Droga przebiegać będzie z Kłajpedy do Tesalonik przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji, otwierając drogę do portów nad Morzem Czarnym i Morzem Egejskim.
W Polsce, o czym informowaliśmy, mocno zaawansowana jest budowa Via Carpatia/S19 na odcinku Rzeszów-Lublin, którego oddanie w całości planowane jest na przełomie 2021/2022. Trwają też prace przygotowawcze do budowy S19 Rzeszów-Barwinek.
Szlak Via Carpatia to nie tylko zwiększenie dostępności komunikacyjnej wschodniej flanki UE, ale przede wszystkim wyrównanie szans rozwojowych regionu, zatrzymanie emigracji, zwiększenie zatrudnienia, przyciągnięcie kapitału zagranicznego i zagwarantowanie bezpieczeństwa wschodniej flanki NATO.
Głównym celem nieformalnej Grupy będzie jeszcze aktywniejsze zabieganie o poparcie dla niej na szczeblu europejskim.
- Pierwsze posiedzenie Grupy odbędzie się w czasie październikowej sesji plenarnej PE w Strasburgu. Mam nadzieję, że ta formuła jeszcze bardziej wzmocni i przyspieszy budowę szlaku na całej jego długości w UE
- mówi Tomasz Poręba.
Przypomnijmy, że w ostatnich latach Parlament Europejski przyjął sprawozdanie europosła Tomasza Poręby nt. infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Jest to pierwszy w historii PE kompleksowy dokument poświęcony w całości rozwojowi infrastruktury w tym regionie.
W kwietniu Via Carpatia została wpisana na listę priorytetowych inwestycji drogowych UE, a zwłaszcza jej odcinki transgraniczne, tym samym ułatwiając dostęp do finansowania z funduszy UE.
Zobacz też: Co podróżni sądzą o wprowadzeniu opłat za parking w Jasionce
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?