Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dolina Lotnicza eksportuje i przyciąga światowych inwestorów

Oprac. si
Black Hawk rodem z Mielca.
Black Hawk rodem z Mielca. Fot. K. Łokaj
Firmy skupione w Podkarpackiej Dolinie Lotniczej eksportują towary za blisko 2 miliardy dolarów. Ciągle powstają też nowe fabryki.

Brytyjski Rolls Royce zaplanował budowę zakładu na Podkarpaciu. Będzie  tu produkował części do silników lotniczych. Natomiast Hispano Suiza w Sędziszowie Małopolskim w krótkim czasie zbuduje drugi, zupełnie nowy zakład. Już w przyszłym miesiącu zaplanowano uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod nową fabrykę.

Firma Sikorsky, a więc i Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, zostały kupione przez amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin. Właśnie LM wyprodukował i dostarczył naszej armii 48 myśliwców F-16.

Nowoczesny klaster

Stowarzyszenie Grupy Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego „Dolina Lotnicza”, ma swoją siedzibę w Rzeszowie. Obecnie ten nowoczesny klaster lotniczy zrzesza ponad 100 firm, które zatrudniają  23 000 osób.

Krośnieński Goodrich jest producentem podwozi do słynnych amerykańskich myśliwców F-16. Polskie „Waleczne Jastrzębie” są także wyposażone w podwozia z Krosna, a silniki do nich zostały zmontowane w Rzeszowie.

Przedsiębiorstwa z Doliny Lotniczej stają się znaczącymi partnerami światowych gigantów branży lotniczej. Produkują gotowe napędy albo ważne elementy do silników samolotowych, takich koncernów jak General Electric, czy Pratt and Whitney. A także podwozia dla Boeinga, Airbusa, Lockheeda i Bombardiera.

Eksportują na obie półkule

Przychody fIrm wynoszą około 2 miliardów dolarów. Uzyskuje się je głównie z wysyłki części i podzespołów spełniających najwyższe wymogi, jeśli idzie o precyzję, bezpieczeństwo i niezawodność.

Szefowie polskich firm lotniczych tłumaczą rosnące zapotrzebowanie na naszą produkcję w świecie tym, że usługi nad Wisłą ciągle są konkurencyjne pod względem cen. Twierdzą, że jakością nie ustępujemy renomowanym producentom, a usługi, zwłaszcza inżynierskie i konstruktorskie w naszym kraju są wciąż tańsze. A w czasach kryzysu gospodarczego inwestorzy szukają właśnie takich miejsc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24