Im jesteśmy starsi, tym gorzej śpimy

Dominika Czapkowska
Krzysztof Kapica
Bezsenność prowadzi do złego samopoczucia, utrudnia pracę i relacje z bliskimi. Wystarczy jednak wprowadzić kilka nawyków do codziennego życia, by szybko przezwyciężyć problemy ze snem.

Najnowsze badania wykazują, że jakość snu pogarsza się wraz z wiekiem. Jak wynika ze statystyk, bezsenność pojawia się już po 30 roku życia i występuje dwa razy częściej u kobiet niż mężczyzn. Na szczęście tą przykrą dolegliwość można pokonać.

Najczęstsze objawy bezsenności to niespokojny, przerywany i krótki sen. Osoby dotknięte dolegliwością skarżą się także na problemy z zasypianiem czy zmęczenie, które im towarzyszy w ciągu dnia. Osoba cierpiąca na bezsenność po przebudzeniu czuje się zmęczona i niewyspana. Co z kolei prowadzi do złego samopoczucia i huśtawek nastrojów.

Najczęstszą przyczyną bezsenności są zaburzenia psychiczne. Problemy ze snem towarzyszą takim chorobom jak depresja, psychoza czy różnego rodzaju uzależnienia. Przyczyną bezsenności mogą być również choroby somatyczne. Klasyczne przykłady to bezdech nocny, dolegliwości sercowe czy problemy z oddawaniem moczu.

Pamiętajmy jednak, że nie każda nieprzespana noc oznacza, że chorujemy na bezsenność. Jeżeli nasze problemy dotyczą tylko kilku nocy, mówimy o bezsenności przygodnej. Tego typu dolegliwości mogą być spowodowane zmianą miejsca zamieszkania lub pracą na nocne zmiany. Jeżeli przypadłość trwa ok. miesiąca, wtedy diagnozujemy ją jako bezsenność krótkotrwałą. Ta odmiana schorzenia pojawia się po traumatycznych wydarzeniach w naszym życiu, np. śmierci kogoś bliskiego czy utracie pracy. Jeżeli problemy ze snem trwają dłużej niż trzy tygodnie, to znak, że koniecznie należy skonsultować się z lekarzem.

Osoby mające problemy z zasypianiem najczęściej sięgają po proszki nasenne lub alkohol. Wysokoprocentowe trunki faktycznie pomagają w zasypianiu, jednak działają negatywnie na jakoś snu i zdrowie. Z kolei tabletki łatwo uzależniają i nie rozwiązują problemu bezsenności przewlekłej. Lekarz może przepisać je jedynie jako środki wspomagające. Zdaniem specjalistów najlepszym lekarstwem na bezsenność jest psychoterapia.

Jedna z metod polega na uczeniu pacjenta zasypiania na nowo. Podczas spotkań z psychoterapeutą wypracowuje się powtarzalne schematy, które mają pomóc w zasypianiu. Ustala się np. że nie wolno w łóżku czytać czy jeść. Dlaczego? Bo sypialnia ma się kojarzyć ze snem, a nie jedzeniem czy miejscem do czytania.

Tego typu terapie często prowadzone są w grupie. Dzięki temu pacjenci łatwiej przezwyciężają swój problem, pomagając sobie nawzajem.

Pomocne nawyki

W walce z bezsennością bardzo ważne są nawyki. Wprowadzając kilka cennych rad do codziennego życia, szybko uda się przezwyciężysz problem braku snu:
- Unikaj silnych emocji przed snem. Kłótnia czy mocny film na pewno nie pomogą zasnąć. Jeżeli masz problemy ze snem, staraj się nie drzemać w dzień. W ten sposób doprowadzisz do pogłębienia problemu.
- Przed snem nie pij kawy lub mocnej herbaty, które zawierają substancje pobudzające.
- Jeżeli nie możesz zasnąć, wstań z łóżka i przespaceruj się po mieszkaniu. Wróć do sypialni dopiero po 20 minutach.
- Przed snem warto wziąć ciepłą kąpiel. Rozluźni mięśnie i ukoi nerwy. Unikaj także późnych kolacji. Z pełnym żołądkiem na pewno dobrze się nie wyśpisz.
- Przed snem wywietrz swoją sypialnię. Upewnij się także, że twoje łóżko ma odpowiednie rozmiary i czy materac jest dla faktycznie wygodny.
- W leczeniu bezsenności zalecana jest aktywność fizyczna. Zadbajmy o to, by przynajmniej przez godzinę w ciągu dnia znaleźć czas na jakąś formę ruchu. Najlepszym sposobem będzie spacer na świeżym powietrzu lub wycieczka rowerowa.

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3