Co dalej z miejską wypożyczalnią rowerów w Rzeszowie?

Beata Terczyńska
Na stojaki wróciły używane rowery miejskie. Niektóre wpadły w ręce chuliganów i straciły siodełka.
Na stojaki wróciły używane rowery miejskie. Niektóre wpadły w ręce chuliganów i straciły siodełka. K.Kapica
Właściciele miejskiej wypożyczalni rowerów w Rzeszowie chcą by miasto dołożyło pieniądze do modernizacji systemu.

Wypożyczalnia rowerów miejskich działa w Rzeszowie już ponad 5 lat. - Trzeba sobie powiedzieć wprost, że pewne elementy są już przestarzałe - przyznaje Małgorzata Mac z Romet Rental Systems Sp. z o.o., która zarządza wypożyczalnią. - Rowery też pewien okres eksploatacji mają już za sobą. Czas więc na podjęcie decyzji o rozwoju.

Wypożyczalnia rowerów na PIN?

Dodaje, że konieczna jest modyfikacja sposobu wypożyczania rowerów. Tak aby można było na przykład wypiąć rower tylko po wprowadzeniu numeru PIN. Taki system funkcjonuje już w innych województwach. Nie trzeba by było nosić z sobą żadnych kart. Wystarczy zapamiętać kod. Można by było też wypożyczać jednoślady za pośrednictwem karty miejskiej.

- Zależy nam także na tym, by codziennie każde pierwsze 15-20 minut dla wypożyczającego było bezpłatne. Bez względu na to, czy wypożyczy rower raz czy dwadzieścia w ciągu dnia. To na pewno przyciągnie, zainteresuje więcej chętnych - dodaje. - W takich kosztach musi partycypować miasto. Inaczej biznesowo by się to nie opłacało. Chciałabym rzeszowską wypożyczalnię tak zmodernizować, by działała jak dzisiaj działamy w Toruniu, w którym mamy ponad tysiąc wypożyczeń dziennie, choć sezon tak naprawdę rozpoczął się dopiero 1 marca - mówi Małgorzata Mac.

Wylicza, że na przestrzeni 2 lat rozbudowali tam system o 150 procent. Zaczynali od 13 stacji i 120 rowerów. W tej chwili mają 28 stacji i 300 rowerów. Zwraca uwagę, że i w Rzeszowie przydałyby się nowe, dużo większe stacje na rowery. Takie na 10 stanowisk są za małe. Przydałyby się na 20-30.

- I trzeba z nimi wyjść z centrum także na osiedla i obrzeża Rzeszowa. Przydałyby się najbardziej w rejonie ulic Podkarpackiej, Przemysłowej, Warszawskiej i Lubelskiej - dodaje.

Decyzja należy do prezydenta

Przyznaje, że sama w to nie zainwestuje, bo to za duże koszty i ekonomicznie jej się nie kalkuluje. Dodaje, że od ubiegłego roku prowadzi z urzędem miasta rozmowy w sprawie modernizacji wypożyczalni.

- Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w rowerze widzi uzupełnienie transportu miejskiego - mówi. - Kropkę nad „i” musi jednak postawić prezydent - dodaje.

Zaproponowała miastu trzy warianty cenowe. Przyznaje, że liczyła, iż przez zimę coś się rozstrzygnie.

- Nie sądziłam, że zastanie nas kwiecień. Przypominam się jednak. Nawet jeszcze w piątek dzwoniłam do sekretariatu prezydenta - podkreśla.

Chciałaby wzmocnić „park maszynowy”, czyli dołożyć 100 nowych rowerów. Na to też potrzebne są jednak ogromne pieniądze.

- Tak naprawdę głównie chodzi nam o to, żeby gmina partycypowała w kosztach przejazdu. Wtedy znajdą się fundusze, by zrobić renowację i być może rozbudowę - uważa.

W tej chwili na stacje wróciły stare rowery, po przeglądzie i odnowieniu. Wypożyczalnia dysponuje ok. setką sztuk. 15 już wpadło w ręce wandali - straciły siodełka i inne elementy. Wróciły więc do serwisu. Nie ma, niestety, żadnych nowości, na co mieszkańcy kręcą nosem.

Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie, przyznaje, ze faktycznie prowadzone są rozmowy na temat modernizacji wypożyczalni.

- Decyzja co do pieniędzy nie jest jeszcze podjęta. Przedstawiłam prezydentowi trzy warianty. Czekam, jaka będzie odpowiedź - mówi.

Mówi, że w grę wchodzi kwota ok. 450 tys. zł.

Wideo

Komentarze 35

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
bloger
W dniu 13.04.2016 o 06:11, oczekujonco napisał:

I w to miejsce wybudować KOLEJ NAZIEMNĄ!Tu ni ma na co czekać !Ta, ludzie czekają, bo im sie należy !

Kolej naziemna tak.Ale ,zeby to nie było cudaczne ustrojstwo rodem z lunaparku na pokaz,jeżdzące raz na godzine i zabierające kilku pasazerow na pokład,zaspakające jedynie chore ambicje burmistrza

P
Piotr

Sytuacja jak co roku. Te same komentarze i nadal bez reakcji i zmian. Ktoś ma niezły układ.

b
bloger

miejskie rowery to niewypał?Bylo to do przewidzenia w mieście imitacji

x
xyz

Kiedyś próbowałem pracować w tej firmie jako serwisant rowerów... NIE MA TAM ŻADNEGO ZAPLECZA serwisowego, trzeba je zbudować od zera, a na prośbę o jakieś narzędzia, dostałem skrzynkę narzędziową z kilkoma wiertłami młotkiem kilkoma kluczami... taka wypożyczalnia niestety nie ma przyszłości z takim podejściem 

o
oczekujonco
W dniu 12.04.2016 o 19:33, j.w napisał:

Szczerze?To się nadaje tylko do zezłomowania i zbudowania całkowicie od nowa, na takich zasadach jak Warszawa/Lublin (oczywiście z uwzględnieniem wielkości miasta).Jeśli miasta na to nie stać, to wystarczy zezłomować, aby nie było więcej wstydu.

I w to miejsce wybudować KOLEJ NAZIEMNĄ!

Tu ni ma na co czekać !

Ta, ludzie czekają, bo im sie należy !

j
j.w

Szczerze?

To się nadaje tylko do zezłomowania i zbudowania całkowicie od nowa, na takich zasadach jak Warszawa/Lublin (oczywiście z uwzględnieniem wielkości miasta).

Jeśli miasta na to nie stać, to wystarczy zezłomować, aby nie było więcej wstydu.

b
blekota
W dniu 12.04.2016 o 12:36, Leszek75 napisał:

To chyba jakiś żart i niezły tupet tej pani. Rowery sa zdezolowane , stoją często bez powietrza , zardzewiałe śruby do regulacji np. siodełka itd. W poprzednich sezonach nie widać aby ktoś coś serwisował czy dbał o sprzęt  Rower od czasu do czasu wymaga nawet przesmarowania łańcucha , piast - tu niestety nic się nie działo w tym zakresie.  Zardzewiałe obręcze , szprychy itd. Automaty często zacinają się i trzeba wydzwaniać aby odblokować kartę co nieraz trwa nawet dwa tygodnie. Co roku z kasy miasta jest spore dofinansowanie do tego biznesu i teraz chcą jeszcze 450 kPLN.Należy jak najszybciej zmienić tą firmę . Czy ktoś to kontrolował na co idzie dotacja jaką otrzymują ? Jakie są koszty , czy realne ?  Co roku są skargi na ten temat i co ? I nic jak widać pani śpi spokojnie i liczy na kolejne łatwe pieniądze.  Czy faktycznie kogoś tak zakręciła że nie można rozwiązać tej umowy ? Przecież to wygląda tragicznie. Jeżdżę sporo po kraju i nasze rowery wyglądają zupełnie jak z innej epoki w porównaniu do średniej krajowej.  

Na te rowery z wypozyczalni ju nawet Chinczyk by nie wsiad, bo obciach - a to slawna nacja cyklistów jest...   

g
gołębi puch

Na górników

Na rolników

Na biurwy różnej maści

Na psiarzy  a teraz jeszcze na cyklistów.........

 

Ludzie  mówię  szczerze 

szlak mnie na to wszystko bierze.

R
Rowerowy

Gdyby rowery były sprawne ...   to zapewne więcej ludzi by korzystało. Niestety w naszym mieście to loteria.  Nastawisz się że potrzebujesz przejechać z pkt. A do B . Idziesz rowery stoją , patrzysz na zegarek - jest OK zdążysz i wydaje się wszystko fajnie. Niestety podchodzisz bliżej i widzisz na wyświetlaczu napis "AWARIA". No i koniec po zawodach nie zdążyłeś tam gdzie potrzebowałeś itd. Kolejny raz może jeszcze zaryzykujesz tyle że niestety : awaria automatu , zablokowana karta , rowery bez powietrza albo taki że siodełko utknęło na wysokości przedszkolaka a jest na tyle zardzewiałe że go nie ruszysz. Niestety wiele razy spotkałem się z taką sytuacją.   ROWERY TE NALEŻY ZLIKWIDOWAĆ LUB WPROWADZIĆ FIRMĘ RZETELNĄ. Obecnie to tylko nabijanie komuś kasy i wielka improwizacja.

H
Hans

Lublin to miasto syf ale rowery miejskie działają tam cudownie, chyba najlepiej w Polsce. Ludzie naprawdę korzystają a stacji jest tyle, że wielu przestało jeździć autobusami.

z
zzdzisław

Kasa z Unii się skończyła to projekt padł. Standard. Jak skończy się kasa w ogóle to te wszystkie ścieżeczki, fontanny, placyki i inne pierdoły finansowane z UE się rozlecą. Ot takie buraczana polityka. Dawali tom brał. Jak zechcą abym oddał to ... cóż inni będą się tym martwić. 

 
r
rooppi

Masz racje, gdyby rowery w Rzeszowie były dobre, a stacji więcej ludzie jeździliby na tych rowerach. Skoro w dwa razy większym Lublinie jest 5 razy więcej stacji i 9 razy więcej rowerów niż w Rzeszowie, to chyba o czymś świadczy. A Rzeszów miał znacznie wcześniej rowery miejskie niż Lublin. Rzeszów był pierwszy.

s
studentka
W dniu 12.04.2016 o 14:39, mylink napisał:

NIE MUSI być dofinansowane! I nie musi udać się w każdym mieście. Jak widać w Rzeszowie nie jest to popularny sposób komunikacji. Być może Rzeszów jest zabyt małym miastem i mało atrakcyjnym turystycznie, żeby przyjezdni chcieli korzystać z roweru miejskiego. Bo sami mieszkańcy nie korzystają z tego środka transportu, lecz z własnych rowerów. Szkoda miejskich pieniędzy na ten prywatny biznes, do którego radni słusznie nie chcą dopłacać.

Masz dużo racji, aczkolwiek są pewnie takie osoby jak ja, które studiują, mają dość rozbity grafik zajęć i zamiast jazdy mpk w korkach wolałyby podjechać rowerem, czy to na uczelnię, czy do pracy/sklepu, a w wynajmowanym mieszkaniu nie ma gdzie postawić roweru. Gdyby rowery w Rzeszowie były porządne, system sprawny oraz więcej stanowisk, to z pewnością ludzie korzystaliby z miłą chęcią.

m
mylink
W dniu 12.04.2016 o 13:28, Gosc napisał:

Nie tylko od Lublina. W Warszawie, Krakowie, Katowicach, Białystoku i innych miastach to fajnie działa. Tylko musi być dofinansowane.

NIE MUSI być dofinansowane! I nie musi udać się w każdym mieście. Jak widać w Rzeszowie nie jest to popularny sposób komunikacji. Być może Rzeszów jest zabyt małym miastem i mało atrakcyjnym turystycznie, żeby przyjezdni chcieli korzystać z roweru miejskiego. Bo sami mieszkańcy nie korzystają z tego środka transportu, lecz z własnych rowerów. Szkoda miejskich pieniędzy na ten prywatny biznes, do którego radni słusznie nie chcą dopłacać.

G
Gosc

Nie tylko od Lublina. W Warszawie, Krakowie, Katowicach, Białystoku i innych miastach to fajnie działa. Tylko musi być dofinansowane.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3