Czy nadziemna kolejka dojedzie do Rzeszowa? [WIDEO]

Bartosz Gubernat

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Betonowa szyna kolejki ustawiona na słupach ok. 5 metrów nad ziemią ma połączyć dworzec PKP przez al. Rejtana z kampusem Politechniki Rzeszowskiej na al. Powstańców Warszawy.

Szybko i cicho

Szybko i cicho

Bombardier Innovia 300 może się składać z dwóch, czterech lub ośmiu wagonów. W zależności od ich liczby przewozi maksymalnie od 9 do 48 tysięcy osób na godzinę. Porusza się po betonowej szynie montowanej na słupach 5 metrów nad jezdniami. Rozpędza się maksymalnie do 80 km/h, potrafi zawrócić na pętli o średnicy 46 metrów. Korzysta z napędu elektrycznego wyposażonego w system odzyskiwania energii podczas hamowania. Jeździ bez motorniczego, jest kontrolowana zdalnie z centrum obsługi. Wnętrze jest klimatyzowane. Dla Rzeszowa jest jedną z wielu opcji. Jeśli na budowę nadziemnego systemu transportu uda się zdobyć unijną dotację, miasto ogłosi przetarg, do którego będzie mógł stanąć każdy producent.

- Koszt budowy pierwszej linii szacujemy na ok. 200-300 mln zł, a pieniądze chcemy zdobyć z Unii Europejskiej. Chociaż niewykluczone, że będzie to wymagało nawet zmiany ustawy wierzę, że się uda. Prezydent jest w stałym kontakcie z przedstawicielami rządu, którzy są nam w tej kwestii bardzo przychylni - mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.

Mianem transportu publicznego polskie przepisy określają przede wszystkim autobusy, tramwaje, metro i pociągi. Nadziemna kolejka, chociaż także jest pojazdem szynowym, nie zalicza się do tej grupy. Powód? Jeździ na pojedynczym torze, podczas gdy pozostałe pojazdy szynowe wykorzystują podwójne torowiska.

Zgodnie z przepisami Lublin kupił więc za unijną kasę 70 trolejbusów i wybudował 26 km nowej trakcji. W Olsztynie reaktywują linię tramwajową, która powstaje za 250 mln zł. Cztery główne kierunki miasta połączy piętnaście nowoczesnych składów, które część przystanków będą dzielić z autobusami.

Chociaż rzeszowski pomysł jest niemal identyczny, na razie na kolejkę pieniędzy zdobyć nie można. To właśnie dlatego władze miasta przy każdej okazji przekonują przedstawicieli rządu i ministerstwa infrastruktury, że zmiana ustawy jest konieczna. Niezależnie od tego sondują rynek, porównują pojazdy i współpracują z naukowcami, którzy prowadzą badania i projektują tego typu rozwiązania transportowe. Wszystko po to, aby w przypadku pozyskania dotacji od razu zabrać się za budowę systemu.

W ubiegłym tygodniu delegacja z Rzeszowa była w Kanadzie, gdzie w Kingston testowała kolejkę zaproponowaną miastu przez firmę Bombardier.

- Do tej pory znaliśmy ją tylko z komputerowej prezentacji, która nie ukrywam, bardzo nam się spodobała. Ale podchodziliśmy do tematu z rezerwą, bo z doświadczenia wiem, że często obrazki to jedno, a rzeczywistość zupełnie coś innego. Wizyta w Kanadzie utwierdziła nas w przekonaniu, że kanadyjska kolejka to produkt najwyższej jakości, który znakomicie wpisałby się w Rzeszów - mówi Marek Ustrobiński.

Jeżdżący na testowym torze w siedzibie producenta skład, to model Innovia 300. Jest pojazdem ekologicznym, napędzanym energią elektryczną. Na życzenie klienta wagony można wyposażyć w ogniwa fotowoltaiczne, które zasilają silniki prądem wyprodukowanym z energii słonecznej. Wnętrze jest klimatyzowane, a jego aranżacja i kolorystyka zależy wyłącznie od wyobraźni zamawiającego. Kolejka pomarańczowo-srebrna z niebieskimi fotelami, jak w nowych miejskich autobusach? To żaden problem.

Urzędnicy zwracają uwagę także na znakomite właściwości jezdne. Testowy tor jest ułożony tak, aby poznać zachowanie wagonów w różnych sytuacjach. - Jeździliśmy pod wzniesienia, pokonywaliśmy długi łuk oraz krótszy, ostry zakręt. Bez względu na układ torów do 80 km/h kolejka jechała komfortowo i cicho - zapewnia wiceprezydent Ustrobiński.

Trasa, którą urzędnicy proponują dla Rzeszowa kształtuje się podobnie do kanadyjskiego toru testowego. Betonowa szyna ustawiona na słupach ok. 5 metrów nad ziemią ma połączyć dworzec PKP przez al. Rejtana z kampusem Politechniki Rzeszowskiej na al. Powstańców Warszawy. Stąd przez ul. Dąbrowskiego i al. Cieplińskiego wróci na dworzec. W zależności od tego, na jaki skład zdecyduje się miasto, będzie mogła dorównać wydajnością nawet metru. Kolejka zbudowana z dwóch wagonów może przewieźć w ciągu godziny do 9 tysięcy osób, ale już osiem wagonów to nawet 48 tysięcy osób.

- Tymczasem koszt budowy torów i zakupu wagonów jest nieporównywalnie niższy od metra. To bez wątpienia jeden z największych atutów kolejki. Kolejnym jest świetna jakość i zaawansowanie technologiczne. Bombardier to producent samolotów oraz super szybkich pociągów TGV, co widać po wykonaniu i wyposażeniu wagonów Innovia 300 - przekonuje Marek Ustrobiński.

Wskazuje, że każdy skład jeździ bez motorniczego, a nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa monitoring zamontowany w wagonach i na przystankach. Zadaniem kamer jest m.in. czuwanie, aby drzwi zamykały się dopiero wówczas, gdy wszyscy pasażerowie wsiądą do pociągu.

Sceptycy działania prezydenta i jego służb uważają jednak za stratę czasu. Zdaniem wielu osób kolejka jest tylko elementem tegorocznej kampanii wyborczej.

- To temat zastępczy, który podobnie jak aquapark przewija się przez miasto co pewien czas, aby odwrócić uwagę od prawdziwych problemów Rzeszowa. Zamiast opowiadać o kolejce, prezydent powinien skupić się na zrobieniu porządku ze spóźniającymi się autobusami MPK - mówi Jerzy Cypryś, szef klubu PiS w Radzie Miasta Rzeszowa. Denerwuje się, że radni nie są informowani o szczegółach przedsięwzięcia.

- Nie wiemy, czy kolejka ma służyć przewozom ludzi, czy przejażdżkom. Nie mamy pojęcia, ile będzie kosztować jej utrzymanie. W tej sytuacji nie rozumiem, jak można planować zakup gadżetu za 300 mln zł, kiedy w mieście lawinowo rośnie zadłużenie.- uważa Cypryś.

Ale zdaniem fachowców kolejki nie należy rozpatrywać w kategoriach nowoczesnego gadżetu. Gorącym zwolennikiem jej budowy jest profesor Włodzimierz Choromański z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej. Jako członek Polskiej Akademii Nauk pomaga miastu przebić się z pomysłem w stolicy i przygotować projekt, który pod względem transportowym uczyni z Rzeszowa europejski wzór do naśladowania. Powołując się na analizę ruchu w mieście wykonaną przez naukowców z politechnik warszawskiej i krakowskiej przekonuje, że byłoby to idealne uzupełnienie transportu autobusowego.

- Budowa metra z punktu widzenia ekonomicznego nie ma sensu, a monorail to dla niego świetna alternatywa. Zwłaszcza, że daje możliwość rozbudowy, co jest szczególnie istotne w przypadku miast rozwijających się tak szybko jak Rzeszów - przekonuje profesor Choromański.

Dodaje, że kolejka to także niezwykłe komfortowy i ekonomiczny środek transportu.

- Oceniając wydatki nie można mówić tylko o kosztach zakupu, bo wówczas wszystkim trzeba by kupić rowery. Należy przeanalizować, ile będzie kosztować eksploatacja takiego systemu przez ok. 30 lat, a według mnie to także spory atut tego rozwiązania - mówi profesor Choromański.

Komentarze 41

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kiki
W dniu 14.07.2014 o 20:50, kuba napisał:

Najpierw podjazdy przy urzędach dla matek z dziecmi a potem reszta.

A dla ojców z dziećmi już nie?;-)

k
kuba

Najpierw podjazdy przy urzędach dla matek z dziecmi a potem reszta.

Z
ZGRED
W dniu 14.07.2014 o 18:21, ZGRED napisał:

Ferenc ,to może by i nie chciał kandydować ,ale dworzanie,jak odejdą od takiego koryta ? Czyli jak mawiał.....NIEKCEM ALE MUSZEM !

s
stary

"Zgodnie z przepisami Lublin kupił więc za unijną kasę 70 trolejbusów i wybudował 26 km nowej trakcji. W Olsztynie reaktywują linię tramwajową, która powstaje za 250 mln zł. Cztery główne kierunki miasta połączy piętnaście nowoczesnych składów, które część przystanków będą dzielić z autobusami."

 

A Rzeszów zostanie z ręką w nocniku, bo rząd ustawy nie zmieni, homologacji na na kolejkę nie będzie, poza tym na nią nie zgodzi się konserwator zabytków i Unia Europejska, analiza techniczno-ekonomiczna musi wykazać kompletny bezsens takiej budowy (a już szczególnie na tej trasie), zaś następnej kasy z Unii dla Polski już nie będzie.

 

Olsztynianie pojadą tramwajem zbudowanym od podstaw (bo to bzdura, nie jest to żadna reaktywacja, tam się nic z dawnej sieci nie zachowało a i nowa biec ma całkiem inną trasą), lublinianie nowymi auto-trolejbusami.

 

Rzeszowianom zaś zostaną w ramach "wielkiej rewolucji komunikacyjnej" przystanki z chromoniklowych rurek za 30 tys zł. każdy oraz 5 kursów dziennie w dni robocze "46" z os. Słocina na zapchaną ulicę Szopena oraz starzejące siię autobusy. O "pętlach indukcyjnych" i bus-pasach nie wspominam, bo każdy rzeszowski urzędnik będzie chciał ze wstydu o nich jak najszybciej zapomnieć.

A to wszystko dzięki uporowi dziadka-prezydenta. Żeby on w dokończeniu poszerzania miasta był równie skuteczny, tymczasem w ostatneij kadencji (2010-2014) ta sztandarowa jego działalność przyniosła efekt dokładnie zerowy - do Rzeszowa nie przyłączono ani skrawka terenu.

Z
ZGRED

Ferens ,to może by i nie chciał kandydować ,ale dworzanie,jak odejdą od takiego koryta ? Czyli jak mawiał.....NIEKCEM ALE MUSZEM !

e
ewa

Jeżeli juz budować to może by tak z sensem? Niech to będzie np połączenie z Jasionką.

m
mieszkaniec Rzeszowa
W dniu 14.07.2014 o 08:43, pniok Rzeszowski napisał:

Zbudowanie kolejki to najmniejsza bieda.Kto będzie dopłacał na codzienne utrzymanie kolejki ?Czy Ferenc zgodzi się aby mu obciąć zarobki tak średnio o 30 procent , a i pozostali pracownicy w obrębie miasta Rzeszowa czy zgodzą się na podniesienie podatków o około 30 procent.Będzie to potrzebne TYLKO na utrzymanie kolejki w ruchu.Czekam na odpowiedz Pana Ferenca.

 

Ty się tak martwisz o Ferenca a jestem przekonany że sam nie dajesz ani grosza a zaglądasz do czyjegoś portfela ale jakie to u nas mądre - nic nie robią a mają najwięcej do powiedzenia .

Całe szczęście że jesteście nieliczni a przy wyborach znowu zobaczymy że Ferenc wygra , a Ty będziesz się znowu użalał że to były ufoludki, jesteś żałosny ale i takie hieny muszą być z czego zdajemy sobie sprawę tylko jesteście w odstawce.Dobrze by było jak byś poszedł do szkoły i poprawił pisownię lepiej byś na tym wyszedł.

m
mieszkaniec pięknego Rzesz
W dniu 14.07.2014 o 11:47, Gość napisał:

Nie frustratom tylko realistom. Może tobie smakuje ta kiełbaska wyborcza ale trzeźwo myślącym ludziom raczej przez gardło nie przejdzie. Słyszałem, że kolejną inwestycją realizowana tuż przed wyborami będzie Centrum Lotów Kosmicznych, Wehikuł czasu i Mobilne punkty teleportacji. To są dopiero innowacje :lol:

 

Skoro słyszałeś o tym centru lotów kosmicznych to pierwszy powinieneś polecieć żeby takich jełopów było jak najmniej w naszym Rzeszowie.

Co do kolejki to jest w tej chwili najlepszy pomysł oby tylko doszedł do realizacji , metro odpada z dwóch względów - po pierwsze teren nie odpowiada bo jest za bardzo podmokły co wiązało by się jeszcze z większymi kosztami , a po drugie Rzeszów to jednak większa wioska co nie wchodzi w rachubę ze względu znowu na olbrzymie koszty. Skoro jest możliwość wybudowania tej kolejki to zrobić to jak najszybciej , bo dofinansowanie to w tej chwili zbawienna dla Rzeszowa sprawa a niedługo te pieniądze się skończą , co najważniejsze że przy tak wąskich ulicach w naszym mieście jest to najlepsze rozwiązanie . Z niemotami i tymi co nic nie robią szkoda rozmawiać i najlepsze to nie odpowiadać im bo na to nie zasługują . Dobrze że jeszcze jest Ferenc który chce coś zrobić . Mieliśmy już poprzedników którzy potrafili tylko przecinać wstęgi i nic poza tym . Na koniec dopiszę tylko tyle że kto przyjedzie do Rzeszowa to każdy jest mile zaskoczony oprócz garstki nierobów na których nie warto zwracać uwagi.

d
duduś
W dniu 13.07.2014 o 19:39, Andrzej napisał:

Spleśniała kiełbasa wyborcza prezydenta Ferenca jest cały czas podgrzewanana,tylko że bardzo niestrawna.Ile nas kosztują te kosztowne wycieczki i mżonki przewdwyborcze????? CO z MIEJSCAMI PRACY,z prawdziwą obwodnicą Rzeszowa,wszystkie mniejsze miejscowości już mają itp.itp.Mnie się wydaje że pradziatki powinny bawić wnuku i im opowiadać bajki.

 


brzeszczot znowu bawił się "karolkiem".

n
nastek
W dniu 13.07.2014 o 17:15, rzeszowiak napisał:

bu ha ha ha Warszawa czy Kraków co sa miastami potężnymi nie mają takiej kolejki, a Rzeszów co idzie ojszczać z jednego końca na drugi sobie wali kolejeczkę za setki baniek ludzie zróbcie coś dla ludzi coś gdzie można pójść z dziećmi na spacer lub sie pobawić bo nic nie ma takiego ku*** mać ! 

 


Z ciebie taki rzeszowiak jak z koziej d,,,, trąba!

i
inwestor
W dniu 14.07.2014 o 11:42, rzeszowianin napisał:

Idiotyczny pomysł starego dziadka Ferenca. Ta kolejka, jej koszty a szczególnie trasa nie ma sensu. Wywalic 300 MLN zeby wozic studentow na dworzec?   W Sydney byla taka kolejka ... ale już ją zlikwidowali ! Bo mało kto nia jezdził, miala mala przepustowość. Porównajcie Rzeszów do Sydney .... 185 tys mieszkańców kilka milionów ...  Pośmiewisko na cały świat .... 

e tam, nie znasz, się,

zapiekanki najlepsze na dworcu,

toż to powinna ta kolejka powstać, kolejny przystanek to dołowa, na rynek dla masy

G
Gość
W dniu 14.07.2014 o 00:19, tak sobie myślę napisał:

Lepszym rozwiązaniem jest metro. Nie szpeci okolicy, jedzie szybko, nie hałasuje na ziemi. Trasa kolejki nadziemnej będzie przebiegać tak jak koło B. Jeśli stanie tylko 1 tor, w drugą stronę nie pojedzie (koło A). Gdzie mają stanąć słupy? W USA takie kolejki jeżdżą między budynkami, nawet przez budynki, w poprzek lub wzdłuż ulic. Jak wygląda bezpieczeństwo? Jest tylko 1 tor, a taka kolejka jak spadnie z 5 metrów to mało kto przeżyje. Niektórzy mają lęk wysokości i nie wsiądą, choćby chcieli. Pomysł ma wielu zwolenników, bo to nowość w Polsce, ale mam wiele wątpliwości. Chociaż kołem jeździ najwięcej osób, dla pozostałych osiedli wciąż pozostają autobusy z przesiadkami. Kolejne zagadnienie to położenie stacji, bo to nie będą zwykłe przystanki. Zajmują więcej miejsca. Koło PRz wytną ostatni odcinek lasu (pozostały wycięli pod parkingi dla studentów)? Na innych ulicach też mało miejsca. Koło PKP - przejście podziemne mogłoby łączyć wejście do metra, a tutaj jeszcze więcej biegania po schodach, nawet nie ma zjazdu, bo dziś studenci jeżdżą z walizkami na kółkach i trza to wnosić i znosić.

Kolego/koleżanko! Czy ty jesteś z tego świata??? Czy wiesz, że Rzeszów to nie Los Angeles, New York czy inne miasto w USA??? To małe miasto, które jest stolicą najbiedniejszego woj. w Polsce, a piszesz jakby ta inwestycja dotyczyła Emiratów Arabskich. 

W
Ww

Powodzenia Panie Prezydencie, zwykle jest tak że "psy szczekają a karawana idzie dalej".

 

G
Gość
W dniu 13.07.2014 o 21:49, stanza napisał:

I To będzie najpawdziwszy największy z kilkunastu większych już istniejących ...HIT !!! innowacyjnosci i postępu w rozwoju naszego miasta zrealizowany dzięki  prowadzonej mądrej przyszlościowej polityce rozwojowej  przez Naszego Prezydenta Tadeusza F.Ubolewam natomiat i wspołczuję wszelkiej maści zgorzknialym frustratom , że znow muszą przełknąć gorzką pigułkę zawodu  w tym względzie.

Nie frustratom tylko realistom. 

Może tobie smakuje ta kiełbaska wyborcza ale trzeźwo myślącym ludziom raczej przez gardło nie przejdzie. 

Słyszałem, że kolejną inwestycją realizowana tuż przed wyborami będzie Centrum Lotów Kosmicznych, Wehikuł czasu i Mobilne punkty teleportacji. To są dopiero innowacje :lol:

r
rzeszowianin

Idiotyczny pomysł starego dziadka Ferenca. Ta kolejka, jej koszty a szczególnie trasa nie ma sensu. Wywalic 300 MLN zeby wozic studentow na dworzec?  

 

W Sydney byla taka kolejka ... ale już ją zlikwidowali ! Bo mało kto nia jezdził, miala mala przepustowość. Porównajcie Rzeszów do Sydney .... 185 tys mieszkańców <-> kilka milionów ... 

 

Pośmiewisko na cały świat .... 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3