Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Estakada i tunel w centrum Rzeszowa? Taki jest plan

Bartosz Gubernat
- Przygotowaliśmy cztery warianty nowego skrzyżowania. Według mnie najlepsze rozwiązanie bazuje na budowie tunelu - mówi Jan Kuczałek.
- Przygotowaliśmy cztery warianty nowego skrzyżowania. Według mnie najlepsze rozwiązanie bazuje na budowie tunelu - mówi Jan Kuczałek. Krzysztof Kapica
Osiemdziesięciometrowy wiadukt, albo podobnej długości tunel to najnowszy pomysł na rozładowanie korków w centrum Rzeszowa.

- Skrzyżowanie al. Cieplińskiego i Piłsudskiego to jedno z najbardziej ruchliwych miejsc w Rzeszowie. Codziennie przejeżdżają tędy tysiące samochodów. Z naszych prognoz wynika, że szczególnie w ciągu al. Cieplińskiego, w kolejnych latach ruch jeszcze bardziej wzrośnie. Musimy reagować - przekonuje Andrzej Sowa, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie.

Wczoraj rzeszowscy radni poznali nowe pomysły na przebudowę jednego z najważniejszych miejsc w Rzeszowie. Projektant przygotował cztery możliwe rozwiązania. Wszystkie opierają się na budowie dodatkowej jezdni, w ciągu al. Piłsudskiego, lub Cieplińskiego, albo na obu jednocześnie. Ma powstać nad, lub pod ziemią.

- Można przede wszystkim zbudować wiadukt łączący okolicę wiaduktu Śląskiego z rejonem urzędu wojewódzkiego. Taki sam wariant przygotowaliśmy w drugim kierunku, między wiaduktem Tarnobrzeskim, a rejonem ul. Jałowego i Sokoła - tłumaczy Jan Kuczałek z firmy Promost Consulting.

Najdalej idące propozycje przenoszą jezdnię ok. 5-6 metrów pod ziemię. Tańszy wariant to tunel pod rondem Dmowskiego, między wiaduktem Śląskim a okrągłą kładką dla pieszych. Droższy to skrzyżowanie trzypoziomowe.

- Rondo zostałoby na swoim poziomie. Pod nim kierowcy jechaliby od Krakowa w kierunku Przemyśla i odwrotnie. Wiadukt proponujemy wówczas w ciągu al. Cieplińskiego - tłumaczy Jan Kuczałek.

Co na to radni? Według Bogusława Saka z Rozwoju Rzeszowa najlepsze wyjście to budowa tunelu i wiaduktu jednocześnie.

- Ale ze względu na wysoki koszt od razu może się to nie udać. Dlatego zacząłbym od tunelu, a za kilka lat moglibyśmy dobudować wiadukt - uważa Sak.

Zdaniem Marka Strączka z PiS błędem jest proponowana likwidacja ruchliwego przejścia dla pieszych w ciągu al. Cieplińskiego, po stronie pomnika Czynu Rewolucyjnego. Projektant chciałby w ten sposób poprawić płynność ruchu, a przenosząc ruch pieszy na powstająca kawałek dalej kładkę. Na drogach wylotowych z nowej krzyżówki zaprojektowano zatoczki autobusowe, do których autobusy dojadą buspasami.

Dopracowane koncepcje skrzyżowania miasto dostanie w listopadzie. Wcześniej firma projektowa wykona w rejonie ronda przynajmniej pięć 20 metrowych odwiertów, aby sprawdzić właściwości podłoża przyszłej estakady.

W przyszłym roku miasto chce zlecić przygotowanie projektu budowlanego skrzyżowania według koncepcji, którą wybiorą radni. Budowa rozpocznie się nie wcześniej niż w 2014 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24