Dietetyk radzi, co jeść w upalne dni. Doskonale sprawdzają się sezonowe owoce i warzywa

Urszula Sobol
Urszula Sobol
Doskonale sprawdzają się lekkie sałatki z dodatkiem grilowanych mięs.
Doskonale sprawdzają się lekkie sałatki z dodatkiem grilowanych mięs. Janusz WóJtowicz / Polska Press
Udostępnij:
O tym, co najlepiej jeść w upalne dni, rozmawiamy z Ewą Muszyńską, dietetykiem z Centrum Dietetycznego Naturhouse w Rzeszowie.

Latem pijemy dużo wody, a co z jedzeniem? Czy to, jak się odżywamy, wpływa na to, jak znosimy upały?

Latem zmienia się system jedzenia ponieważ upały sprawiają, że apetyt się zmniejsza, a także szukamy sposobów na ochłodę. Paradoksalnie bardzo zimne produkty jak np. lody nie dają nam ulgi w upałach.

Dlaczego?

Bo organizm, aby wyrównać różnice temperatur wytwarza więcej energii. Zbyt duże różnice temperatury wywołać mogą szok termiczny, a także zwiększyć ryzyko zachorowania na anginę.

Czyli jak powinniśmy odżywiać się latem?

Dieta w lecie powinna opierać się na sezonowych warzywach i owocach, które dostarczają również wody. To nie czas na ciężkie smażone dania czy rozgrzewające przyprawy. Również z ostrożnością należy podejść do silnej kawy w dużych ilościach czy alkoholu, które działają diuretycznie, czyli odwadniająco.

A najprościej?

Należy opierać się na założeniach diety śródziemnomorskiej. Doskonale sprawdzają się sezonowe owoce i warzywa ponieważ zawarta w nich woda nawadnia. Lekkie sałatki z dodatkiem oliwy, grillowanych chudych mięs i ryb, a także niewielka ilość węglowodanów złożonych, jak ciemny makaron czy ciemne pieczywo do sałatki, to najlepsza letnia opcja.

Sprawdzają się także chłodniki, jogurty, kefiry, maślanka z sezonowymi owocami, lekka zupa jarzynowa, fasolka szparagowa z sadzonym jajkiem, młode ziemniaki z koperkiem, czy kwaśne mleko. To są właśnie smaki naszego polskiego lata.

PRZECZYTAJ TEŻ: Dietetyk radzi. Nie pij kawy na czczo, tylko zacznij od śniadania

Na jakie produkty, poza słodyczami, powinnyśmy szczególnie uważać latem?

Dbając o smukłą sylwetkę przestrzegam przed alkoholem np. zimnym piwem ponieważ w każdej butelce kryje się około 300 kcal. Alkohol wzmaga również apetyt. Zdradliwe są także lody. To są niestety spore ilości cukru, a przy wysokich temperaturach łatwiej także o zatrucia. Ja osobiście zachęcam także do dokładnego mycia owoców i warzyw.

Co w takie upały zabierać ze sobą na wycieczki, np. w góry?

Planując górskie wycieczki należy pamiętać o nawodnieniu czyli wodzie, elektrolitach oraz łatwo dostępnym "paliwie" jak kanapki na drogę, orzechy, banan, suszone owoce. Warto mieć ze sobą izotonik. Polecam w wersji naturalnej (miód, cytryna, sól i woda), aby uchronić się przed odwodnieniem i dodać sił na szlaku. Można go wykonać domowym sposobem.

W górach śmiało sięgnąć możemy po czekoladę. Nie obawiamy się wtedy tak bardzo o kalorie, bo zużycie energetyczne podczas górskich wędrówek jest duże. Ważne jest, aby jedzenie dodawało nam sił, a nie pustych kalorii.


ZOBACZ TEŻ: Na zdrowie. Zielone liście czosnku niedźwiedziego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie