Gimnazjaliści i ósmoklasiści poznali wyniki egzaminów. Najlepiej poradzili sobie z językami,słabiej z matmą

Beata Terczyńska/ OKE
15.04.2019 bydgoszcz egzamin osmoklasisty - poniedzialek sp 31 ulica karlowicza  fot.dariusz bloch/polska press
15.04.2019 bydgoszcz egzamin osmoklasisty - poniedzialek sp 31 ulica karlowicza fot.dariusz bloch/polska press brak
Młodzież poznała wyniki egzaminów na koniec szkoły. Dla gimnazjalistów najtrudniejsze z matematyki okazało się zadanie „na dowodzenie”. Dla ósmoklasistów z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, w którym musieli odczytać z rysunku zależności pomiędzy długościami odpowiednich odcinków, a następnie, wykorzystując umiejętność obliczania pola prostokąta, wyznaczyć wymiary działki.

Egzamin gimnazjalny został przeprowadzony od 10 do 12 kwietnia. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do niego w tym terminie, pisali 3, 4 i 5 czerwca.

Egzamin gimnazjalny składał się z trzech części. W części pierwszej – humanistycznej – gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego (w dwóch odrębnych arkuszach), a w części drugiej – matematyczno-przyrodniczej – zadania z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki (również w dwóch odrębnych arkuszach).

W trzeciej części egzaminu uczniowie rozwiązywali zadania z wybranego języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność analizy i interpretacji tekstów kultury. Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność analizy i interpretacji źródła kartograficznego.

Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i interpretowania informacji przedstawionych za pomocą wykresu funkcji, a z biologii − umiejętnością planowania i przeprowadzania doświadczeń.

Egzamin gimnazjalny 2019 w Szkole Podstawowej nr 14 w Przemy...

Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego, rosyjskiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań z zakresu rozumienia ze słuchu. Dla zdających język niemiecki najłatwiejsze okazały się zadania sprawdzające znajomość środków językowych. W przypadku języka francuskiego i włoskiego zdający uzyskali porównywalne wyniki we wszystkich obszarach (rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych).

Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej.
W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z historii – zadanie dotyczące chronologii historycznej.

Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie „na dowodzenie”, którego rozwiązanie wymagało znajomości własności stycznej do okręgu, cech przystawania trójkątów, a także samodzielnej analizy problemu i przedstawienia argumentacji matematycznej. Natomiast z chemii – zadanie wymagające prostych obliczeń związanych z zastosowaniem prawa stałości składu.

W trzeciej części egzaminu na poziomie podstawowym uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego i rosyjskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. W przypadku egzaminu z języka niemieckiego najtrudniejsze dla gimnazjalistów okazały się zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych.

Oto średnie, procentowe wyniki zdających z Podkarpacia:

  • Część humanistyczna z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie - 60
  • Część humanistyczna z zakresu języka polskiego - 65
  • Część matematyczno-przyrodnicza z zakresu przedmiotów przyrodniczych - 50
  • Część matematyczno-przyrodnicza z zakresu matematyki - 44
  • Język angielski – poziom podstawowy - 66
  • Język niemiecki – poziom podstawowy - 49
  • Język rosyjski – poziom podstawowy - 43
  • Język francuski – poziom podstawowy - 54
  • Język hiszpański – poziom podstawowy - 78
  • Język włoski – poziom podstawowy - 73.

Sprawdzian ósmoklasistów przeprowadzony był po raz pierwszy. Trwał od 15 do 17 kwietnia.

Każdy ósmoklasista przystąpił do pisemnego egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych: języka polskiego, matematyki oraz języka obcego nowożytnego.

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji. Z matematyki uczniowie wykazali się sprawnością rachunkową – umiejętnością wykonywania prostych obliczeń oraz wykorzystania tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści rozwiązujący zadania z języka angielskiego najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi znajdowanie w tekście określonych informacji w tekstach pisanych.

Dla uczniów, którzy przystąpili do egzaminu z języka niemieckiego, najłatwiejsze okazały się zadania zamknięte sprawdzające znajomość funkcji językowych.

Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej. Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji w tekście nieliterackim.

Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, w którym zdający musiał odczytać z rysunku zależności pomiędzy długościami odpowiednich odcinków, a następnie, wykorzystując umiejętność obliczania pola prostokąta, wyznaczyć wymiary działki.

Uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. W przypadku języka niemieckiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było rozwiązanie zadania otwartego sprawdzającego znajomość funkcji językowych. Zarówno w języku angielskim, jak i niemieckim trudne było także zadanie sprawdzające tworzenie wypowiedzi pisemnej.

Oto średnie procentowe wyniki na Podkarpaciu:

  • Język polski - 64
  • Matematyka - 46
  • Język angielski – poziom podstawowy - 57
  • Język niemiecki – poziom podstawowy - 43
  • Język rosyjski – poziom podstawowy - 62
  • Język francuski – poziom podstawowy - 41
  • Język hiszpański – poziom podstawowy - 72
  • Język włoski – poziom podstawowy - 63

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Kiedy skończy się nauka zdalna?

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mat
2019-06-15T07:33:26 02:00, gość:

Patrząc na to, że egz.gimnazjalny był w tym roku na poziomie matury, a 8klasisty dużo łatwiejszy, a dzieci osiągnęły podobne średnie wartości, widać, że dzieci z gimnazjów są lepiej przygotowane, jest to kolejny dowód na nieudaną reformę minister Zalewskiej.

Chyba sobie jaja robisz. Matma w gimnazjum była na poziomie żenującym.

G
Gość
2019-06-14T18:37:38 02:00, Jadwiga Szlanda:

HUJNIA SZPITAL POJEBÓW JAROSŁĄW LEŚNA 22 !!!!NIE TRAĆ ŻYCIA NA RZYGI GÓWNO!!!!!!!!!SZAFOT!!!NAJLEPSIJ ADORACJA REKOLEKCJE POWOŁANIOWE!!!!!!=SZCZĘŚCIE WIECZNE!!!!Jadwiga Szlanda Pokój i DObro!!!!

to jest właśnie elektorat PiS , zobaczcie jacy oni sąinteligentni,i twórczy

g
gość

Patrząc na to, że egz.gimnazjalny był w tym roku na poziomie matury, a 8klasisty dużo łatwiejszy, a dzieci osiągnęły podobne średnie wartości, widać, że dzieci z gimnazjów są lepiej przygotowane, jest to kolejny dowód na nieudaną reformę minister Zalewskiej.

M
Mateusz Ceglak

KURWY NIEWYJEBANE SZMATY!!!!SZPITAL POJEBÓW JAROSĄŁW LEŚNA 22!!NIE TRAĆ CZASU NA RZYGI GÓWNO!!!!!ANOREKTYKI!!!!!NAJLEPIEJ ADORACJA REKOLEKCJE POWOŁĄNIOWE!!!!!Mateusz Ceglak Pokój i DObro!!!!

J
Jadwiga Szlanda

HUJNIA SZPITAL POJEBÓW JAROSŁĄW LEŚNA 22 !!!!NIE TRAĆ ŻYCIA NA RZYGI GÓWNO!!!!!!!!!SZAFOT!!!NAJLEPSIJ ADORACJA REKOLEKCJE POWOŁANIOWE!!!!!!=SZCZĘŚCIE WIECZNE!!!!Jadwiga Szlanda Pokój i DObro!!!!

G
Gość

To właśnie rosna następcy wyborcy PIS nic nie umią nawet liczyć ale robote za dobra kase załatwią rodzice znajomi mama przez łóżko tato kogoś wydyma a córunia co tez da du-y i robić będzie