Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gmina Zagórz zabiega o nowy przystanek kolejowy, ale zderza się ze ścianą

Dorota Mękarska
UM Lesko.
Ponad 4 lata temu zagórscy radni podjęli uchwałę w sprawie utworzenia nowego przystanku kolejowego Zagórz Przemysłowy. Inwestycja do dzisiaj nie została zrealizowana, choć to koszt tylko 200 tys. zł. Mieszkańcy Zagórza denerwują się, że są duże pieniądze na inwestycje kolejowe na północy województwa, a nie można wysupłać zaskórniaków na południe.

– Przystanek Zagórz Przemysłowy jest bardzo potrzebny, powiedziałbym, że nawet konieczny – podkreśla Stanisław Chęć, starosta sanocki. – W Zagórzu funkcjonuje strefa przemysłowa, w której działa wiele zakładów pracy, m.in. SumiRiko Poland i ARD Polska. W Zasławiu jest ujęcie wody. Jest szansa, że strefa będzie rozwijać się i wzrośnie jeszcze zatrudnienie. Pracownicy muszą mieć jednak możliwość dojazdu do pracy. Dlatego jako powiat mocno wsparliśmy ten projekt.

Przystanek z długą brodą

Idea utworzenia przystanka kolejowego na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Zagórzu zrodziła się jeszcze w 2017 r. Była ona pokłosiem prokolejowych inicjatyw, takich jak I Bieszczadzka Siekierezada Kolejowa i Karpacka Kolej Euroregionalna. W tym samym roku doszło do wizji lokalnej, podczas której dokonano lokalizacji przystanka, a Rada Miejska w Zagórzu na wniosek burmistrza Ernesta Nowaka podjęła uchwałę w tej sprawie. Nowy przystanek zaplanowano w pobliżu wiaduktu kolejowego w centralnej części strefy. Nadano mu nazwę Zagórz Przemysłowy.

W kwietniu 2018 r. przy wsparciu ówczesnego szefa sejmowej komisji infrastruktury Bogdana Rzońcy, zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. włączył lokalizację przystanka do dokumentacji projektowej zadania pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz”, która jest na etapie projektowym.
Burmistrz i starosta deklarują, że wyłożą część pieniędzy

W międzyczasie ze względu na problemy z finansowaniem, pojawił się pomysł budowy tymczasowej, a co za tym idzie znacznie tańszej wersji przystanka, na wzór prowizorycznych peronów zrealizowanych wcześniej przez PKP PLK S.A. na odcinkach Częstochowa – Raków czy Kraków – Olsza. Prowizoryczny przystanek byłaby wybudowany w pobliżu przejazdu kolejowego w Zasławiu. Burmistrz Ernest Nowak zadeklarował wówczas wolę partycypacji w kosztach jego budowy, oszacowanych w pierwszym kwartale ur., na 210 tys. zł netto. Gmina zobowiązała się, że wyasygnuje 1/4 tej sumy. Taką samą wolę wyraził starosta sanocki.

Będzie przystanek, jak będą jeździć pociągi

W zeszłym roku w trybie zdalnym odbyła się robocza konferencja, w której wzięli udział decydenci z Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie, PKP PLK S.A., Zakładu Linii Kolejowych w Rzeszowie, Centrum Realizacji Inwestycji Regionu Południe, oraz starosta sanocki i przedstawiciele gminy Zagórz, w tym Jerzy Zuba jako pełnomocnik burmistrza ds. transportu kolejowego.

– Realne, jak się wówczas wydawało, wdrożenie projektu rozbiło się o dwie kwestie: zapewnienie ruchu pociągów na linii 108. PKP PLK S.A. sensownie uzależniły realizację inwestycji od zapewnienia choćby minimalnej liczny kursujących pociągów – wyjaśnia Jerzy Zuba. – Do tego doszły formalne problemy w przekazaniu samorządowych pieniędzy do budżetu PKP PLK S.A.

To nie będzie wiata z płyty

W ostatnim czasie problemy zaczęły się piętrzyć, bo mowa nie jest już o koszcie 200 tys. zł, ale o kilku milionach.

– To nie ma być wiata z płyty – podkreśla starosta Chęć. – Dlatego PKP PLK S.A. szacuje, że ten koszt może wynieść nawet kilka milionów złotych.

Takie szacunki potwierdza projekt budowy przez PKP PLK S.A. trzech nowych przystanków kolejowych na Podkarpaciu. Będą kosztować 9 milionów złotych. Na południu województwa te informacje przyjęto z mieszanymi odczuciami. Niezadowolenie budzi fakt, że znajdują się miliony na inwestycje kolejowe w innych częściach województwa, a nie ma pieniędzy na południe Podkarpacia.

Szansa w reaktywacji linii Przemyśl – Chyrów – Zagórz

Niedawne rządowe deklaracje odnośnie reaktywacji połączeń kolejowych na odcinku Przemyśl – Chyrów (UA) – Zagórz powodują, że koncepcja utworzenia przystanka kolejowego w Zagórzu jest jeszcze bardziej aktualna i sensowna.

– Pociągi już jeżdżą do Uherzec, a jak będzie czynna trasa Przemyśl –Krościenko to będą musiały jeździć przez Zagórz. To otworzy nasz region na Ukrainę, ale w dalszej kolejności poprzez linię 107 na Węgry – zaznacza Stanisław Chęć.

Nasz rozmówca liczy na to, że inwestycja zostanie wpisana do Programu Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Podkarpackiego do roku 2030. – To jest jak najbardziej zasadne – podkreśla starosta, który ma nadzieję, że przystanek będzie budowany równocześnie z reaktywacją trasy.

Przystanek mógłby powstać do 2027 roku, ale…

Dorota Szalacha, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie, potwierdza, że budowa nowego przystanku kolejowego Zagórz Przemysłowy ujęta jest w projekcie inwestycyjnym PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz”.

– Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla przedsięwzięcia. Realizacja prac budowlanych dla powyższego projektu zakładana jest ze środków unijnych perspektywy 2021-2027 i jest uzależniona od ich dostępności. Koszt budowy przystanku Zagórz Przemysłowy zostanie określony po zakończeniu prac projektowych – informuje.

Jak zaznacza pani rzecznik, przystanek tymczasowy mógłby funkcjonować do czasu zrealizowania projektu docelowego, planowanego w ramach rewitalizacji linii nr 108.

– W sprawie ewentualnego funkcjonowania przystanku tymczasowego Zagórz Przemysłowy, prowadzone były wstępne rozmowy ze stroną samorządową – dodaje Dorota Szalacha.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sanok.naszemiasto.pl Nasze Miasto