reklama

Drezyną zamiast pociągiem. Nowy hit w Bieszczadach

Ewa GorczycaZaktualizowano 
Jedna z najpiękniejszych tras kolejowych stanie się wielką atrakcją turystyczną.

Pociągi przestały tędy kursować kilka lat temu. Ale już za cztery tygodnie szlak kolejowy z Zagórza do granicy z Ukrainą w Krościenku, liczący 131 lat, ponownie ożyje. Na tory nie wyjadą jednak pociągi, ale specjalnie zaprojektowane drezyny rowerowe. Centralnym punktem trasy, liczącej 46 kilometrów, będzie wyremontowany budynek stacji kolejowej w Uhercach.

Nowe życie dał mu Janusz Demkowicz, gospodarz Zagrody Magija, pomysłodawca projektu "Bieszczadzkie drezyny kolejowe". Udało mu się przekonać do tej inicjatywy wójta Olszanicy i Polskie Linie Kolejowe. Samorząd gminy przejął od PLK nieczynną linię nr 108, a następnie przekazał w użyczenie bieszczadzkiemu przedsiębiorcy. Wydzierżawił mu też budynek stacji. 50 drezyn zamówionych i wykonanych aż w Gdańsku wkrótce dotrze do Uherzec.

- Czekam tylko na ostatnie pozwolenie od nadzoru kolejowego i otwieramy trasę - mówi Demkowicz.
W Europie Zachodniej takie właśnie lekarstwo na ożywienie upadłych linii kolejowych zdobyło sobie już sporą popularność. - Na przykład we Francji udostępniono dla pojazdów poruszających się po torach ponad tysiąc kilometrów nieczynnych tras - opowiada Janusz Demkowicz. Gdy zaczął przygotowywać swój projekt, obejrzał dziesiątki wypożyczalni drezyn za granicą i przekonał się, że w Polsce także nie brakuje "mikoli", czyli miłośników kolei. Wycieczka drezyną to dla nich atrakcja, dla której są gotowi przyjechać nawet z drugiego końca kraju.

Droga do realizacji pomysłu nie była prosta, bo Demkowicz był pionierem; przed nim nikt nie realizował projektu na taką skalę.

- To był rok wytężonej pracy - wspomina bieszczadnik.

- Musiałem przebrnąć przez przepisy prawa kolejowego, trzeba było wielu starań, rozmów z różnymi ludźmi, wyjazdów do Warszawy, uzgodnień, żeby przekonać przedstawicieli spółki Polskie Linie Kolejowe, że przedsięwzięcie ma sens i znam się na tym, co robię. Sprzyjał mi Mieczysław Borowiec, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Rzeszowie, który stał się w pewnym sensie ambasadorem mojego pomysłu.

Przychylne były też od początku władze Olszanicy. Wicewójt Robert Petka podkreśla, że warto wspierać wszelkie inicjatywy, które dają impuls do rozwoju gminy. - Nie mamy połonin, nie mamy Jeziora Solińskiego. A to może być coś, dzięki czemu o Olszanicy zrobi się głośno - uważa.

Dlatego zaufali Demkowiczowi, choć wizja drezyn na torach mogła się wydawać nierealna.

- Projekt był trudny, ale dobrze przygotowany, dlatego nie miał problemów z uzyskaniem unijnego dofinansowania - chwali Petka. I dodaje, że autor nie jest nowicjuszem w branży turystycznej. Gdy jakiś czas temu (jako jeden z pierwszych w Bieszczadach) postanowił przenieść do Orelca oryginalne stare chałupy z drewna i udostępnić je turystom, wielu ludzi pukało się w głowę. Tymczasem Zagroda Magija okazała się strzałem w dziesiątkę.

Po dwóch latach starań projekt jest już na finiszu. Sercem szlaku będzie (zlokalizowana w połowie liczącej blisko 50 km trasy) stacja w Uhercach, wyremontowana i stylowo urządzona według projektu Karola Preiznera, artysty z galerii w Zagórzu. Z Uherzec drezyny (uformowane w skład niczym pociąg z wagonami) będą wyruszać w dwóch kierunkach - do Zagórza albo do Ustrzyk Dolnych. Po drodze będą zatrzymywać się w ciekawych miejscach; tak by turyści nie tylko podziwiali krajobrazy, ale i mogli zobaczyć lokalne atrakcje: cerkiewki, bunkry, ruiny.

Drezyny są już gotowe. Zostały zaprojektowane i wykonane aż w Gdańsku, bo w Polsce nie ma wielu specjalistów, którzy mogą się podjąć produkcji nietypowych pojazdów rowerowych. Do Uherzec dotrą, transportowane przez kilka tirów, na kilka dni przed oficjalnym otwarciem trasy, które zaplanowano na koniec kwietnia. Pierwsi turyści pojadą nimi w maju.

polecane: Dzwonią do Ciebie te numery? Nie odbieraj!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

d
dzekson

Super pomysł, tylko szkoda ze tak długi okres czasu p. Demkowicz musiał sie o to wszystko starać. Zamiast jeszcze mu dopomóc to rzucali kłody pod nogi. A to Polska własnie....

b
byla wloka wakacyjna
W dniu 01.04.2015 o 12:20, Kazimierz napisał:

Wszystko OK ,ale żadna opcja z silnikiem nie wchodzi w grę .Droga hamowania i obsługa wymagają pewnych możliwości technicznych użytkownika. Proszę wierzyć sam czasami prowadzę drezynę motorową i wymaga to pewnych wiadomosci z obsługi .

Nawet z tak minimalna predkoscia jak 15km/h ?

Przeciez rowerem jadac po drogach jedzie sie okolo 25km/h, a hamulec dociskowy (klockowy) na jedno kolo bylby wystarczal w zupelnosci bo po nacisnieciu pedalu wylaczal by sie nawet zaplon w silniczku 50cc i bylo by tez dodatkowe hamowanie silnikiem.

P
P

To nie jest żart na Prima Aprilis. Ta informacja pojawiała się już wcześniej w innych serwisach.

m
mn

Informacja to chyba żart na Prima Aprilis, ale przewozy drezynami spalinowymi po tej trasie  byłyby wielką atrakcją.Pomysł doskonały, do chwili powrotu normalnego ruchu kolejowego.

r
robb

Prima aprilis

B
Bogdan

Ludzie popatrzcie na dadę   :D

M
Marek

Miejmy nadzieję że za kilka lat gdy fundusze pozwolą to wrócą tu prawdziwe pociągi, Sanok-Przemyśl przez Uherce, tranzyt przez UA z postojem handlowymw Chyrowie

b
ble ble

W Europie Zachodniej takie właśnie lekarstwo na ożywienie upadłych linii kolejowych zdobyło sobie już sporą popularność.

 

 

 

Hahahahahahaha,  nieczynne linie w europie są  ale tylko w częsci dzikiej takiej  jak nasza. Co niemcy i autriacy pobudowali to my rozbierzemy. W normalnych krajach po torach jeżdżą pociągi.

 

K
Kazimierz

Wszystko OK ,ale żadna opcja z silnikiem nie wchodzi w grę .Droga hamowania i obsługa wymagają pewnych możliwości technicznych użytkownika. Proszę wierzyć sam czasami prowadzę drezynę motorową i wymaga to pewnych wiadomosci z obsługi .

b
byla wloka wakacyjna

Ja bym proponowal silniczek 50cc taki jak maja male skuterki ktory jest bardzo wyciszony i nie slychac go dalej jak kilka metrow.

Przekladnie taka zalozyc ze maksymalnie mozna by bylo jechac 15 km/h i wszystko bylo by bezpieczne. Nie potrzeba by bylo zadnych pasow bezpieczenstwa tylko dzwonek ostrzegawczy gdy przejezdza sie przez drogi i szlaki dla turystow.

Przy przejazdach drogowych drezyna MUSI byc bezwzwzglednie zatrzymana i dopiero moze ruszyc po upewnieniu sie ze droga jest bezpieczna do dalszej jazdy.

Jestem emerytem i juz za slaby i za stary aby chodzic po szlakach w gornych partiach Bieszczad, ale taka drezyna to bym nieraz zwiedzil stare miejsca w Bieszczadach. Jak bylem mlody to bez biletu jezdzilo sie na dylach(lagach), bo bylismy mlodzi i oszczedzalo sie kazda zlotowke, a za jazde w wagonie trzeba bylo zaplacic.

Zycze wszystkim chetnym jazdy na drezynach aby wycieczki byly udane i przyjemne.

p
poszukiwacz słów

Uherzec czy Uherc?

w
wozak
W dniu 01.04.2015 o 08:33, ANDRZEJ napisał:

Nie wiem czy moje nogi wytrzymają np. trasę Uherce- ustrzyki-Uherce bopedałowanie na trasie to duży wysiłek

Skład będzie spięty w całość i wszyscy będą mieli obowiązek pedałować.Dacie radę.

j
ja

Pierwsze cztery drezyny już stoją bo nimi to testowano jak to praktycznie wyjdzie.Na pokład siada 4-5 osób i rotacyjnie zmiany na rowerkach.

z
zartownis

A to aby nie prima aprilis'owy zart? :)

1 kwietnia

Słaby fotomontaż! Ale dowcipne.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3