Co najczęściej psuje się w autach? Raport ADAC

Paweł Piątek
Jak wynika z raportu niemieckiego automobilklubu ADAC, w 2023 roku kierowcy patroli drogowych ADAC i ich podwykonawcy udzielili pomocy kierowcom ponad 3,5 miliona razy na drodze i poza nią. Tak zwane „żółte anioły” były wzywane średnio co 9 sekund, 9674 razy dziennie. To o około 3,4 % więcej wezwań niż w 2022 roku.
Jak wynika z raportu niemieckiego automobilklubu ADAC, w 2023 roku kierowcy patroli drogowych ADAC i ich podwykonawcy udzielili pomocy kierowcom ponad 3,5 miliona razy na drodze i poza nią. Tak zwane „żółte anioły” były wzywane średnio co 9 sekund, 9674 razy dziennie. To o około 3,4 % więcej wezwań niż w 2022 roku. ADAC
Jak wynika z raportu niemieckiego automobilklubu ADAC, w 2023 roku kierowcy patroli drogowych ADAC i ich podwykonawcy udzielili pomocy kierowcom ponad 3,5 miliona razy na drodze i poza nią. Tak zwane „żółte anioły” były wzywane średnio co 9 sekund, 9674 razy dziennie. To o około 3,4 % więcej wezwań niż w 2022 roku.

W ubiegłym roku specjaliści pomocy drogowej ADAC byli wzywani do pomocy kierowcom aż 3 531 058 razy. Oznacza to, że co średnio co 9 sekund mechanicy udzielali pomocy drogowej w Niemczech. W porównaniu z 2022 r. liczba wezwań wzrosła o 3,4 proc (3 413 488 wezwań). Główną przyczyną tego wzrostu, jak się wydaje, jest większe natężenie ruchu po pandemii.

Rekordowym dniem dla pomocy drogowej ADAC okazał się 4 grudnia 2023 roku. Patrole ADAC zostały wezwane aż 18 378 razy. Nie ma jednak nic w tym dziwnego, bowiem akurat w tym czasie w całym kraju zima pokazała swoje oblicze z obfitymi opadami śniegu i temperaturami poniżej zera stopni. Podobnie jak w poprzednich latach, w 2023 roku najczęstszą przyczyną awarii były problemy z… akumulatorami samochodowymi. To aż 44,1 proc. wszystkich przypadków, w których pomógł patrol drogowy ADAC – nieco więcej niż w roku 2022 (43,2 proc.). Na drugim miejscu znalazły się awarie silnika i sterowania jednostką napędową (22,8 proc.). Należą do nich przede wszystkim problemy z wtryskiem, zapłonem czy czujnikami. Trzecim najczęstszym powodem wymagającym pomocy patrolu drogowego były problemy z alternatorem, rozrusznikiem, pokładową instalacją elektryczną lub oświetleniem pojazdu.

Co ciekawe, w 2023 roku ADAC zarejestrował 30 009 wezwań do aut elektrycznych (BEV), czyli o około 50 procent więcej niż w 2022 roku. Również w tym przypadku najczęstszą przyczyną unieruchomienia pojazdu były problemy z akumulatorami (ponad połowa odnotowanych awarii). Samochody hybrydowe zepsuły się w zeszłym roku 43 565 razy, a w 64 procentach przypadków winny był akumulator rozruchowy. Przyczyną tego wzrostu są coraz popularniejsze na drogach auta elektryczne. Według Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego na przełomie roku 2023/24 w Niemczech zarejestrowano nieco ponad 1,4 miliona samochodów elektrycznych (BEV), co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Ponadto wiele samochodów elektrycznych poprzednich generacji osiąga obecnie wiek, w którym wzrasta również podatność na różnego rodzaju awarie.

Stosunkowo nowym zajęciem mechaników z ADAC jest pomoc drogowa… rowerzystom. Została ona uruchomiona w czerwcu 2022 roku. W miniony roku udzielono pomocy w aż 15 680 przypadkach. Najczęstszą przyczyną było uszkodzenie opon - 69 procent interwencji. Na drugim miejscu uplasowały się uszkodzenia łańcuchów (8 procent), wyprzedzając elektrykę (5 procent).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty