na etapie wstępnej analizy budziła wątpliwości. Jakie? Jej wartość była niższa od 70 procent szacunkowych kosztów budowy.
- Oferta China Harbour Engineering Company Ltd. złożona w postępowaniu przetargowym została odrzucona ze względu na rażąco niską cenę. Wybrana przez nas oferta Mostostalu spełnia wymagania określone w przetargu i została oceniona najwyżej spośród wszystkich, które zostały złożone – mówi Joanna Rarus, rzecznik GDDKiA w Rzeszowie.
Najpierw kontrola, potem umowa
Ze względu na wartość przetargu, przed podpisaniem umowy zostanie on jeszcze skontrolowany przez Urząd Zamówień Publicznych w Warszawie. Do niego swoje zastrzeżenia będą mogły skierować także firmy, które startowały w przetargu. Jeśli odwołań nie będzie, GDDKiA podpisze umowę najszybciej, jak to możliwe. Na zrealizowanie zadania wykonawca będzie miał 54 miesiące. 21 miesięcy na projektowanie i 33 miesiące na roboty budowlane. GDDKiA zakłada, że droga powstanie do 2025 roku.
Droga będzie mieć dwie jezdnie, na każdej po dwa pasy ruchu. Pozwoli wyprowadzić ruch z miast i wsi leżących przy drodze krajowej nr 19, prowadzącej w kierunku Barwinka. Skorzysta na tym m.in. Boguchwała, przez którą codziennie przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy samochodów.
Docelowo doprowadzi do granicy państwa, przejmując ruch tranzytowy od strony Słowacji. Odcinek Rzeszów - Babica jest częścią dużego zadania, jakim jest budowa międzynarodowej trasy Via Carpatia. Obecnie na Podkarpaciu w realizacji jest część drogi w kierunku Lublina.
Droga ekspresowa w naszym regionie będzie miała ok. 169 km. Poprowadzi od Barwinka przez Rzeszów do Lublina i dalej wzdłuż wschodniej granicy, w kierunku północnym, aż do granicy z Litwą w Budzisku. W 2022 roku Rzeszów ma mieć już gotowe ekspresowe połączenie z Lublinem, ale także z Warszawą za sprawą drogi S17, która prowadzi dalej na północ.
Tym samym trasę o długości ok. 300 km łączącą przedmieścia Rzeszowa i Warszawy, pokonamy samochodem osobowym w czasie poniżej trzech godzin. Trasa przez Lublin zastąpi dotychczasowy szlak prowadzący przez Radom, Opatów i Kolbuszową, czyli drogę krajową nr 9.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Roxie jest NIEULECZALNIE CHORA, nagle trafiła do szpitala! Znamy przykre szczegóły
- Zenek rozgadał się o zdolnościach wnuczki! Córka Daniela robi mu konkurencję?
- Żona "księcia Podhala" to tajemnicza postać. Ma liczne grono celebryckich przyjaciół
- Przepełniona bólem spowiedź mamy Przybylskiej. "Dla mnie moja córka jest wciąż żywa"