Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Echo Sonda 4. W BWA wystąpią Precyzja: Rudnicki/Hader, Ulro i Królówczana Smuga

red
Królówczana Smuga, czyli audiowizualne alter ego Adama Piętaka.
Królówczana Smuga, czyli audiowizualne alter ego Adama Piętaka.
Przestrzeń Eksploracji Sonicznej Echo Sonda to cykl wydarzeń na styku muzyki, sztuki dźwięku i obrazu. W przedświąteczną niedzielę w Rzeszowie odbędzie się czwarta edycja imprezy. Początek o godz. 18, w BWA.

Nasze główne pole działania to szeroko pojęty nurt muzyki ambient, ale chętnie zahaczamy też o takie rejony, jak muzyka eksperymentalna, noise czy field recording - piszą o wydarzeniu organizatorzy. - Na czwartą odsłonę Echo Sondy, zapraszamy w niedzielę do dolnej sali wystawowej BWA Rzeszów. Tym razem będzie to edycja mocno zróżnicowana o zdecydowanie większym zabarwieniu eksperymentalnym.

Można powiedzieć, że czwarta edycja Echo Sondy to w trzech czwartych reimport utalentowanych rzeszowian, ponieważ wszyscy przyjezdni artyści pochodzą z Rzeszowa - dr Radek Rudnicki, połowa duetu Precyzja, przyjedzie z odległego Wellington w Nowej Zelandii, druga połowa, czyli Jakub Hader, z mniej odległego, ale nadal dalekiego Gdańska, jednoosobowy projekt Ulro to Andrzej Uzar, na co dzień mieszkający w Warszawie, natomiast pozostała jedna czwarta to mieszkający w Rzeszowie, a pochodzący z Biłgoraja Adam Piętak, czyli Królówczana Smuga.

Będzie to swego rodzaju dźwiękowo-wizualna podróż po aspektach szeroko rozumianej muzyki elektroakustycznej. Jak zwykle dolna sala rzeszowskiego BWA wypełni się wygodnymi leżakami i nastrojowym światłem, a z głośników popłynie muzyka grana na żywo, której będą towarzyszyć wizualizacje.

Echo Sonda zdecydowanie nie jest imprezą związaną z muzyką klubową, a wydarzeniem nakierowanym na słuchaczy chcących podczas takiego wieczoru zanurzyć się w przestrzeni dźwiękowych eksperymentów.

Od gitary i ludzkiego głosu, mocno przetwarzanych przez szereg efektów, w połączeniu z częścią wizualną bliską nurtowi performance, poprzez modularny syntezator napięciowy Buchla 200e, któremu towarzyszyć będą generatywne wizualizacje z użyciem wiązki lasera, aż do domeny cyfrowej, czyli komputera z oprogramowaniem dźwiękowym plus zewnętrznego kontrolera i projekcji wizualizacji video.

Precyzja: Rudnicki/Hader

Dr Radek Rudnicki - artysta dźwięku i sound designer, skupiony na wykorzystaniu dźwięku przestrzennego w projektach multidyscyplinarnych. Twierdzi, że na receptę może przepisać tylko dobry bas. W 2013 r. obronił doktorat z kompozycji muzyki elektronicznej na uniwersytecie Yorku i intensywnie działa w projektach muzycznych.

Jest głównym projektantem dźwięku i kompozytorem w Fundacji Precyzja (PL) oraz dyrektorem Wave Folder Records (UK). W 2008 r. znalazł się na short-liście SPNM (UK) jako jeden z najciekawszych wschodzących kompozytorów mieszkających w Wielkiej Brytanii. W 2013 r. ogłoszony Ambasadorem Jazzu w północnej Anglii. Prezentuje swoje projekty na festiwalach i w galeriach na całym świecie.

Jakub Hader - artysta nowych mediów i założyciel grupy Precyzja. Porusza się na polu sztuki generatywnej i mappingu 3D, eksperymentuje z wieloma formami mediów. W pracy artystycznej skupia się na zaprogramowanych środowiskach wizualnych oraz interaktywnych instalacjach. Jest członkiem grupy A/V Space F!ght (Ambasadorzy Jazzu północnej Anglii 2013/2014). Jego prace wzbogacały spektakle teatralne, wystawy w muzeach, jak i masowe międzynarodowe wydarzenia kulturalne.

Duet Precyzja łączy generatywne wizualizacje z syntezą modularną na żywo. Do kompozycji i manipulacji dźwiękiem zostanie wykorzystany syntezator napięciowy Buchla 200e. Wizualizacje z użyciem wiązki lasera będą efektem analizy dźwięku, w specjalnie przygotowanym oprogramowaniu opartym o VVVV.

Kulturalny Szot - Mery Spolsky

Królówczana Smuga

To audiowizualne alter ego Adama Piętaka, Biłgorajaka. Przywrócenie pamięci o zapominanych, przemilczanych, niewygodnych, utraconych czy wypartych - lecz nadal wartościowych aspektach kultury Biłgoraja i jego okolic staje się motywem przewodnim działalności Królówczanej Smugi. Piętak nie tylko poddaje dogłębnej refleksji losy swej rodzinnej miejscowości, ale z punktu widzenia małomiasteczkowej dziadówki wędrownej, ujawnia jak trudna zdaje się być relacja przeszłości ze współczesnością rodzimego kraju, poddając krytyce powszechną politykę historyczną.

Pod względem strukturalnym muzyka, której narracja prowadzona jest dźwiękami gitary, ma nasuwać skojarzenia z czasami odległymi - odnaleźć można tutaj wiele odniesień do „biłgorajskich” początków oraz tamtejszego folkloru, ukrytych pod warstwami zdeformowanych dźwięków przypominających stare, zakurzone i zaniedbane instrumenty, znalezione na strychu pradziada lub odkopane w ukrytej w lesie mogile. Pośród przestrzennych kompozycji ulatniają się treści nostalgiczne. Nostalgia za tym co na zawsze utracone, i na zawsze niepoznane.

"Patriotyczno-sportowo-etniczny" strój, zaprojektowany przez Królówczaną Smugę, stanowi karykaturalną kulminację współczesnych, rażących postaw Polaków: powszechnej i agresywnej emanacji "polskością", quasi-patriotyzmem, nacjonalizmem, religijnym fundamentalizmem czy "czystością" etniczną. Królówczana Smuga przemierza Polskę rozprawiając się z tymi natręctwami.

Ulro

Ulro to audiowizualny projekt Andrzeja Uzara, który został powołany w celu eksploracji przestrzeni dźwiękowych opartych o szeroko rozumianą stylistykę cyfrowego dubu, dubtechno i okolic około-ambientowych. Podstawą jego treści jest próba szukania odpowiedzi na pytanie, co by było gdyby człowiek, jako istota dysponująca życiem wewnętrznym, przedkładałby sferę duchową swojej egzystencji dokładnie w takim samym stopniu, w jakim, w rzeczywistości, przedkłada aspekt materialny swojego funkcjonowania. Z racji wewnętrznie sprzecznej natury takiego rozważania, nostalgia i dekadencja są nie do pominięcia a wręcz stanowią ideową podstawę prezentowanych form.

Surowość zarówno połączenia dźwięku i obrazu, jak i każdego z tych elementów z osobna, to konsekwencja podejmowanej tematyki oraz chęć podkreślenia opozycji w stosunku do wygładzonych i przesłodzonych brzmień charakterystycznych dla ery zdigitalizowanej produkcji muzycznej.

W ramach Echo Sonda 4 Ulro zaprezentuje audiowizualny set oparty o struktury ambientowo-dronowe, nie stroniący jednak od dubowych asocjacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na rzeszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto