Elektryczne autobusy dla centrum Rzeszowa

Bartosz Gubernat
Autobusy kursujące w Brunszwiku można było obejrzeć m.in. podczas ubiegłorocznych targów transportowych w Berlinie.
Autobusy kursujące w Brunszwiku można było obejrzeć m.in. podczas ubiegłorocznych targów transportowych w Berlinie. Archiwum
Nawet 100 nowych, zasilanych energią elektryczną autobusów chcą kupić władze miasta w rozdaniu unijnych pieniędzy na lata 2014-2020.

Rzeszowskie MPK ma w tej chwili 183 autobusy. 80 z nich to nowe autosany i mercedesy, które miasto kupiło w 2013 roku. Pozostałe pojazdy to głównie starsze jelcze i solarisy, które są jeszcze w niezłym stanie, ale w ciągu kilku lat będą się nadawały do kapitalnych remontów, albo wymiany. Najstarsze z nich przewoźnik będzie chciał zastąpić nowoczesnym taborem.

To dlatego przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego i władze miasta podglądały w Niemczech kursujące tam pojazdy elektryczne. Rozwiązanie m.in. dla miast Brunszwik oraz Mannheim zbudowała firma Bombardier.

- Autobusy posiadają lekkie baterie, które pozwalają przejechać całą trasę danej linii wyłącznie na prądzie. Po drodze, na przystankach zamontowane są specjalne stacje ładowania. Autobus podczas postoju w zatoce wypuszcza z podwozia specjalną płytę, która pobiera prąd poprzez indukcję - wyjaśnia Jeremie Desjardins z Bombardiera.

Nowoczesne autobusy mają docelowo obsługiwać linie w centrum miasta. Nieco dalej od śródmieścia będą kursować autobusy na gaz ziemny. Pojazdy na olej napędowy, które emitują najwięcej szkodliwych substancji będą jeździły głównie po obrzeżach Rzeszowa.

Kiedy dostaniesz pieniądze za rozliczenie PIT? To zależy od Ciebie.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

b
blondynka
W dniu 03.09.2015 o 14:38, Dolny napisał:

A moze na dachu beda zainstalowane panele elektryczne ktore beda ladowac caly czas akumulatory


Mowy nie ma, zachmurzy się i ja się spóźnię!?
D
Dolny

Jako inspektora nadzoru proponuja Lecha Walese.

On to tyle juz podolewal wody destylowanej do bateri w wozkach akumulatorowych ze ma wprawe i bedzie dolewal w czasie jazdy.

Ciekawe jak czy z przykuca czy okrakiem !

A moze na dachu beda zainstalowane panele elektryczne ktore beda ladowac caly czas akumulatory.

Kto wie co bedzie, bo Rzeszow to miasto innowacji.

y
ynowiec

Jak będzie korek to autobus stanie i tyle, bo bateria się padnie. ładowanie baterii przez 10 sekund (czyli czas postoju na przystanku) to idiotyzm. Baterie trzeba będzie bardzo często wymieniać. Ekologicznie? Bzdura. Sobie te baterie zutylizujcie.

G
Gość
W dniu 02.09.2015 o 08:51, TT napisał:

Jeszcze jeden taki "program transportowy" i trzeba będzie ogłosić upadłość miasta. Po co kolejnych 100 autobusów koszmarnie drogich w utrzymaniu które będą jeździć na pusto jak obecnie?Obecna ekipa nie ma żadnego pomysłu na miasto poza jego zadłużaniem. Rozszerzanie miasta jest konieczne tylko i wyłącznie po to żeby móc zastawić tylko więcej nieruchomości miejskich i podatków od większej ilości podatników bo już wszystko jest zastawione. A durny motłoch jeszcze się cieszy.Polska nie jest bogatym krajem zachodu żeby tak szastać pieniędzmi na niepotrzebne inwestycje.


100/100. Co racja to racja.
G
Gość

Z tego artykułu ciekawy jest fakt kupna 100 autobusów napędzany energią elektryczną... Rzeszów owszem chce kupić kolejnych 100 autobusów ale w tym 10 napędzany energią elektryczną. Skąd gubernat ma takie dziwne informacje to ja nie wiem..

b
bloger
W dniu 01.09.2015 o 17:51, Piotr napisał:

No a co z kolejką napowietrzną????

nie będzie ,będzie motylarnia

T
TT

Jeszcze jeden taki "program transportowy" i trzeba będzie ogłosić upadłość miasta. Po co kolejnych 100 autobusów koszmarnie drogich w utrzymaniu które będą jeździć na pusto jak obecnie?

Obecna ekipa nie ma żadnego pomysłu na miasto poza jego zadłużaniem. Rozszerzanie miasta jest konieczne tylko i wyłącznie po to żeby móc zastawić tylko więcej nieruchomości miejskich i podatków od większej ilości podatników bo już wszystko jest zastawione. A durny motłoch jeszcze się cieszy.

Polska nie jest bogatym krajem zachodu żeby tak szastać pieniędzmi na niepotrzebne inwestycje.

 

s
stary

"Nowoczesne autobusy mają docelowo obsługiwać linie w centrum miasta. Nieco dalej od śródmieścia będą kursować autobusy na gaz ziemny. Pojazdy na olej napędowy, które emitują najwięcej szkodliwych substancji będą jeździły głównie po obrzeżach Rzeszowa."

Paranoja, rzeszowska fatamorgana.
Czyli elektryczne (znaczy w śródmieściu) będzie "koło" i.... ? Co jeszcze?
Gazowe "trochę dalej od śródmieścia" będzie .... ?
A gdzie pojadą diesle i na które trasy?
Zaprawdę, jakiś myśliciel z ratusza nad tym długo dumał. Szkoda, że do Filipa nie zadzwonił. Dowiedziałby się, ze poza "kołem" w Rzeszowie wszystkie linie jadą z peryferii do śródmieścia i z powrotem albo z peryferii przez śródmieście na inne peryferie.

Trzeba było rzucić hasło jak wydać w Rzeszowie unijne pieniądze, tylko nie za bardzo wiemy na co?

Nie wyjdzie taniej trolejbus albo nawet budowa pierwszej linii tramwajowej w Rzeszowie?

G
Gość
W dniu 01.09.2015 o 21:20, Gość napisał:

A to niby dlaczego? W skandynawii elektryczne samochody są bardzo popularne, a zimy to tam jednak mają ciut mocniejsze od naszych. I radzą sobie bardzo dobrze z tymi pojazdami.


Gdyby obecne władze polskie rządziły w skandynawii a Ferenc był tam prezydentem miasta to w zimie śnieg by importowali. A tak poważnie to i owszem, ale dotyczy to aut osobowych. Weź pod uwagę że tam są inne odległości a przeciętnego Norwega czy Szweda stać na kilka samochodów. Elektryczny samochód pełni rolę podręcznego auta którym żona jeździ po zakupy. No i ceny prądu trochę inne (niższe) niż u nas. I odrobinę inne zarobki (duuuużo wyższe). Dla Szweda czy Norwega zakup elektrycznego auta to jak dla Polaka zakup 10-letniego auta z Niemiec. Jest wielu takich co kupi dla wygody nawet jak użytkować będzie przez kilka miesięcy w roku. Natomiast artykuł jest o AUTOBUSACH elektrycznych czyli dużych pojazdach potrzebujących ogrom energii poruszających się przez kilka - kilkanaście godzin na dobę w cyklu miejskim we wszystkich porach roku. Uwierz mi że to różnica. Możesz zastąpić kilka wozów autobusami spalinowymi. Ale jeżeli na mrozie padnie kilkadziesiąt pojazdów elektrycznych to stanie cały transport miejski. Poza tym jest to nieekologiczne i nieopłacalne.
t
typ
W dniu 01.09.2015 o 21:20, Gość napisał:

A to niby dlaczego? W skandynawii elektryczne samochody są bardzo popularne, a zimy to tam jednak mają ciut mocniejsze od naszych. I radzą sobie bardzo dobrze z tymi pojazdami.

W porównaniu z PL to w skandynawii ze wszystkim sobie radzą bardzo dobrze.
G
Gość
W dniu 01.09.2015 o 19:18, fox napisał:

W zimie autobusy całkowicie nieprzydatne,chyba że będą miały montowane webasto, albo beda uzytkowane poza  sezonem zimowym.

 

A to niby dlaczego? W skandynawii elektryczne samochody są bardzo popularne, a zimy to tam jednak mają ciut mocniejsze od naszych. I radzą sobie bardzo dobrze z tymi pojazdami.

G
Gość
W dniu 01.09.2015 o 18:17, Krzysiek napisał:

Wywód ambitny i równie głupi jak twój podpis. Co ty za bzdury piszesz!

Ma rację. Czy prąd bierze się z powietrza? Nie, prąd produkuje elektrownia, najczęściej węglowa (w Polsce). Emisja co2 i innych związków - ogromna. A koszty serwisowania autobusów w naszych warunkach, kiedy nie posiadamy technologii do serwisowania ani nawet wykwalifikowanych ludzi i zdani jesteśmy na import zarówno materiałów jak i wiedzy będą ogromne. Po prostu - nikt u nas nie produkuje do tego części ani nie potrafi tego naprawiać. Również żywotność akumulatorów w warunkach intensywnej eksploatacji miejskiej i zmiennym klimacie od -35 stopni do +35 stopni będzie niewielka a koszty ogromne. Już lepiej wybudować sieć tramwajową lub trolejbusową. Autobusy elektryczne to ogromny wydatek który po 5 latach trzeba będzie ponowić.

f
fox

W zimie autobusy całkowicie nieprzydatne,chyba że będą miały montowane webasto, albo beda uzytkowane poza  sezonem zimowym.

t
typ
W dniu 01.09.2015 o 17:56, qwerty napisał:

Te autobusy nie są ekologiczne bo wytworzenie takiej ilości prądu powoduje większą emisję szkodliwych związków niż silnik spalinowy. Nie są też ekonomiczne bo nawet jeśli zakup dofinansuje unia (czyli my wszyscy) to koszty serwisowania takich pojazdów są ogromne. Tylko akumulatory po około trzech latach używania nadają się do wymiany a ich koszty są wyższe niż cena paliwa zużytego w ciągu tych miesięcy przez zwykły autobus.

Masz racje, po za tym w tej chwili paliwo tanieje i bedzie tanie, a energia przy naszej infrastrukturze będzie drożeć, a co nawet pokazały ostatnie dni może być jej brak.
No ale przecież oni za swoje tego nie kupią,
Kolejna sprawa to Diesel Euro5 i Euro6 tak samo są ekologiczne jak gaz.
K
Krzysiek
W dniu 01.09.2015 o 17:56, qwerty napisał:

Te autobusy nie są ekologiczne bo wytworzenie takiej ilości prądu powoduje większą emisję szkodliwych związków niż silnik spalinowy. Nie są też ekonomiczne bo nawet jeśli zakup dofinansuje unia (czyli my wszyscy) to koszty serwisowania takich pojazdów są ogromne. Tylko akumulatory po około trzech latach używania nadają się do wymiany a ich koszty są wyższe niż cena paliwa zużytego w ciągu tych miesięcy przez zwykły autobus.

Wywód ambitny i równie głupi jak twój podpis. Co ty za bzdury piszesz!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3