Humanistyczny test gimnazjalny pomogli nam rozwiązać nauczyciele z Gimnazjum nr 9 w Rzeszowie: Renata Książek i Andrzej Kluz - poloniści oraz Stanisław Feret, nauczyciel historii. (fot. FOT. WOJCIECH ZATWARNICKI)Zadanie 1. (0-1)
Jaką rolę w życiu Marka Kamińskiego odegrały książki, które czytał w dzieciństwie?
- Obudziły w nim ciekawość świata
Zadanie 2. (0-1)
Co studiował Marek Kamiński?
- Filozofię
Zadanie 3. (0-1)
Zdaniem Marka Kamińskiego wyprawy
- Pozwalają realizować marzenia i odkrywać prawdę o człowieku
Zadanie 4. (0-1)
Wyrażenie "białe plamy" w kontekście wypowiedzi Marka Kamińskiego oznacza.
- Nowe, niezbadane jeszcze miejsca
Zadanie 5. (0-1)
Ogólną myśl o charakterze filozoficznym Marek Kamiński zawarł w zdaniu:
- Każdy człowiek może bardzo wiele dokonać, jeśli tylko chce
Zadanie 6. (0-1)
W centrum obrazu artysta umieścił
- Mężczyznę z cyrklem
Zadanie 7. (0-1)
Światło padające przez okno
- Oświetla głównie sylwetkę mężczyzny i rozłożoną mapę
Zadanie 8. (0-1)
Wyraz twarzy i postawa postaci przedstawionej na obrazie świadczą
- O zadumie
Zadanie 9. (0-1)
Obraz jest przykładem malarstwa
- Rodzajowego
Zadanie 10. (0-1)
W którym z zacytowanych wersów bezpośrednio ujawnia się podmiot liryczny?
- Dużo motyli mi pokaż, serca motyli przybliż i przytul
Zadanie 11. (0-1)
Osoba mówiąca w wierszu
- Marzy o szczęściu w miłości.
Zadanie 12. (0-1)
Nastrój, w jakim podmiot liryczny, najtrafniej wyraża określenia:
- Ukojenie i nadzieja
Pobierz arkusze egzaminacyjne:
Pobierz arkusze egzaminacyjne:
- Egzamin gimnazjalny 2009 - test humanistyczny - arkusz standardowy dla uczniów bez dysfunkcji oraz uczniów z dysleksją rozwojową
- Egzamin gimnazjalny 2009 - test humanistyczny - arkusz dla uczniów słabo widzących
- Egzamin gimnazjalny 2009 - test humanistyczny - arkusz dla uczniów słabo widzących - arkusz dla uczniów słabo słyszących i uczniów niesłyszących
- Egzamin gimnazjalny 2009 - test humanistyczny - arkusz dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
Zadanie 13. (0-1)
Jakie środki poetyckie występują w wersie: rozmowy gwiazd na gałęziach pozwól mi słyszeć zielonych?
- przenośnia i epitet
Zadanie 14. (0-1)
O tym, że wiersz ma charakter prośby świadczy wielokrotne użycie:
- trybu rozkazującego czasowników
Zadanie 15. (0-1)
Z wiersza wynika, że
- bliskość ukochanej osoby może być źródłem szczęścia
Zadanie 16. (0-1)
Powstanie listopadowe wybuchło w roku
- 1830
Zadanie 17. (0-1)
Emigracje polistopadową nazwano wielką, ponieważ jej przedstawiciele
- odegrali ogromna rolę polityczną i kulturalną w dziejach Polski
Zadanie 18. (0-1)
Z tekstu III wynika, że emigranci marzyli
- o odzyskaniu przez Polske niepodległości
Zadanie 19. (0-1)
Związek przyczynowo-skutkowy został poprawnie przedstawiony w szeregu:
- klęska powst. listopadowego- Wielka Emigracja- rozwój kultury polskiej na obczyźnie
Zadanie 20. (0-1)
Tekst III jest przykładem:
- literatury popularnonaukowej
Zadanie 21. (0-1)
O czym marzyli Karolina i Marcin?
- Karolina i Marcin marzyli o wyjeździe do Anglii (podróży, zwiedzaniu) i spotkaniu z Jerzym Dudkiem.
Zadanie 22. (0-1)
W jakim celu została powołana Fundacja Dziecięca Fantazja?
- Powstała, aby spełniać marzenia nieuleczalnie chorych dzieci.
Zadanie 23. (0-1)
Napisz, co zrobili Marcin i Karolina, aby dobrze przygotować się do "podróży życia".
- Doskonalili znajomość języka angielskiego (intensywnie uczyli się języka angielskiego).
Zadanie 24. (0-1)
Jaki rodzaj narracji przeważa w tekście IV?
- Przeważa narracja 3 - osobowa.
Zadanie 25. (0-1)
Wypisz z tekstu IV pierwsze zdanie tego akapitu, w którym jest najwięcej elementów sprawozdania.
- Miasto powitało ich piękną pogodą.
Zadanie 26. (0-1)
Przekształć podane wypowiedzenia tak, by uniknąć występujących w nich potocznym sformułowań.
- Marcin (...) wkuwał jak wściekły angielskie słówka. Nie zrobi z siebie głupka przed Angolami.
Marcin uczył się intensywnie (zapamiętale) angielskiego słownictwa. Nie ośmieszy się (nie skompromituje) przed Anglikami.
Zadanie 27. (0-3)
Na podstawie tekstu IV odtwórz program wycieczki Karoliny i Marcina.
Dzień 1.
1. Wyjazd z Lublina do Warszawy.
2. Nocleg w hotelu Gordon.
Dzień 2.
1. Przelot samolotem do Londynu.
2. Zakwaterowanie w hotelu, obiad.
3. Wycieczka pod Big Bena.
4. Zwiedzanie Buckingham Palace i Westminster Abbey.
5. Podziwianie panoramy miasta z Londyńskiego Oka.
Dzień 3.
1. Spacer nad Tamizą
2. Zwiedzanie Muzeum Figur Woskowych przez karolinę i przejażdżka Marcina ferrari
Dzień 4.
1.Przyjazd policjantek pod hotel.
2. Zaproszenie na wizytę w stajniach, spotkanie ze specjalnymi jednostkami.
3. Spotkanie z piłkarzami Liverpoolu.
4. Kolacja z Jerzym Dudkiem.
Zadanie 28 (0-6)
W imieniu samorządu szkolnego napisz podanie do dyrektora gimnazjum z prośbą o zgodę na przeprowadzenie zbiórki pieniędzy na rzecz Fundacji Dziecięca Fantazja.
Co musi zawierać praca?
- Adresata (dyrektora gimnazjum) oraz nadawcę (samorząd szkolny)
- Sformułowanie prośby (zwracam się z uprzejmą prośbą o zgodę na...)
- Czas, miejsce i cel planowanej zbiórki
- Zachowanie układu graficznego
- Podpis
Zad. 29 (0-15)
Napisz rozprawkę na temat: Wyprawa, wędrówka, tułaczka… - podróż niejedno ma imię. Uzasadnij trafność podanego stwierdzenia, odwołując się do jednego przykładu z arkusza i co najmniej dwóch przykładów z literatury lub historii, ewentualnie z obu tych dziedzin.
Twoja praca powinna zajmować co najmniej połowę wyznaczonego miejsca.
Wskazówki:
- Uważnie przeczytaj polecenie
- Wyraźnie sformułuj treść rozprawki
- Odwołaj się do jednego przykładu z tekstów w teście oraz dwóch z literatury bądź historii
- Używaj zwrotów charakterystycznych dla rozprawki, przedstawiaj argumenty
- Pamiętaj o trójdzielności kompozycji (wstępie, rozwinięciu i zakończeniu)
- Nie zapomnij w zakończeniu o zwrocie typu: reasumując, podsumowując
- Dbaj o wskazana w poleceniu objętość pracy
Przykłady, jakie uczniowie mogli wykorzystać: Krzysztof Kolumb, Jan Paweł II, "Latarnik", "Stary człowiek i morze", "Mały Książę", "Przygody Odyseusza", "Legendy arturiańskie", "Wyprawa po złote runo", "Biblia" (wędrówka Izraelitów do Ziemi Obiecanej), "Pielgrzym" Norwida, "Smutno mi, Boże" Słowackiego, "Stepy Akermańskie" Mickiewicza
Humanistyczny test gimnazjalny pomogli nam rozwiązać nauczyciele z Gimnazjum nr 9 w Rzeszowie: Renata Książek i Andrzej Kluz - poloniści oraz Stanisłąw Feret, nauczyciel historii .
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?