Gaz to najtańsze paliwo. Na Podkarpaciu na montaż instalacji czeka się po dwa tygodnie

Bartosz Gubernat
Dariusz Danek
Benzyna na Podkarpaciu kosztuje już ponad 4,8 zł, a zdaniem analityków rynku paliw, w ciągu miesiąca przekroczy magiczną barierę 5 zł. Efekt? Kierowcy przerzucają się na auto-gaz. W podkarpackich serwisach montujących instalacje kolejki sięgają już dwóch tygodni.

Sprawdź, ile możesz oszczędzić

Sprawdź, ile możesz oszczędzić

Porównaliśmy miesięczny koszt jazdy po mieście takim samym autem, ale zasilanym trzema innymi rodzajami paliwa. Do testu wzięliśmy seata leona wyprodukowanego w 2006 roku. Każdym samochód pokonał po zatłoczonych rzeszowskich ulicach 1000 km. Następnie przemnożyliśmy średnie spalanie przez aktualne ceny paliw w stolicy regionu.

Wariant I
Silnik - 1,6 benzyna
Średnie zużycie paliwa - 10,5 l/100 km.
Koszt pokonania 100 km - 49,56 zł
Koszt pokonania 1000 km - 495,60 zł

Wariant II
Silnik - 1,9 Diesel
Średnie zużycie paliwa - 8 l/100 km
Koszt pokonania 100 km - 35,44 zł
Koszt pokonania 1000 km - 354,40 zł

Wariant III
Silnik - 1,6 benzyna + instalacja LPG
Średnie zużycie paliwa - 12l/100 km
Koszt pokonania 100 km - 24,84 zł
Koszt pokonania 1000 km - 248,40 zł

Krzysztof Wojdyło z Rzeszowa od 21 lat jeździ na taksówce. Opel vectra jest jego czwartym autem z instalacją gazową.

- Przy dzisiejszych korkach i cenach paliw jazda na benzynie byłaby nieopłacalna. Zamiast 10 litrów benzyny auto spala mi 12 litrów gazu. Pokonuję miesięcznie po 3 tys. kilometrów, dlatego oszczędności są bardzo duże. Dbam o instalację, dlatego wbrew temu, co mówią przeciwnicy gazu, nie sprawia mi żadnych kłopotów - mówi kierowca.

Benzyna drożeje, gaz jest tańszy

Wczoraj na Podkarpackich stacjach ceny benzyny pobijały kolejne rekordy. W Sanoku, Przemyślu i Krośnie PB 95 kosztowała już powyżej 4,8 zł. W ciągu miesiąca podrożała o 20 groszy. Podobnie jak olej napędowy, który na najdroższych stacjach był wczoraj po 4,55 zł.

Co ciekawe gaz LPG znowu potaniał. W Rzeszowie nawet na markowych stacjach można było go kupić po 2,05 zł. Na tańszych poniżej 2 zł. Dlatego od dwóch tygodni serwisy montujące instalacje gazowe znowu mają pełne ręce roboty.

- Kolejka wydłużyła się u nas do 10 dni. Ludzie "gazują" praktycznie wszystko, co jeździ. Zwłaszcza, że coraz częściej kupują duże samochody z paliwożernymi silnikami - mówi Ryszrd Paulo, właściciel firmy Eksa z Rzeszowa.

Sekwencja na topie

Swoje trzeba odczekać także u Adama Tutaka, w firmie Awres. Na jakie instalacje decydują się klienci?

- W tej chwili 90 proc. zleceń to montaż instalacji sekwencyjnych z bezpośrednim wtryskiem gazu. To urządzenia najbardziej zaawansowane i przystosowane do najnowszych silników. Ich ceny zaczynają się od 2-3 tys. zł.
Klienci jednak się już przekonali, że tylko dobrze dobrana instalacja gwarantuje bezawaryjną i ekonomiczną jazdę. Nie oszczędzają - mówi A. Tutak.

W średniej klasy samochodzie spalającym ok. 9-10 l benzyny na 100 km koszt przeróbki auta na gaz zwraca się po przejechaniu ok. 10 tys. km.

Ceny paliw na Podkarpaciu (dane z czwartku, godz. 10.00)
Stacja - PB 95 - ON - LPG
Krosno, Lotos, ul. Bieszczadzka - 4,74 zł - 4,42 zł - bd.
Przemyśl, Orlen, ul. Armii Krajowej - 4,82 zł - 4,52 zł - 2,15 zł
Mielec, BP, ul. Sienkiewicza - 4,83 zł - 4,55 zł - 2,14 zł
Rzeszów, Lotos, al. Bat. Chłopskich - 4,72 zł - 4,43 zł - 2,07 zł

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marcin
W dniu 14.05.2010 o 22:51, Sz.W. napisał:

A co mają wybory prezydenckie do ceny autogazu? Podnoszeniem akcyzy i zatykaniem dziury budżetowej zajmuję się chyba raczej rząd i Ministerstwo Finansów a nie prezydent. A obecny rząd z jego szefem na czele wiadomo jak działa: właśnie "by żyło się lepiej". Tylko komu lepiej ? ?


Co mają wybory prezydenckie do ceny autogazu?Przecież PO nie może narażać Komorowskiego na nieprzychylność wyborców!
G
Gość
Po pierwsze takie bajki jak 6 l ON w miescie to opowiadajcie dzieciom. To co wskazuje komputer to bujda. Dowód? W mojej octavii 1,9 tdi pokazuje po trasie średnie spalanie 3,8 l ON/ 100 km. Ale nie jestem kretynem zeby w to wieżyć. Jesli ktoś mocno cisnie, uzywa klimy (w zimie duzo grzeje) i przedem wszystkim stoi w korkach, co zisiaj jest na porzadku dziennym, nie ma sznas zejsc do 6 l ON. Wiec nie pierdzielcie bzdur, wyliczenia redaktorów są zgodne z prawdą.
R
Rzeszowianka
ja teraz jeżdżę tylko na gazie, jak jest ciepło, to nie ma problemu z odpalaniem na gazie nawet po 2 dniach stania samochodu (w zimie, taki numer nie przejdzie)... na benzynie czasem tez trzeba pojeździć, ale generalnie nie za często.
f
fes
W dniu 15.05.2010 o 09:50, ryba napisał:

Moje tico spala 6,1 gazu na 100km przy dynamicznej jeździe. Jestem zadowolony Ale już kupiłem z gazem a nie zakładałem



Nie wierzę Ci że tyle spali przy ostrej jeździe???

Po pierwsze będzie taniej autobusem, trasa 120 km kosztuje mnie bez zniżek 18 zł kursem przyspieszonym, co i tak będzie o jakąś godzinę dłużej niż autem ale Ty nie policzyłeś dodatkowych kosztów auta tj. ogólnie pojęte zużycie, które powoduje konieczność wymiany zużywających się elementów, a i czasem jakieś nieprzewidziane naprawy, no dochodzi jeszcze koszt różnorakich opłat takich jak ubezpieczenia, przeglądy, badania techniczne itp.

Mam nadzieję, ze byleś chociaż na tyle rzetelny, że wliczyłeś straty benzyny jakie ponosisz na rozgrzanie silnika niczym pojeździsz na gazie, no chyba, ze masz jakiś taki system, że to nie jest konieczne.

Na dystrybutorze na pewno wychodzi znacznie taniej, a w rzeczywistości różnica nie jest tak ogromna, większe spalanie, więcej opłat (niektóre droższe), więcej zużywających się elementów, tudzież wymagających napraw itd.

Pozdrawiam tych umiejących liczyć realne koszty, chociaż i ja sam osobiście gdybym mógł miałbym auto na gaz pomimo tego, że nie wychodzi tak tanio jka niektórzy sobie myślą.


Podaj mi trasę autobusu 120km za 12zł chyba że jakiś tani prywatny przewożnik??? Z resztą to się zgadzam jeśli chodzi o LPG dodam że jak jest instalacja sekwencyjna to na beznyznie samo musi pochodzić i przełączyć na LPG a to są koszty dodatkowe.
s
sad
W dniu 15.05.2010 o 10:37, Gość napisał:

Phaha 1.9 tdi 8 l no jasneeew miescie pali 6.5 trasam ponizej 5 lNiech bedzie te 12 litrow w benzyniaku po miescie ale chyba w nowej generacji silnikach bo wiekszosc starszych to spali 13-14 a trzeba jeszxcze doliczyc paliwo na rozruch auta.WIec gaziku bedzie jakies 15 + 1l na 100 pb daje nam to okolo 35 zl koszt 100 km w tdi 1.9 jakies 32 zlWiec wychodzi prawie to samo tdi i lpg nie liczac kosztu montazu lpg oraz utrzymania i wiecznie wkurzonej miny wlasciciela. A niech wymysla jakis podatek do lpg i sie skonczy sie gaz bo trzeba odebrac zwyklym mechanikom dochod z instalacji.



pokarz mi auto z 1.9TDI które pali 6.5 na mieście (wielkości seata leona czy audi a3) nie znajdziesz takiego no chyba że ktoś jeździ bez dodawania gazu . Dla jasności nie opłaca sie kupować nowoczesnego diesla ala tdi czy hdi itp w zakupie droższe o kilka do kilkunastu tys. zł i paliwo najlepszej jakości trzeba lać. a do starego majzla wlejesz opał albo rzepak i poleci. inna rzecz osiągi. ale jest to temat rzeka niemniej rynek paliwowo-motoryzacyjny jest tak skonstruowany ze niezależnie jaki masz silnik i na czym jeździsz koszty masz porównywalne po wzięciu pod uwagę kosztu auta z silnikiem dziesla czy instalacji gazowej do benzyniaka.

dla jasności jeżdze audi a3 1.9TDI 130KM miasto 7l/100, trasa 5.1 do 5.5 l/100 im szybciej jedziesz tym mniej pali na 100km cykl mieszany ok 6.5l
G
Gość
Phaha 1.9 tdi 8 l no jasneee
w miescie pali 6.5 trasam ponizej 5 l
Niech bedzie te 12 litrow w benzyniaku po miescie ale chyba w nowej generacji silnikach bo wiekszosc starszych to spali 13-14 a trzeba jeszxcze doliczyc paliwo na rozruch auta.
WIec gaziku bedzie jakies 15 + 1l na 100 pb daje nam to okolo 35 zl koszt 100 km w tdi 1.9 jakies 32 zl
Wiec wychodzi prawie to samo tdi i lpg nie liczac kosztu montazu lpg oraz utrzymania i wiecznie wkurzonej miny wlasciciela.
A niech wymysla jakis podatek do lpg i sie skonczy sie gaz bo trzeba odebrac zwyklym mechanikom dochod z instalacji.
m
monk
W dniu 14.05.2010 o 22:41, a napisał:

Wariant III troszkę sie wam pomieszałosilnik 1.6 16v opel astra II100 km max 10 l gazu ( w lecie i z klimą)10 x 1.90 = 19,00 zł za 100 kilomwtrówtaniej nie będzie ani autobusem ani balonem!pzdr



Po pierwsze będzie taniej autobusem, trasa 120 km kosztuje mnie bez zniżek 18 zł kursem przyspieszonym, co i tak będzie o jakąś godzinę dłużej niż autem ale Ty nie policzyłeś dodatkowych kosztów auta tj. ogólnie pojęte zużycie, które powoduje konieczność wymiany zużywających się elementów, a i czasem jakieś nieprzewidziane naprawy, no dochodzi jeszcze koszt różnorakich opłat takich jak ubezpieczenia, przeglądy, badania techniczne itp.

Mam nadzieję, ze byleś chociaż na tyle rzetelny, że wliczyłeś straty benzyny jakie ponosisz na rozgrzanie silnika niczym pojeździsz na gazie, no chyba, ze masz jakiś taki system, że to nie jest konieczne.

Na dystrybutorze na pewno wychodzi znacznie taniej, a w rzeczywistości różnica nie jest tak ogromna, większe spalanie, więcej opłat (niektóre droższe), więcej zużywających się elementów, tudzież wymagających napraw itd.

Pozdrawiam tych umiejących liczyć realne koszty, chociaż i ja sam osobiście gdybym mógł miałbym auto na gaz pomimo tego, że nie wychodzi tak tanio jka niektórzy sobie myślą.
R
Rzeszowianka
~normalny~ problem w tym, że nieważne ile marży, podatków, akcyzy jest (ktoś kiedyś liczył, że samo paliwo bez "narzutów" jest warte około połowy ceny na stacji benzynowej), tylko w tym, że nie masz wyboru albo kupujesz paliwo z tymi wszystkim narzutami, albo nie kupujesz, no można jeszcze pojechać na Ukrainę A gaz na dzień dzisiejszy i od wielu lat jest dużo tańszy i prędko się to nie zmieni... a dlaczego gaz ma być złym paliwem? niejednokrotnie czytałam i słyszałam, że między bajki można włożyć teksty, że gaz "niszczy" silnik... przeglądy, konserwacja, właściwa eksploatacja i nie zniszczy silnika... to samo tyczy się benzyny czy diesla... każdy silnik można "zarżnąć" i na pewno nie jest to związane z rodzajem wykorzystywanego paliwa... (no chyba, że było chrzczone, a przy benzynie o to łatwiej, niż przy gazie)
r
ryba
Moje tico spala 6,1 gazu na 100km przy dynamicznej jeździe. Jestem zadowolony Ale już kupiłem z gazem a nie zakładałem
n
normalny
Nie zachwycajcie się tym, że na gazie taniej. Jak by to było tak dobre paliwo to większość samochodów miała by instalacje gazowe fabrycznie montowane. Zastanówcie się lepiej dlaczego benzyna jest taka droga i komu to zawdzięczamy. Ile w cenie benzyny jest podatku.
f
fes
W dniu 15.05.2010 o 01:16, tadeog napisał:

Nie wiem skad wzieliscie te spalania diesla. Posiadam własnie diesla o pojemności 2 L i spalania wychodza od 4,6 na trasie do 6,5 w mieście. Średnio tak około 5,5 L/100 km co przy waszych wyliczeniach daje 24 zł i pare groszy. Coś tu nie gra...



Popieram Cię też mam 1.9TD i łyknie max6l. nie martwcie się o ceny paliw to są chwilowe podwyżki potem znów będzie tańsze jak to było 2 lata temu. Co do LPG miałem sporo aut i żadne nie chodziło jak powinno nawet sekwencja także nie popieram zakładania gazu.
t
tadeog
Nie wiem skad wzieliscie te spalania diesla. Posiadam własnie diesla o pojemności 2 L i spalania wychodza od 4,6 na trasie do 6,5 w mieście. Średnio tak około 5,5 L/100 km co przy waszych wyliczeniach daje 24 zł i pare groszy. Coś tu nie gra...
R
Rzeszowianka
co by nie wymyślił i tak gaz chyba zawsze będzie ok. 2 razy tańszy niż benzyna... jeżdżę sporo, mam instalację od ok. 3 lat i już mi się zwróciła z dużą nawiązką... problemów nie mam, ale jak ktoś napisał, jeśli dba się o samochód (w tym instalację, przeglądy, regulacje gazu, wymiany filtra gazu itp.), to problemów nie powinno być... przy silniku 1.8 w cyklu mieszanym nie spala mi więcej niż 10 km, na trasie bywało i mniej (max jak kiedyś liczyłam to na 38 litrach zrobiłam 430 km, czyli poniżej 9 l/100 km gazu, więc naprawdę jeśli ktoś się zastanawia, to instalację warto założyć, bo prędzej czy później się zwróci (a przy tych cenach benzyny, to prędzej ) dosłownie kilkadziesiąt minut temu przejeżdżałam obok jednej z markowych stacji w Rzeszowie gaz 2,13 benzyna 4,72... i szczególnie w przypadku benzyny zanosi się na dalszy wzrost...
e
endi
W dniu 14.05.2010 o 22:02, STARY WYGA napisał:

KTO PISZE ŻE DWA TYGODNIE TRZEBA CZEKAĆ NA MONTAŻ, W JAROSŁAWIU ZA DWA DNI ZAMONTUJĄ.


a potem jezdzisz do nich na ciagłe poprawki na dzien dzisiejszy w dobrych zakladach czekasz ponad tydzien ja i znajomi montowali w łancucie warto przejechac te 40 km samochod smiga bezblednie
S
Sz.W.
W dniu 14.05.2010 o 21:03, Marcin napisał:

Kierowcy przerzucają się na gaz?To pochopna decyzja!Po wyborach prezydenckich cena gazu pójdzie znacząco w górę!Cel:zatkanie dziury budżetowej.Pretekst:dostosowanie akcyzy do poziomu UE!Po wyborach wspomnijcie co powiedziałem i"aby nam się żyło lepiej"!



A co mają wybory prezydenckie do ceny autogazu? Podnoszeniem akcyzy i zatykaniem dziury budżetowej zajmuję się chyba raczej rząd i Ministerstwo Finansów a nie prezydent. A obecny rząd z jego szefem na czele wiadomo jak działa: właśnie "by żyło się lepiej". Tylko komu lepiej ? ?
Dodaj ogłoszenie