Coraz więcej miast zatrudnia osoby od budowania wizerunku

Małgorzata Froń
dr. Dariusz Tworzydło
dr. Dariusz Tworzydło ARCHIWUM
Rozmowa z dr. Dariuszem Tworzydło, ekspertem ds. wizerunku z Uniwersytetu Wrocławskiego.

- Prezydent Rzeszowa postanowił zatrudnić osobę do kreowania wizerunku miasta. Czy takie stanowisko jest w mieście potrzebne?

- W wielu miastach na zachodzie Europy takie stanowiska funkcjonują od dawna. Dla przykładu posłużę się szwajcarską miejscowością Neuchatel. Tam, osobą odpowiedzialną za kreowanie wizerunku miasta jest Pascal Sandoz. To w znacznej mierze dzięki pracy jego zespołu, Neuchatel stało się dla Europejczyków symbolem zimowych i letnich sportów. Wydobycie tego potencjału to nie tylko przydatna funkcja z punktu widzenia kraju, ale przede wszystkim mieszkańców, którzy mogą na tym skorzystać. Ważne jest jednak, aby przed taką osobą postawić precyzyjne wytyczne i zadania, które można będzie z sukcesem wykorzystać dla wizerunku miasta. Tylko wówczas ma to sens.

- W jaki sposób można z sukcesem kreować wizerunek miasta? Kampaniami, hasłami?

- Z pewnością kampanie są najbardziej widocznym elementem całego procesu kształtowania wizerunku. Ich sukces zależy jednak od dobrego przygotowania, właściwie określonych celów, dobranych kluczowych przesłań i narzędzi. Na etapie projektowania kampanii określa się to, co chcemy, aby było eksponowane podczas działań wizerunkowych. Uważa się, że sukces kampanii tkwi w wydobyciu wartości, jakie ma miasto i w wykorzystaniu ich w celach wizerunkowych.
- Rzeszów miał już wiele pomysłów na promocje, dały różne efekty. Dzisiaj promujemy się jako miasto innowacji. To dobry pomysł?

- Na pewno nie powinno się odrzucać bezkrytycznie tego, co dotychczas zostało wypracowane w oparciu o przygotowaną strategię. Można natomiast dokonać zestawienia i analizy efektów, ocenić potencjalne szanse, i jeśli zajdzie taka konieczność, dokonać ewentualnych modyfikacji.

- Jak inne miasta promują się i dbają o swój wizerunek?

- Każde duże polskie miasto prowadzi zintegrowane działania wizerunkowe. Np. Kraków opiera strategię budowy wizerunku m.in. na przygotowaniach do olimpiady w roku 2022. Promuje się jako miasto sportu. W ostatnim czasie w związku z potwierdzeniem, iż w Krakowie odbędą się Światowe Dni Młodzieży, miasto wzmacnia budowę wizerunku ukierunkowanego na turystykę religijną. Kraków jest ponadto postrzegany jako miasto kultury, dobrych festiwali i jako miasto najchętniej odwiedzane w Polsce. Inne z polskich miast - Zakopane, w procesie budowy wizerunku stawia na kulturę etniczną i masową, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania ludzi, którzy tworzyli kulturę polską, czerpiąc z inspiracji Zakopanego. W swoich działaniach wizerunkowych, kładzie również nacisk na bliskość z naturą. Ekologia jest niejako wspólnym mianownikiem. To tylko wybrane przykłady polskich miast, a pewnym jest, że ten kierunek, czyli budowa wizerunku miast będzie się rozwijał.

Aby dużo zarabiać trzeba być...Zobacz listę zawodów

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
johny

byłem na jego szkoleniu normalnie idiota myslałem ze k...a zasne jego pier..lenie a prawdziwe życie to dwie różne bajki.

j
j

Miałam okazję uczestniczyć w zajęciach Pana dr Dariusza Tworzydło, większość studentów siedziało z otwartą buzią i słuchało..bez szumu, hałasu itd, gość jest mega, duża wiedza, świetny autorytet, a do tego ciekawy sposób przekazywania wiedzy, serdecznie pozdrawiam

p
pomianek

Darek expert od wizerunku??? Lepiej opowiedz o zaliczeniach studentek na wsizie

Dodaj ogłoszenie