Aneks pozwoli rozszerzyć zakres prowadzonego przez Konsorcjum projektu o dostawę czterech dodatkowych Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty kr. BORSUK (NBPWP Borsuk). Celem jest przyśpieszenie - we współpracy z Siłami Zbrojnymi RP – procesu badawczo-rozwojowo i wdrożeniowego następcy wysłużonych BWP-ów.
Borsuki do armii
– Rozpoczynamy nowy, zarówno dla nas jak i dla wojska, proces wdrażania „Borsuków” do armii. Cztery pojazdy więcej, to czterokrotnie więcej szans na testowanie podsystemów i systemów, które doprowadzimy do perfekcji, jakiej zarówno my jak, i żołnierze oczekują od naszych wyrobów. „Borsuk” to konstrukcja skrojona pod potrzeby wojsk pancernych i zmechanizowanych, a stojące przed tą czwórką badania eksploatacyjno-wojskowe potwierdzą jej dojrzałość – tłumaczy Sebastian Chwałek, prezes Zarządu PGZ S.A.
Program Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty ruszył 8 lat temu. Na realizację projektu Konsorcjum, którym kieruje Huta Stalowa Wola S.A., pierwotnie otrzymało kwotę 62 mln zł z dofinansowania NCBR, przy 13 mln zł wkładu własnego.
Bardzo lapidarnie i rzeczowo o programie Borsuk możemy przeczytać na portalu defence24. "Bojowy wóz piechoty Borsuk to nowy produkt polskiego przemysłu zbrojeniowego, mający w założeniu stanowić przyszłość polskich wojsk zmechanizowanych. Jest to też pierwszy od dekad program wozu bojowego, realizowany samodzielnie przez polski przemysł obronny."
Idealny model wdrożeniowy dla Borsuka
– Przez te wszystkie lata intensywnie pracowaliśmy nad projektem, dlatego rozszerzenie umowy o cztery egzemplarze NBPWP jest dla nas sporym sukcesem i jednocześnie wyzwaniem biznesowym. Dzięki temu HSW S.A. jako producent, będzie miała możliwość szybszego uruchomienia procesów technologicznych i zakupowych, co znacząco przyspieszy rozpoczęcie produkcji seryjnej i dostawy. Z kolei większa liczba egzemplarzy wozów bojowych umożliwi szybsze przeprowadzenie procesu badań eksploatacyjno-wojskowych, które dzięki temu realizowane będą w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych – podkreśla Bartłomiej Zając, prezes zarządu HSW S.A.
Oczekujemy, że skróci się też okres tzw. „chorób wieku dziecięcego” nowego produktu. Z naszego punktu widzenia, trudno o lepszy model wdrożeniowy dla tak rewolucyjnego wyrobu, jakim jest nasz „Borsuk” – dodaje prezes HSW Bartłomiej Zając.
Ogromny potencjał HSW
Projekt opracowania Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty to jedno z największych wyzwań, przed jakim stanął krajowy przemysł obronny. Warto podkreślić, że tego niezwykle trudnego zadania podjęli się zarządzający spółką, inżynierowie i fachowcy zatrudnieni w Hucie Stalowa Wola S.A.
- Opracowanie całkowicie nowej, autorskiej konstrukcji o tak wysokim stopniu skomplikowania dało ogromny zastrzyk wiedzy oraz kompetencji wszystkim podmiotom zaangażowanym w projekt. Na potrzeby projektu trzeba było stworzyć podwaliny niektórych prac teoretycznych, prób oraz metodyki badań z dziedziny inżynierii materiałowej czy cybernetyki. Wyniki tych badań wzbogaciły i nadal rozwijają zasoby wiedzy i kompetencji całego polskiego przemysłu zbrojeniowego. Projekt potwierdził duży potencjał kompetencji i wiedzy jaki od lat konsekwentnie z powodzeniem buduje HSW i pozostali konsorcjanci - wyjaśnia Jacek Zagożdżon, rzecznik prasowy Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA.
Gąsienicowy Borsuk będzie też pływał z żołnierzami
Nowy Bojowy Pływający Wóz Piechoty (NBPWP) kr. BORSUK to nowoczesny pojazd gąsienicowy przeznaczony dla pododdziałów piechoty zmechanizowanej. Może być używany w różnych warunkach terenowych i pogodowych - jest w stanie pokonywać nawet szerokie przeszkody wodne. Pojazd przeznaczony jest do transportu i ochrony załogi oraz żołnierzy piechoty przed ostrzałem z broni strzeleckiej, granatników przeciwpancernych i IED.
Za projekt odpowiada Konsorcjum: Huta Stalowa Wola S.A. - lider, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM Sp. z o.o., ROSOMAK S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.
BORSUK to nowoczesny pojazd gąsienicowy, który zastąpi używane w polskiej armii BWP-1. Bojowy wóz piechoty polskiej konstrukcji Borsuk, jak przystało na wóz pływający nie jest zbyt ciężki. Jego masa bojowa wynosi 28 ton, Natomiast BWP-y konstrukcji zachodnich bez zdolności pływania ważą do nawet ponad 40 ton.
Przypomnijmy od koniec lat 50. w b. ZSRR postanowiono opracować całkiem nowy pojazd opancerzony. W latach 60. ub. wieku nowy wóz wszedł do produkcji i był przeznaczony do transportu piechoty. BWP-1 był uważany za nowoczesny i do oddziałów zmechanizowanych Ludowego Wojska Polskiego został wprowadzany od początku lat 70. Dziś jest to już sprzęt przestarzały i nie spełnia wymogów współczesnego pola walki. Jego masa bojowa to zaledwie ok. 13,5 tony.
Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?