Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdzie ułożą tory do CPK? Z 8 wariantów linii kolejowej Rzeszów - Łętownia - CPK, zostały 4. Niedługo ma być wybrany jeden

Józef Lonczak
Józef Lonczak
Tzw. szprycha CPK nr 6 to m.in. połączenie Warszawy, Stalowej Woli, Łętowni, Rzeszowa, a nieco później także Sanoka.
Tzw. szprycha CPK nr 6 to m.in. połączenie Warszawy, Stalowej Woli, Łętowni, Rzeszowa, a nieco później także Sanoka. Fot. Krzysztof Kapica
W 2030 roku dojedziemy koleją do z Rzeszowa do Warszawy w 2 godziny 15 minut. Trwają przygotowania do budowy linii kolejowej Rzeszów - Łętownia - Centralny Port Komunikacyjny. Jednak wybór jednego optymalnego i najmniej uciążliwego dla mieszkańców wariantu przebiegu tej linii wcale nie jest łatwy.

Zanim pociągi między CPK i Warszawą a Rzeszowem i innymi miastami regionu pomkną 250 km/godz. trzeba ułożyć tory na nowym odcinku linii kolejowej Łętownia - Rzeszów.

- Jest to pierwsza inwestycja CPK na Podkarpaciu w ramach tzw. szprychy nr 6, która szybką koleją połączy m.in. CPK, Warszawę, Radom, Ostrowiec Świętokrzyski, Stalową Wolę, Rzeszów czy Sanok - mówi Maciej Pańczak, koordynator Projektu CPK Łętownia - Rzeszów, Biuro Strategii i Planowania Programu Kolejowego CPK.

Którą trasą pojadą szybkie pociągi z Rzeszowa do Warszawy i CPK

Już wkrótce dowiemy się, którą trasą będą jeździć szybkie pociągi z Rzeszowa do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Całkiem nowa linia kolejowa Łętownia - Rzeszów ma powstać w ramach inwestycji związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego tj. lotniska w Baranowie między Łodzią a Warszawą.

Obecnie są cztery warianty przebiegu ok. 40-kilometrowego odcinka linii nr 58 i 632. Ten odcinek jest częścią tzw. szprychy CPK nr 6. Cała szprycha to m.in. połączenia planowanego portu lotniczego, Warszawy, Stalowej Woli, Łętowni, Rzeszowa, a także przygotowywane do nieco późniejszej realizacji połączenie z Sanokiem.

Z czterech wariantów nowej linii kolejowej Łętownia - Rzeszów, ma zostać wybrany najbardziej optymalny. Wiemy już, że zrezygnowano z tzw. łącznika kolejowego
Z czterech wariantów nowej linii kolejowej Łętownia - Rzeszów, ma zostać wybrany najbardziej optymalny. Wiemy już, że zrezygnowano z tzw. łącznika kolejowego w gminie Świlcza.

Grafika: Dariusz Szwed

Wybór wariantu inwestorskiego

Na jakim teraz etapie jest ta inwestycja?

- Obecnie dobiegają końca analizy przebiegu nowej linii dla czterech wariantów odcinka Łętownia - Rzeszów. W tej chwili kończy się przygotowywanie studium wykonalności, czyli techniczno-ekonomiczno-środowiskowego STEŚ. Wybór wariantu inwestorskiego, czyli jednego preferowanego przebiegu, powinien zakończyć się na przełomie sierpnia i września - zapowiada Maciej Pańczak, koordynator Projektu CPK Łętownia - Rzeszów, Biuro Strategii i Planowania Programu Kolejowego CPK.

- Natomiast już na początku przyszłego roku wariant inwestorski, wraz z dwoma wariantami alternatywnymi - spółka CPK włączy do wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska RDOŚ o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Łętownia - Rzeszów - dodaje Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki CPK.

Kolejny etap to już elementy koncepcji programowo-przestrzennej dla wariantu inwestorskiego. Specjaliści CPK mają opracować mapy do celów projektowych oraz dokumentację geologiczno-inżynierską. Zakończenie tego etapu nastąpi za niecały rok, tj. na przełomie I i II kw. 2023 r.

Kiedy pojedziemy koleją 250 km/godz.

Uzyskanie decyzji środowiskowej to będzie ważny etap poprzedzający wniosek o decyzję lokalizacyjną i o pozwolenia na budowę, a następnie właściwe rozpoczęcie budowy nowej linii od Rzeszowa do Łętowni. Jak wynika z obowiązujących harmonogramów, linia Łętownia - Rzeszów ma powstać do końca 2030 r. i wtedy pojedziemy nią 250 km/godz.

Tymczasem jak już informowaliśmy, odbywały się spotkania konsultacyjne w ramach STEŚ dla odcinka Łętownia - Rzeszów. Mieszkańcy głośno protestowali przeciw planowanym trasom tuż obok ich nowych domów.

Co dały spotkania konsultacyjne

- W lutym i marcu tego roku odbyło się w sumie 15 spotkań z mieszkańcami m.in. Łętowni, Rzeszowa, Jasionki i Sokołowie Młp. Część z nich miała formułę zdalną, z uwagi na pandemię. Dzięki tym spotkaniom i ich analizie zmniejszyliśmy liczbę wariantów z ośmiu do czterech, opracowaliśmy korekty i rozwiązania techniczne - tłumaczy Michał Kmiecik, koordynator relacji z otoczeniem Inwestycji dla Projektu Łętownia - Rzeszów. - Spotkania konsultacyjne pomogły w dokonaniu korekt wariantów wszędzie tam, gdzie było to możliwe od strony technicznej, ekonomicznej, społecznej i środowiskowej, np. zrezygnowano z tzw. łącznika kolejowego w gminie Świlcza - dodaje Michał Kmiecik.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24