Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

E-mail z fakturą. Pod jakie znane marki najczęściej podszywają się oszuści wyłudzający pieniądze lub dane osobowe

AIP
Na czele widnieje Paypal, drugie miejsce przypadło Facebookowi, trzecią firmą, w którą najchętniej „wcielają” się internetowi przestępcy jest natomiast Microsoft. Na czwartej pozycji uplasował się Netflix, zaś pierwszą piątkę zamyka komunikator WhatsApp.
Na czele widnieje Paypal, drugie miejsce przypadło Facebookowi, trzecią firmą, w którą najchętniej „wcielają” się internetowi przestępcy jest natomiast Microsoft. Na czwartej pozycji uplasował się Netflix, zaś pierwszą piątkę zamyka komunikator WhatsApp. Anna Kaczmarz / Polska Press
Na pierwszym miejscu, z największą liczbą zarejestrowanych prób wyłudzenia dostępu do danych użytkownika, ponaglenia do zapłat rzekomo zaległych faktur czy alertów o nieuprawnionym logowaniu i próśb o zaktualizowanie hasła, uplasował się PayPal. Tę firmę phiszerzy upodobali sobie najbardziej, jednak, jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie „cele” firmowe, sytuacja przedstawia się już nieco inaczej.

Firma VadeSecure przedstawiła właśnie najnowszą odsłonę swojego raportu Phishers’ Favorites Top 25 Q4 2019, w którym sprawdza, pod jakie słynne marki najczęściej podszywają się internetowi oszuści. Bazą analizy jest aż 600 milionów e-mailowych skrzynek z 76 państw – zarówno firmowych jak i prywatnych.

Pod znanąmarką

W kategorii prób wyłudzeń dotyczących przedsiębiorstw, najczęściej wykorzystywaną przez oszustów marką jest Microsoft. Autorzy opracowania tłumaczą to oczywiście szerokim wykorzystaniem oprogramowania biurowego tej firmy, coraz częściej wykorzystywanym w formie regularnie opłacanej, na podstawie faktur, subskrypcji.
– Oczywiście, nie jest to jedyna forma strategii cyberprzestępców, gdyż często są oni zainteresowani dostępem do poufnych danych firmowych oraz loginami i hasłami pracowników wysokiego szczebla, niemniej ta wydaje się być po prostu najskuteczniejsza w swej prostocie. Mnogość subskrybowanych przez przedsiębiorstwa cyfrowych usług wiąże się z otrzymywaniem a następnie ręcznym procesowaniem dziesiątek lub nawet setek faktur miesięcznie. W ich gąszczu, bez zastosowania elektronicznej wymiany danych pozwalającej na automatyczne weryfikowanie danych nadawcy faktury, często nie sposób uniknąć kosztownych pomyłek i nie „wpaść w sidła” oszustów – tłumaczy Tomasz Kuciel, CEO Edisona, firmy należącej do międzynarodowej grupy EDITEL.

Top 10 cyberprzestępczych wcieleń

W przypadku braku rozróżnienia na próby wyłudzeń podejmowane wobec użytkowników indywidualnych i firmy, biorąc pod uwagę bezwzględną listę rozpoznanych przypadków phishingu, lista przedstawia się następująco: Na czele widnieje Paypal, drugie miejsce przypadło Facebookowi, trzecią firmą, w którą najchętniej „wcielają” się internetowi przestępcy jest natomiast Microsoft. Na czwartej pozycji uplasował się Netflix, zaś pierwszą piątkę zamyka komunikator WhatsApp.

Na szóstym miejscu znajdziemy Bank of America, na siódmym kanadyjski bank CIBC, ósma pozycja przypada także zlokalizowanej w tym kraju spółce Desjardins. Przechodząc do dwóch ostatnich miejsc, ponownie trafimy na „gigantów” czyli Apple oraz Amazona.

Najatrakcyjniejsze „maski”

Publikacja VadeSecure wskazuje również branże, które w największym stopniu przyciągają zainteresowanie internetowych oszustów, gdyż próby podszycia się pod firmy tego typu zwiększają prawdopodobieństwo powodzenia wyłudzeń. I tak, cyberprzestępcy najchętniej preparują komunikację z poziomu firm sektora finansowego (40%), przedsiębiorstw oferujących rozwiązania chmurowe – często rozliczane na zasadach subskrypcji (24%) oraz mediów społecznościowych (21%). Nierzadko jednak zwracają się do obieranych na cel firm i instytucji także „w imieniu” platform e-commerce, firm telekomunikacyjnych a nawet administracji publicznej.

Szersze sieci

Adrien Grende, Chief Solution Architect w VadeSecure zwrócił również uwagę na zmianę pewnego trendu. W wyniku przeprowadzonej analizy udało się wykazać, że z racji na to, iż najczęstszym celem są zwykle działy finansowe i księgowe firm, internetowi oszuści modyfikują swoją taktykę. Coraz częściej unikają prób wyłudzania znacznych kwot, które automatycznie mogą wzbudzać podejrzenia, na rzecz mniejszych maksymalizując przy tym obszar, nad którym „zarzucają swoją sieć”. Dzięki temu, znacznie zmniejszają szanse na wykrycie próbo oszustwa, powiększając jednocześnie skalę swojego działania.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: E-mail z fakturą. Pod jakie znane marki najczęściej podszywają się oszuści wyłudzający pieniądze lub dane osobowe - Strefa Biznesu

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24