GPS zamiast mapy

info
Garmin Street-Pilot III deLuxe Europe: zaawansowany odbiornik dla kierowców. Ma możliwość podłączenia zewnętrznej anteny i zasilania. <br>Cena: 6390 zł <br>
Garmin Street-Pilot III deLuxe Europe: zaawansowany odbiornik dla kierowców. Ma możliwość podłączenia zewnętrznej anteny i zasilania. Cena: 6390 zł
GPS to taka czarodziejska skrzynka, która poda naszą lokalizację w dowolnym miejscu na Ziemi. Ceny tych urządzeń są coraz niższe i dostępne dla turystów, rowerzystów, żeglarzy. Coraz częściej kupują je... grzybiarze.

Wszystkie odbiorniki GPS potrafią podać współrzędne miejsca, w którym aktualnie jesteśmy. Oczywiście informacja, że znajdujemy się w punkcie N51 06.731 E17 01.837, jest dla większości ludzi niezrozumiała. Jeśli jednak na ekranie pojawi się nazwa miasta i ulica (Wrocław, Jatki) albo odległość od znanego nam punktu (130 metrów na zachód od wrocławskiego Rynku), będziemy wiedzieli, gdzie jesteśmy. Czasami wystarczy wskazówka, że od punktu startowego odeszliśmy 2 km w linii prostej, w kierunku południowym.
Gdy się poruszamy, odbiorniki GPS rysują ślad - na ekranie widzimy, jak się przemieszczaliśmy. Oprócz toru ruchu często znajdują się tam punkty - charakterystyczne miejsca zaznaczone przez nas lub kogoś innego. Dzięki temu możemy zapamiętać interesującą lokalizację (sklep albo punkt widokowy). Coraz częściej są one podawane w przewodnikach.

Jak po nitce do kłębka

GPS i komputer
W internecie jest sporo serwisów, gdzie publikowane są współrzędne szczytów, schronisk, cmentarzy, mogił leśnych, sklepów, dworców, moteli, przystani, bunkrów itp. Można skopiować je do odbiornika GPS. Wystarczy podłączyć urządzenie do portu COM komputera i zainstalować jeden z wielu dostępnych programów.

Bardziej zaawansowane modele potrafią rysować trasę na tle mapy - drogowej, topograficznej (np. gór) albo planu miasta. Gdy mamy zapisany ślad drogi, urządzenie poprowadzi nas z powrotem (funkcja trackback). Powszechna jest też opcja grupowania punktów w trasy, po których możemy być pilotowani przez odbiornik.
GPS-y pozwalają także odczytać odległość od wybranego miejsca. Nowsze zawierają tzw. komputer podróży, który pokazuje m.in. prędkość aktualną, średnią i odległość od celu. W ich pamięci zapisane są na stałe pewne dane - mapy wybranego obszaru (Europy Zachodniej, USA), POI (points of interest) lub informacje o miastach (World City Database).
Urządzenia GPS działają dobrze tylko na wolnej przestrzeni. Jeśli niebo przesłania im betonowy strop, odmawiają posłuszeństwa. W odbiorze sygnałów przeszkadzają też ściany wysokich budynków, drzewa i nasze ciało (urządzenie nie odbiera sygnału w kieszeni spodni). Precyzja działania odbiorników GPS może się zmieniać i zależy od jakości odbieranego sygnału. W najlepszym przypadku wyniesie 10 m. Błąd wskazania wysokości jest 1,5 razy większy.

Kup pojemne akumulatorki

Modele przenośne zasilane są zwykle dwoma ogniwami typu AA. Czas pracy wynosi od 10 do 20 godzin. Rozsądnie używany komplet baterii alkalicznych wystarcza na jedno- dwu- czy nawet trzydniową wyprawę (jeśli odbiornik nie jest włączony cały czas). Jeśli chcemy chodzić po górach przez dwa tygodnie warto rozważyć zakup akumulatorków AA.

Pamięć w GPS-ie

Wszystkie odbiorniki wyposażone są w pamięć do przechowywania map oraz informacji o zaznaczonych punktach, śladach i trasach. Najprostsze mają 1 MB pamięci, zaawansowane - nawet 24 MB. Jaką wielkość można uznać za dużą, a jaką za małą? Podstawowym kryterium jest współpraca z mapami. Jeśli odbiornik nie ma takiej możliwości, nie potrzebujemy dużo pamięci. Pojedyncze punkty i trasy zajmują mało miejsca.

Wybierz odpowiedni model

Piechur i grzybiarz potrzebują lekkiego, poręcznego odbiornika GPS. Ważne, by był wodoszczelny. Przydatnym dodatkiem będzie też elektroniczny kompas. Amatorom górskich wycieczek przyda się wysokościomierz barometryczny. GPS z możliwością rysowania mapy nie jest niezbędny. Warto za to pomyśleć o futerale.
Miłośnicy dwóch kółek mają podobne wymagania, tyle tylko że ich GPS musi być odporny na zachlapanie błotem, poręczny i trwały.
Zmotoryzowani kupują odbiorniki stacjonarne, do których można podłączyć zewnętrzną antenę i zasilanie. Urządzenia te wypisują na ekranie lub wypowiadają na głos informacje o skrzyżowaniach, światłach itp. Odbiorniki przenośne są tańsze, jednak korzystanie z nich w samochodzie nie jest wygodne. Aby mogły odbierać sygnał z satelitów, muszą być umieszczone blisko szyby, ale wtedy trudno jest odczytać coś z ekranu.
Żeglarze będą potrzebowali odbiornika wodoodpornego, z długim czasem pracy na bateriach oraz elektronicznym kompasem. Ważna jest też wielkość ekranu oraz możliwości GPS-u: funkcja MOB (człowiek za burtą), wskazania pływów, alarm kotwicowy, zejścia z kursu itp. W powietrzu niezbędny jest wysokościomierz barometryczny.

Garmin czy Magellan

W Polsce dystrybuowane są urządzenia marki Garmin, od niedawna Magellan oraz moduły różnych firm. Garminy są w naszym kraju obecne długo, więc ich użytkowników jest najwięcej. Nie ma też problemu z zakupem map Polski dla odbiorników tej marki. Urządzenia Magellana są sprzedawane od końca pierwszego kwartału 2003 r i póki co nie ma dla nich szczegółowych map Polski.
Wśród użytkowników panuje opinia, że odbiorniki firmy Magellan są czulsze i "widzą" satelitów nawet wtedy, gdy Garminy tracą trop.

Więcej informacji: CHIP 8/2003, str. 116

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3