reklama

Innowatorzy - piąte koło u wozu

RedakcjaZaktualizowano 
W 2015 roku Polska spadła o jedną lokatę (46. miejsce) w Global Innovation Index. Konieczność inwestowania w rozwój innowacyjności jest dziś oczywista. Rząd powołał Radę ds. Innowacyjności pod przewodnictwem Ministra Rozwoju. Zapominamy jednak o innym palącym problemie – o niedostatecznej aprobacie społecznej dla innowacji i innowatorów.

Według raportu „Społeczny klimat innowacji w Polsce” opracowanego przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego w ramach projektu „Młodzi Liderzy Innowacji” do głównych barier rozwoju innowacyjności w Polsce należą przede wszystkim: brak poszanowania dla ludzi, którzy mają zdolność tworzenia nowych rozwiązań i ich skutecznego wdrażania oraz brak społecznego przyzwolenia dla porażki, która jest nieodzownym elementem innowacji. W polskim społeczeństwie nie ma akceptacji ani dla sukcesu innych, ani dla porażki. Prędzej zaakceptujemy i jako przykład podamy sukces obcokrajowca niż sukces odniesiony przez Polaka.

- Rzadko nagłaśnia się sukcesy. Tych naukowców, którzy odchodzą ze świata nauki i zakładają swoje firmy, często traktuje się gorzej, jakby to odejście było jakąś ujmą. Podobnie jest w przypadku projektów realizowanych przez Polaków poza krajem. Często wyprzedzają one polską rzeczywistość, ale z pewnością do nas wrócą

- Kamil Melcer, ekspert Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Pewne jest, że Polska potrzebuje innowatorów, wybitnych naukowców i przedsiębiorczych ludzi biznesu, którzy wdrożą osiągnięcia nauki. Musimy pokazywać ludzi, którzy osiągnęli sukces poprzez twórczą pracę. Osiągnięcia w zakresie innowacji powinny stawać się powodem do dumy i wzorem do naśladowania, a następnie fundamentem budowania wizerunku naszego kraju na arenie międzynarodowej.

- W dzisiejszym świecie trudno znaleźć lepszy sposób na promocję Polski niż poprzez zdolne umysły. Powinniśmy je promować jako wizytówkę naszego kraju. Nie jest to jednak u nas powszechne. Obecnie kraj, który nie ma wybitnych osób pracujących w nauce czy biznesie, nie jest pozytywnie postrzegany w świecie, a wizerunek jest dziś szczególnie ważny - prof. dr hab. Michał Kleiber, były prezes PAN, przewodniczący Kapituły Konkursu „Teraz Polska”.

Dla popularyzacji postaw innowacyjnych i podniesienia prestiżu innowatora potrzebne są rozwiązania na każdym poziomie: począwszy od wczesnej edukacji, przez system szkolnictwa powszechnego i wyższego, nastawienie pracodawców do swoich pracowników, wzajemny stosunek ludzi nauki i biznesu, aż po kompleksowe, systemowe rozwiązania na poziomie strategii państwa. Tworzenie rozwiązań sprzyjających innowacjom to zadanie o dużej randze społecznej, ale także wiążące się w wielką odpowiedzialnością społeczną. To zadanie nie tylko państwa, sfery nauki czy biznesu - ale także środowisk społecznych, zaczynając od rodziny, na olbrzymiej roli mediów kończąc.

60 Sekund Biznesu: Wyczerpuje się imigracja ukraińska

Wideo

Materiał oryginalny: Innowatorzy - piąte koło u wozu - Kurier Poranny

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3