Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz więcej miast zatrudnia osoby od budowania wizerunku

Małgorzata Froń
dr. Dariusz Tworzydło
dr. Dariusz Tworzydło ARCHIWUM
Rozmowa z dr. Dariuszem Tworzydło, ekspertem ds. wizerunku z Uniwersytetu Wrocławskiego.

- Prezydent Rzeszowa postanowił zatrudnić osobę do kreowania wizerunku miasta. Czy takie stanowisko jest w mieście potrzebne?

- W wielu miastach na zachodzie Europy takie stanowiska funkcjonują od dawna. Dla przykładu posłużę się szwajcarską miejscowością Neuchatel. Tam, osobą odpowiedzialną za kreowanie wizerunku miasta jest Pascal Sandoz. To w znacznej mierze dzięki pracy jego zespołu, Neuchatel stało się dla Europejczyków symbolem zimowych i letnich sportów. Wydobycie tego potencjału to nie tylko przydatna funkcja z punktu widzenia kraju, ale przede wszystkim mieszkańców, którzy mogą na tym skorzystać. Ważne jest jednak, aby przed taką osobą postawić precyzyjne wytyczne i zadania, które można będzie z sukcesem wykorzystać dla wizerunku miasta. Tylko wówczas ma to sens.

- W jaki sposób można z sukcesem kreować wizerunek miasta? Kampaniami, hasłami?

- Z pewnością kampanie są najbardziej widocznym elementem całego procesu kształtowania wizerunku. Ich sukces zależy jednak od dobrego przygotowania, właściwie określonych celów, dobranych kluczowych przesłań i narzędzi. Na etapie projektowania kampanii określa się to, co chcemy, aby było eksponowane podczas działań wizerunkowych. Uważa się, że sukces kampanii tkwi w wydobyciu wartości, jakie ma miasto i w wykorzystaniu ich w celach wizerunkowych.
- Rzeszów miał już wiele pomysłów na promocje, dały różne efekty. Dzisiaj promujemy się jako miasto innowacji. To dobry pomysł?

- Na pewno nie powinno się odrzucać bezkrytycznie tego, co dotychczas zostało wypracowane w oparciu o przygotowaną strategię. Można natomiast dokonać zestawienia i analizy efektów, ocenić potencjalne szanse, i jeśli zajdzie taka konieczność, dokonać ewentualnych modyfikacji.

- Jak inne miasta promują się i dbają o swój wizerunek?

- Każde duże polskie miasto prowadzi zintegrowane działania wizerunkowe. Np. Kraków opiera strategię budowy wizerunku m.in. na przygotowaniach do olimpiady w roku 2022. Promuje się jako miasto sportu. W ostatnim czasie w związku z potwierdzeniem, iż w Krakowie odbędą się Światowe Dni Młodzieży, miasto wzmacnia budowę wizerunku ukierunkowanego na turystykę religijną. Kraków jest ponadto postrzegany jako miasto kultury, dobrych festiwali i jako miasto najchętniej odwiedzane w Polsce. Inne z polskich miast - Zakopane, w procesie budowy wizerunku stawia na kulturę etniczną i masową, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania ludzi, którzy tworzyli kulturę polską, czerpiąc z inspiracji Zakopanego. W swoich działaniach wizerunkowych, kładzie również nacisk na bliskość z naturą. Ekologia jest niejako wspólnym mianownikiem. To tylko wybrane przykłady polskich miast, a pewnym jest, że ten kierunek, czyli budowa wizerunku miast będzie się rozwijał.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24