Przedstawiamy najczęstsze przyczyny, które skłaniają pracodawców do przekazywania realizacji rekrutacji wyspecjalizowanym podmiotom.
Ludzie mają istotny wpływ na rozwój i budowanie przewagi konkurencyjnej firmy, dlatego tak ważne jest identyfikowanie i pozyskiwanie talentów dla organizacji. Tymczasem zdobycie zaangażowanego i dopasowanego do organizacji pracownika jest wyzwaniem, wymagającym zaangażowania i sporych zasobów. Eksperci LeasingTeam Group przybliżają 5 najczęstszych powodów, dla których pracodawcy przekazują realizację tego zadania firmom specjalizującym się w rekrutacjach.
1. Zbyt duże obciążenie wewnętrznego HR
Jeszcze do niedawna przedsiębiorstwa nie dostrzegały strategicznej roli HR w organizacji, przypisując jej przede wszystkim rekrutowanie pracowników. Obecnie znaczenie funkcji personalnej rośnie, a działy HR stają się jednymi z kluczowych w strukturach organizacji, realizując tak ważne zadania jak: tworzenie i optymalizacja polityki personalnej, budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, motywowanie pracowników czy planowanie ich rozwoju i szkoleń. Jednak pogodzenie realizacji strategicznych zadań z szybkim reagowaniem na potrzeby rekrutacyjne staje się dużym wyzwaniem. Natłok obowiązków bardzo utrudnia sprawne i efektywne odpowiadanie na bieżące potrzeby biznesu. Dzięki przekazaniu rekrutacji firmie doradztwa personalnego, wewnętrzne działy HR w dużych organizacjach mogą skoncentrować się na zadaniach kluczowych z punktu widzenia firmy. Z kolei w przypadku małych i średniej wielkości przedsiębiorstw, w których rekrutacje często są realizowane bezpośrednio przez przyszłego przełożonego - menedżera, czy dyrektora, powierzenie procesu rekrutacji zewnętrznemu partnerowi, pozwala ograniczyć czas zaangażowania kluczowej osoby nawet o 90%, umożliwiając jej realizację zadań bezpośrednio przekładających się na generowanie zysku dla organizacji.
2. Brak dostępu do zaawansowanych narzędzi i metod rekrutacyjnych
Im wyższe lub bardziej wyspecjalizowane stanowisko do obsadzenia, tym większe prawdopodobieństwo, że firma będzie musiała prowadzić poszukiwania wśród kandydatów pasywnych. W tym wypadku publikacja ogłoszeń w prasie czy na portalach internetowych nie przyniesienie pożądanego rezultatu. Dotarcie do
kandydatów pasywnych wymaga stosowania szerokiego spektrum metod i narzędzi, a także umiejętności budowania u kandydatów motywacji do zmiany pracy. Firmy specjalizujące się w rekrutacjach dysponują własnymi bazami kandydatów, a dzięki systemom informatycznym wspierającym rekrutacje, są w stanie sprawnie przeszukiwać i selekcjonować ogromne ilości danych. Korzystanie z nowoczesnych narzędzi rekrutacyjnych, takich jak portale społecznościowe, aplikacje mobilne, oraz współpraca z różnymi organizacjami branżowymi i uczestnictwo w targach, konferencjach i spotkaniach biznesowych, daje znacznie większe możliwości penetracji rynku kandydatów. Realizując procesy rekrutacyjne na stanowiska specjalistyczne lub menedżerskie, firmy doradztwa personalnego korzystają z metody direct search i własnej sieci kontaktów, co umożliwia znalezienie osób nawet o niszowych umiejętnościach.
Firma szukająca pracownika o wąskiej specjalizacji, czy szczególnych umiejętnościach, powinna liczyć się z tym, że najlepsi kandydaci najprawdopodobniej są już zatrudnieni, często u konkurencji, a dotarcie do nich wymaga od rekruterów wiedzy, doświadczenia i wysokiego poziomu zaangażowania. Blisko 90% kandydatów, rekomendowanych naszym klientom, pozyskujemy przy użyciu metod direct / executive search. _- To bardzo czasochłonne, ale i bardzo skuteczne działania, które są w stanie skrócić proces rekrutacji nawet o połowę. Niestety, firmy realizujące rekrutacje we własnym zakresie, najczęściej z powodu braku zasobów, rzadko z nich korzystają _– podsumowuje Tomasz Polikowski, Dyrektor ds. kluczowych klientów w LeasingTeam Group.
3. Wysokie nakłady finansowe na realizację rekrutacji
Obliczając koszt przeprowadzenia procesu rekrutacji własnymi siłami należy wziąć pod uwagę nie tylko koszt publikacji ofert w portalach ogłoszeniowych i branżowych, koszt takich narzędzi rekrutacyjnych, jak: testy kompetencyjne, psychologiczne, czy assessment center, ale także koszt czasu pracy osób oddelegowanych do realizacji projektu (często kadry menedżerskiej). Firmy specjalizujące się w rekrutacjach, realizują setki takich projektów, mają wynegocjowane korzystniejsze warunki publikacji ogłoszeń, własne bazy kandydatów i biznesową sieć kontaktów, co umożliwia skuteczne docieranie zarówno do kandydatów aktywnych, jak i pasywnych. Dzięki wyspecjalizowanej kadrze, dostępowi do rozwiązań technologicznych i odpowiednich narzędzi, firmy rekrutacyjne są w stanie szybko i efektywnie zrealizować proces. Decydując się na współpracę z zewnętrznym podmiotem, firma przenosi na niego odpowiedzialność za przeprowadzenie procesu. To oznacza, że rozliczane są efekty działań – firma płaci firmie rekrutacyjnej tzw. success fee dopiero w momencie podjęcia decyzji o zatrudnieniu zarekomendowanego kandydata.
_- Firmy, które decydują się na przekazanie rekrutacji na zewnątrz, obniżają koszty między innymi dzięki zmniejszeniu zaangażowania swoich pracowników w realizację procesu. Zmniejszenie liczby rozmów rekrutacyjnych z udziałem menedżerów i skrócenie czasu realizacji procesu długoterminowo przynoszą firmie realne oszczędności _– ocenia Tomasz Polikowski.
4. Ryzyko dodatkowych kosztów związanych z powtórną rekrutacją
Prowadząc rekrutacje we własnym zakresie, firmy biorą na siebie ryzyko niewłaściwego doboru kandydata, co wiąże się z koniecznością powtórzenia całego procesu i podwójnym, często niemałym wydatkiem. W przypadku współpracy z firmą doradztwa personalnego ryzyko poniesienia dodatkowych kosztów zostaje wyeliminowane, dzięki tzw. okresowi gwarancji, którego długość zależy od poziomu i specyfiki danego stanowiska. Jeśli w określonym czasie wybrany kandydat nie sprawdzi się lub zrezygnuje z pracy z przyczyn niezależnych od pracodawcy, firma rekrutacyjna w ramach tego samego zlecenia ponownie realizuje proces.
5. Potrzeba wsparcia ekspertów
Realizacja procesu rekrutacji z firmą zewnętrzną stwarza możliwość uzyskania specjalistycznej wiedzy o rynku pracy. Najlepsze firmy doradztwa personalnego trzymają rękę na pulsie i są na bieżąco ze zmianami dotyczącymi obszaru ich specjalizacji. Wiedzą, jaka jest dostępność talentów w poszczególnych branżach i regionach, gdzie szukać kandydatów, jakie są ich oczekiwania finansowe oraz te dotyczące rozwoju zawodowego. Mają też świadomość wyzwań, z jakimi trzeba się liczyć, szukając osób na stanowiska wymagające niszowych umiejętności, co pozwala im na opracowanie odpowiedniej strategii rekrutacji. To umożliwia efektywną realizację nawet bardzo wymagających procesów rekrutacyjnych.
_- Bardzo istotnym elementem współpracy z profesjonalną firmą doradztwa personalnego jest merytoryczne wsparcie jej ekspertów na każdym etapie rekrutacji. Dotyczy to zarówno analizy lokalnego rynku pracy, pomocy w przygotowaniu oferty pracy, tworzenia lub modyfikowania profilu kandydata, jak i wsparcia w wyborze najlepszego kandydata _– komentuje Tomasz Polikowski z LeasingTeam Group.
Firmom zależy na pozyskiwaniu najlepszych pracowników, którzy będą wspierać rozwój i realizować cele organizacji. Tymczasem realia pokazują, że to trudne i czasochłonne zadanie, które wymaga dużego zaangażowania, dostępu do zaawansowanych metod i narzędzi rekrutacyjnych, nakładów finansowych oraz wiedzy i doświadczenia. Przekazanie procesu rekrutacji firmie doradztwa personalnego to sposób na odciążenie swojego zespołu, optymalizację procesu oraz zwiększenie szans na pozyskanie pożądanych kandydatów.
ramka
Grupa kapitałowa LeasingTeam - to największa w kraju grupa spółek doradztwa personalnego wyłącznie z polskim kapitałem, która od ponad dekady wspiera swoimi innowacyjnymi rozwiązaniami firmy i kandydatów. LeasingTeam realizuje strategiczne projekty z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi dla polskich i globalnych koncernów, średniej wielkości przedsiębiorstw i organizacji publicznych. Firma specjalizuje się w rekrutacjach stałych, pracy tymczasowej, zatrudnieniu zewnętrznym, outsourcingu procesów i funkcji oraz optymalizacji zarządzania zasobami ludzkimi. LeasingTeam świadczy usługi na terenie całego kraju za pośrednictwem sieci oddziałów i przedstawicielstw. Miesięcznie oddelegowuje do pracy ponad 8 tysięcy pracowników. Więcej informacji na stronie: www.leasingteam.pl.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Andrzej z "Sanatorium miłości" mieszka w DPS. Nie zgadniecie, kto chce mu pomóc
- Marcin Miller chudnie w zastraszającym tempie. Lider Boysów to teraz niezłe ciacho!
- Rutkowski grozi, że nagra piosenkę z Wiśniewskim! Będzie nowe Ich Troje?!
- Hanna Gucwińska nie doczekała się dzieci. Jej wyznanie wyciska łzy z oczu