Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fundusze Europejskie Nowe rozdanie. Inwestycje drogowe i kolejowe na Podkarpaciu

kmularz
K.Kapica
Do końca grudnia ma zostać oddany ostatni odcinek autostrady A4 na Podkarpaciu.

Wielu mieszkańców regionu ucieszy możliwość szybkiej podróży do Krakowa i dalej na Zachód, choćby do Berlina, jak również to, że wielki, międzynarodowy tranzyt ominie takie miasta jak Łańcut czy Przeworsk. Są także widoki na drogę ekspresową S19, wiodącą wzdłuż południowej granicy Polski, która ułatwi dotarcie z Rzeszowa do Lublina i na Słowację. Trasa ta powstaje etapami. Do 2017 r. ma być gotowy jej kolejny odcinek na Podkarpaciu - między Świlczą a Kielanówką, a do końca 2023 r. przewidywana jest budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Lublin - Rzeszów.

Teraz trzeba zadbać o to, by z siecią szybkich, międzynarodowych tras dobrze skomunikować drogi wojewódzkie i lokalne. Pomogą w tym Fundusze Europejskie, a dokładniej 211,5 mln euro z programu regionalnego województwa podkarpackiego. Na infrastrukturę komunikacyjną nasz region przeznaczy 406 mln euro, co stanowi niemal jedną piątą puli, jaką dysponuje w ramach RPO.

Głównie drogi dojazdowe

Nie na każdą drogę lokalną będzie można dostać dofinansowanie w tym rozdaniu Funduszy Europejskich. Wsparcie otrzyma tylko taka, która zapewnia konieczne, bezpośrednie połączenia z siecią TEN-T, przejściami granicznymi, portami lotniczymi, terminalami towarowymi, centrami lub platformami logistycznymi. W tym rozdaniu unijnych milionów najważniejsza będzie poprawa stanu technicznego dróg wojewódzkich, uzupełnienie braków w układzie ich sieci oraz budowa obwodnic, które sprawią, że ruch będzie odbywał się płynnie, a drogi wyższego rzędu staną się bardziej dostępne. Trzeba też dokończyć rozpoczęte w poprzednich latach inwestycje związane z przebudową i modernizacją ważnych tras i odcinków prowadzących bezpośrednio lub pośrednio do autostrady, na których natężenie ruchu jest duże.

Jednocześnie, aby nie emitować do środowiska zbyt wielu zanieczyszczeń, rozwinięty zostanie transport publiczny.

Stacja Wola Baranowska

Drugi cel transportowy, jaki chce Podkarpacie osiągnąć dzięki Funduszom Europejskim, to ułatwienie przewozu towarów Linią Hutniczą Szerokotorową, biegnącą od granicy z Ukrainą w województwie lubelskim, poprzez Podkarpacie i Małopolskę. Za PRL-u miała ona znaczenie strategiczne i służyła transportowi rudy żelaza, siarki oraz węgla do ówczesnego ZSRR. Jedna ze stacji znajduje się w Woli Baranowskiej. Zmodernizowanie i budowa terminali przeładunkowych i towarzyszącej infrastruktury sprawi, że tą trasą znów będzie można przewozić więcej towarów i surowców niż dziś.

Transport kolejowy na Podkarpaciu wciąż potrzebuje wsparcia. Także ten pasażerski. W RPO zarezerwowano więc fundusze na rewitalizację linii kolejowych, dworców, uzupełnianie taboru.
Zarówno inwestycje drogowe, jak i kolejowe poprawią spójność terytorialną województwa, spowodują wzrost konkurencyjności i ożywienie przedsiębiorczości.

"Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna"

Kontakt
Więcej na stronie:
www.funduszeeuropejskie.gov.pl. Główny Punkt Informacyjny: Rzeszów - tel.: 17 747 64 15, e-mail: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24