Dietetyk radzi, co jeść w upalne dni. Doskonale sprawdzają się sezonowe owoce i warzywa

Ula Sobol
Ula Sobol
Doskonale sprawdzają się lekkie sałatki z dodatkiem grilowanych mięs. Janusz WóJtowicz / Polska Press
O tym, co najlepiej jeść w upalne dni, rozmawiamy z Ewą Muszyńską, dietetykiem z Centrum Dietetycznego Naturhouse w Rzeszowie.

Latem pijemy dużo wody, a co z jedzeniem? Czy to, jak się odżywamy, wpływa na to, jak znosimy upały?

Latem zmienia się system jedzenia ponieważ upały sprawiają, że apetyt się zmniejsza, a także szukamy sposobów na ochłodę. Paradoksalnie bardzo zimne produkty jak np. lody nie dają nam ulgi w upałach.

Dlaczego?

Bo organizm, aby wyrównać różnice temperatur wytwarza więcej energii. Zbyt duże różnice temperatury wywołać mogą szok termiczny, a także zwiększyć ryzyko zachorowania na anginę.

Czytaj także

Czyli jak powinniśmy odżywiać się latem?

Dieta w lecie powinna opierać się na sezonowych warzywach i owocach, które dostarczają również wody. To nie czas na ciężkie smażone dania czy rozgrzewające przyprawy. Również z ostrożnością należy podejść do silnej kawy w dużych ilościach czy alkoholu, które działają diuretycznie, czyli odwadniająco.

A najprościej?

Należy opierać się na założeniach diety śródziemnomorskiej. Doskonale sprawdzają się sezonowe owoce i warzywa ponieważ zawarta w nich woda nawadnia. Lekkie sałatki z dodatkiem oliwy, grillowanych chudych mięs i ryb, a także niewielka ilość węglowodanów złożonych, jak ciemny makaron czy ciemne pieczywo do sałatki, to najlepsza letnia opcja.

Sprawdzają się także chłodniki, jogurty, kefiry, maślanka z sezonowymi owocami, lekka zupa jarzynowa, fasolka szparagowa z sadzonym jajkiem, młode ziemniaki z koperkiem, czy kwaśne mleko. To są właśnie smaki naszego polskiego lata.

PRZECZYTAJ TEŻ: Dietetyk radzi. Nie pij kawy na czczo, tylko zacznij od śniadania

Na jakie produkty, poza słodyczami, powinnyśmy szczególnie uważać latem?

Dbając o smukłą sylwetkę przestrzegam przed alkoholem np. zimnym piwem ponieważ w każdej butelce kryje się około 300 kcal. Alkohol wzmaga również apetyt. Zdradliwe są także lody. To są niestety spore ilości cukru, a przy wysokich temperaturach łatwiej także o zatrucia. Ja osobiście zachęcam także do dokładnego mycia owoców i warzyw.

Co w takie upały zabierać ze sobą na wycieczki, np. w góry?

Planując górskie wycieczki należy pamiętać o nawodnieniu czyli wodzie, elektrolitach oraz łatwo dostępnym "paliwie" jak kanapki na drogę, orzechy, banan, suszone owoce. Warto mieć ze sobą izotonik. Polecam w wersji naturalnej (miód, cytryna, sól i woda), aby uchronić się przed odwodnieniem i dodać sił na szlaku. Można go wykonać domowym sposobem.

W górach śmiało sięgnąć możemy po czekoladę. Nie obawiamy się wtedy tak bardzo o kalorie, bo zużycie energetyczne podczas górskich wędrówek jest duże. Ważne jest, aby jedzenie dodawało nam sił, a nie pustych kalorii.


ZOBACZ TEŻ: Na zdrowie. Zielone liście czosnku niedźwiedziego

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3