Francuz (nie) dla Kowalskiego

Bartosz Gubernat
Renaul clio III to samochód dynamiczny i bardzo bezpieczny.
Renaul clio III to samochód dynamiczny i bardzo bezpieczny. BARTOSZ GUBERNAT
To, że renault clio III jest dynamicznym i bardzo bezpiecznym samochód nie podlega dyskusji. Dobre wrażenie psuje jednak jego wysoka cena. Pięciodrzwiowe clio jest droższe od większego, trzydrzwiowego megane!

Testowane clio napędza szesnastozaworowy silnik o pojemności 1,4 litra i mocy 98 KM. Na pochwałę zasługuje przede wszystkim jego cicha praca. Na wolnych obrotach kierowca i pasażerowie praktycznie nie słyszą silnika.

Kłopotów małej renówce nie sprawia przyspieszanie, jednak jak w przypadku każdego silnika 16V auto dobrze zbiera się dopiero na wysokich obrotach. Nieco gorzej zwiększanie prędkości wychodzi mu tuż po wrzuceniu wyższego biegu. Mimo tego silnik 1,4 można określić jako żwawy i dynamiczny.

Z napędem dobrze współgrają pięciobiegowa skrzynia biegów i delikatne sprzęgło. Przyzwyczajenia wymaga jednak jego "wysoko zbierający" pedał, przez co po długiej jeździe w mieście delikatna kobietę może nieco boleć goleń. Minusem jest wysokie spalanie paliwa w mieście, gdzie na pokonanie 100 km "cliówka" potrzebuje aż 8,7 litra benzyny. Nieco lepiej wypada w cyklu mieszanym, w którym spala tylko 6,6 litra.
Nieźle trzyma się drogi

Dzięki temu, że w stosunku do poprzedniej wersji zwiększono rozstaw kół, auto nieźle radzi sobie z jazdą na łukach. Co prawda zawieszenie jest typowo francuskie - czyli bardzo miękkie, ale przy rozsądnych prędkościach auto nie kołysze się. Dobrze radzi sobie także na drodze z dziurami.

Lekko i precyzyjnie działa wspomagany elektronicznie układ kierowniczy, co bardzo przydaje się podczas manewrowania na zatłoczonych miejskich ulicach. Trochę ciężej kierownica kręci się natomiast w czasie szybkiej jazdy, co sprawia, że auto pewnie się prowadzi i nie reaguje na gwałtowne ruchy kierowcy. To zasługa wspomagania dostosowującego się automatycznie do prędkości jazdy.

Bezpieczniejszy od konkurentów

Jak każdy model z nowej gamy renault, także clio jest jednym z najbezpieczniejszych aut w swojej klasie. W standardzie mamy m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne oraz system ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV oraz systemem wspomagania nagłego hamowania, automatyczną blokadę drzwi w czasie jazdy, czy Isofix służący do montowania fotelików dla dzieci.

Za dopłatą ilość poduszek powietrznych można zwiększyć do 8 oraz zamontować systemy ESP (czuwający nad stabilizacja jazdy), współpracujący z systemami ASR i MSR (wspomagającymi go podczas ruszania i hamowania silnikiem). W opcji sa także biksenonowe reflektory doświetlające drogę w czasie pokonywania zakrętów. Nic wiec dziwnego, że w przeprowadzonych w ubiegłym roku testach bezpieczeństwa "Euro NCAP" clio zdobyło aż pięć gwiazdek.

Po prostu ładny

Łukasz Kuśnierz z Rzeszowa, jeździ oplem corsą 1,3 diesel z 2005 roku:

- Spośród innych aut clio zwraca uwagę ładną młodzieżową sylwetką. Sporo miejsca oferuje we wnętrzu, przyzwoitą pojemność ma także bagażnik. Największe wrażenie robi dynamiczny, prawie 100 konny silnik, który świetnie pasuje do tego auta.

Wnętrze clio jest ciekawe i oryginalne. Na pochwałę zasługują szczególnie krótkie dźwignie włączające wycieraczki i kierunkowskazy oraz sterujące komputerem pokładowym. Na kolumnie wygodnej, skórzanej kierownicy zamocowano komplet przycisków umożliwiających sterowanie radiem.

W centralnym miejscu kokpitu, tuż pod przednią szybą, zamontowano wyświetlacz radia. Ponieważ jest schowany pod długim daszkiem, nawet w słoneczny dzień doskonale widać pokazywane na nim informacje. Sportowego charakteru wnętrzu dodają srebrne otoczki wlotów powietrza, lewarka zmiany biegów oraz głośników w drzwiach.

Wskaźnik prędkości i obrotomierz są duże i czytelne, a fotele wygodne, dobrze wyprofilowane i wykonane z dobrej jakości materiału. Dodatkowo ten przeznaczony dla kierowcy można regulować w pionie. Sporo miejsca jak na samochód tej klasy mają pasażerowie podróżujący z tyłu. Dzięki szerokim otworom drzwiowym, bez problemu mogą także zająć swoje miejsca.

Przyzwoity jest bagażnik, którego pojemność udało się zwiększyć dzięki wyprofilowaniu tylnej klapy w stylu większego modelu - megane. Funkcjonalność podnoszą elektrycznie sterowane szyby, siedmiofunkcyjny komputer pokładowy, składana tylna kanapa i sygnalizator włączonych świateł, nie zapiętych pasów, niedomkniętych drzwi i niskiego poziomu paliwa.

Tak wyposażony samochód kosztuje 49100 zł. Dopłacając 1600 zł za lakier metalik i 2900 zł za ręcznie sterowaną klimatyzację cena wzrośnie do 53600 zł. Zważywszy, że większy model - trzydrzwiowe megane z takim samym silnikiem kupimy już za 50 tys. zł, to cena clio jak na pojazd tej klasy jest stanowczo za wysoka.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie