Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Internet w firmie. Od czego zacząć pozycjonowanie firmowej strony internetowej

Bartosz Raducha/AIP
Anna Kaczmarz / Polska Press
Największą zaletą pozycjonowania strony jest ominięcie blokady reklam. Nawet jeśli reklama AdWords wyświetla się jako pierwsza, to wielu użytkowników omija ją wzrokiem i szuka wyników, które nie mają etykiety „reklama”. Czyli pozycjonowanie pozwala zdobyć rucha na stronie i klientów dzięki (teoretycznie) nieodpłatnym działaniom. To największa korzyść.

Dodatkowo – warto znać chociaż podstawy SEO. Pomogą przy rozpoczęciu pracy nad pozycjonowaniem od początku istnienia strony. Może się też okazać, że takie samodzielne podejście do tematu będzie strzałem w dziesiątkę.
Ta sama wiedza bardzo pomoże, gdy prace nad pozycjonowaniem przejmie specjalista lub firma. Dzięki zdobytej wiedzy i doświadczeniu łatwiej weryfikować efekty prac i odpowiedzieć sobie na pytanie „czy opłaca się zlecać pozycjonowanie strony”.

Bartek Raducha, WebWave
Bartek Raducha, WebWave

Od czego zacząć pracę z pozycjonowaniem

Reklama w przeglądarkach nie zagwarantuje tego, że ludzie będą wchodzić na stronę internetową.
Skoro 46 proc. użytkowników polskiego internetu używa AdBlocka, to oznacza, że nie zobaczą reklam, za które ktoś zapłacił.
Za to zobaczą oni wyniki wyszukiwania.
Właśnie dlatego warto zainwestować czas lub środki w pracę nad pozycjonowaniem strony.
Dzięki niemu można osiągnąć bardzo ważny cel: pojawienie się linku do strony na samej górze wybranych wyników wyszukiwania.
A im wyżej strona pojawi się w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa na to, że użytkownik na nią wejdzie.
Więc walka o pierwsze pozycje na najbardziej konkurencyjne frazy trwa.
Jednak to nie oznacza, że należy się poddać i nic nie robić, skoro profesjonaliści zajmują najwyższe pozycje.
Warto poznać podstawowe informacje dotyczące SEO, bo to dzięki nim można zacząć pozycjonować swoja stronę.
Najważniejszy jest pierwszy krok.

Z tego artykuł dowiesz się czym jest SEO, jak zacząć pracę nad pozycjonowaniem strony i dlaczego ta wiedza przydaje się nawet gdy pozycjonowaniem strony zajmie się ktoś inny.

Czym jest SEO i pozycjonowanie?

SEO to skrót od angielskiego Search Engine Optimization, co oznacza optymalizację do potrzeb wyszukiwarek internetowych.
Wyszukiwarki umieszczają strony najlepiej odpowiadające na potrzeby konkretnych użytkowników wyżej, niż pozostałe.
Oznacza to, że im lepiej dostosowana do odpowiedzi na konkretne zapytanie wpisane w wyszukiwarkę strona, tym wyższa jej pozycja w wynikach.

Czy można pozycjonować stronę samodzielnie?

Oczywiście, że tak.
Co nie zmienia faktu, że wspomniana wiedza bardzo się przy tym przydaje. Dzięki niej wiadomo jakie frazy kluczowe dobierać, gdzie je umieścić i co zrobić, żeby zacząć pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Największą zaletą samodzielnego pozycjonowania jest cena: w praktyce poświęca się jedynie czas. W internecie jest wiele poradników na temat pozycjonowania stron, a ilość darmowych narzędzi, które pomagają dobrać słowa kluczowe, rośnie z każdym dniem.

Należy pamiętać, że praca nad pozycjonowaniem może być też czaso- i pracochłonna, zwłaszcza na początku. Nie zmienia to faktu, że jest to jak najbardziej możliwe.

SEO on-site i SEO off-site

Wyróżnia się dwa rodzaje pracy nad pozycją strony w wynikach wyszukiwania: on-site (od ang. „na stronie”) i off-site (od ang. „poza stroną”).
Jak same nazwy wskazują – SEO on-site to wszystko, co można zrobić ze stroną i na stronie. Można to nazwać dostosowaniem strony do potrzeb wyszukiwarek w taki sposób, żeby odpowiadała na pytania użytkowników.
Z kolei SEO off-site dotyczy tego, co można zrobić „poza stroną”. Czyli w dużej mierze prowadzi do zdobycia linków zewnętrznych, prowadzących do strony. Zaraz to wszystko wytłumaczę szczegółowo.

Jak zacząć pozycjonować stronę?

Pozycjonowanie strony należy zacząć od doboru dobrych słów kluczowych.
Słowa kluczowe to frazy (od angielskiego keywords; będę używał tego wyrażenia zamiennie z „frazy”), które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, żeby znaleźć interesujące ich informacje. Żeby lepiej wytłumaczyć ich działanie, opiszę to na przykładzie.
Po wpisaniu w okno wyszukiwarki „przepis na ciasto dyniowe” Google wyrzuci linki do stron, które odpowiadają najlepiej na to pytanie. Na tych stronach można znaleźć zdjęcia, poradniki krok po kroku i wreszcie – przepisy.
Na najwyższych miejscach znajdą się strony, które – według algorytmu wyszukiwarki – najlepiej odpowiadają na zadane pytanie. Bo każde hasło wpisane w wyszukiwarkę jest swego rodzaju pytaniem.

Jak dobrać słowa kluczowe?

Tworząc stronę internetową (poradnik tutaj) i wybierając słowa kluczowe należy pamiętać o jednej, podstawowej regule: zgodności wybranych słów kluczowych z tematem strony.
Na przykład prowadząc sklep z narzędziami w Wałbrzychu pierwszymi słowami kluczowymi, które się nasuwają będą:
sklep z narzędziami;
[nazwa firmy];
sklep z narzędziami [nazwa firmy];
narzędzia Wałbrzych;
sklep z narzędziami Wałbrzych (przyjmę, że to główne słowo kluczowe)
sklep z narzędziami Wałbrzych [nazwa ulicy / dzielnicy].
Jest to bardzo dobry zestaw słów kluczowych, od którego należy zacząć pracę nad pozycjonowaniem strony. Warto jednak rozszerzyć tę grupę o kilka dodatkowych.
Warto skorzystać przy tym z narzędzi typu Ubersuggest 2.0. To konkretne pomaga dobrać dobre słowa kluczowe, powiązane z którąś z wymienionych fraz. Dodatkowo pokazuje szacowaną częstotliwość wyszukiwania, liczbę kliknięć w konkretne linki oraz szacuje trudność wejścia do TOP3 stron.
Może to brzmieć nieco zawile, jednak po wpisaniu dwóch-trzech fraz działanie tego narzędzia staje się jasne i intuicyjne, a przez to znalezienie odpowiednich słów kluczowych – jeszcze prostsze.
Zaczynając pracę nad pozycjonowaniem należy skupić się na tych kilku przykładowych frazach, ale też umieścić na stronie inne informacje. Na przykład słowa kluczowe zasugerowane lub – w tym konkretnym przypadku – nazwy i marki oferowanych narzędzi czy opisać pokrótce ich przeznaczenie.
Takie informacje pogłębiają opis oferty sklepu na stronie internetowej, dzięki czemu wyszukiwarki chętniej podsuną je użytkownikom po wpisaniu konkretnej frazy.
Ważne: warto słowa kluczowe podzielić na poszczególne podstrony. Nawet jeśli są zbliżone do siebie semantycznie, to taka praktyka pomoże uporządkować wyszukiwarkom strukturę strony. Poza tym ułatwi znacznie tworzenie strony i zarządzanie treściami na niej.

Jak dodać słowa kluczowe do strony

Słowa kluczowe należy wprowadzić w kilka miejsc, jednak należy to zrobić z głową. Warto pamiętać, że pozycjonowanie to nie tylko dostosowanie do potrzeb wyszukiwarek, ale też do użytkowników.
Dlatego warto postarać się, żeby frazy były wplecione w poprawne gramatycznie zdania, które coś znaczą.
Co nie zmienia faktu, że jest kilka miejsc na stronie, w których warto dodać wybrane słowa kluczowe.

Metaopis strony

Najważniejsze ze słów kluczowych (główne) powinno znaleźć się w metaopisie strony – jej tytule i opisie. To ten tekst, który pojawia się w wynikach wyszukiwania. Tytuł jest pogrubiony, a opis znajduje się pod spodem. Długość pierwszego z nich nie powinna przekraczać 60-70 znaków; drugiego – 160 znaków.
Posłużę się przykładem sklepu z narzędziami z Wałbrzycha. Jego metatytuł może wyglądać następująco: „[nazwa firmy] – sklep z narzędziami Wałbrzych. Narzędzia dobrych marek”. Opis z kolei: „Jeden z najlepszych sklepów z narzędziami w Wałbrzychu. Szeroka oferta narzędzi renomowanych marek – profesjonalna obsługa, korzystne ceny.”
W metatytule strony znajdują się najważniejsze słowa kluczowe, które dotyczą sklepu z narzędziami. Metaopis rozszerza tę informację, a dodatkowo pozwala na dodanie słów, które pogłębiają temat (profesjonalne, szeroka oferta, korzystne ceny, najlepszy).
Co ciekawe – algorytmy przeglądarek potrafią odmieniać przez przypadki, więc nie należy się bać odmieniania słów kluczowych.
Do tego taki opis jest przyjaźniejszy dla użytkownika, bo od razu komunikuje korzyści (profesjonalny, z szeroką i korzystną ofertą). To też dodatkowe wyrażenia, które rozszerzają opis firmy.

Nagłówki

Kolejnym miejscem, w którym warto dodać słowa kluczowe, są nagłówki. To te „pogrubione” zdania nad kolejnymi fragmentami tekstu. Nagłówki pomagają w skanowaniu tekstu wzrokiem (przykuwają uwagę), a dodatkowo sygnalizują algorytmom wyszukiwarek, że kolejny akapit dotyczy konkretnego tematu. Dlatego warto umieścić w nim odpowiednie słowa kluczowe.
Ważne: na każdej stronie powinien być tylko jeden nagłówek H1 (najwyższego poziomu). Warto umieścić z nim te same słowa kluczowe, które znajdują się w metatytule strony. W pozostałych nagłówkach warto umieścić pozostałe słowa kluczowe, które rozszerzają tematykę pierwszego nagłówka.

Opisy alternatywne zdjęć

Opisy alternatywne zdjęć pomagają użytkownikom dowiedzieć się, co jest na konkretnym zdjęciu (na przykład gdy zdjęcie się nie załadowało lub stronę przegląda się przy użyciu syntezatora mowy), a dodatkowo – pozwalają na umieszczenie słów kluczowych.
Należy o tym pamiętać dodając grafiki do strony. Wpływają one pozytywnie na ocenę przez algorytmy wyszukiwarek (semantyka strony), a dodatkowo – pomagają lepiej zobrazować temat.

Słowa kluczowe w linkach

Jeszcze do niedawna modne było dodawanie słów kluczowych w nazwach domen. Taka praktyka nazywa się EMD (od angielskiego Exact Match Domain –dokładnego dopasowania nazwy domeny) i można powiedzieć, że straciła na aktualności.
Poza tym znalezienie odpowiedniej domeny, która pasuje do frazy kluczowej (www.sklepznarzedziami.pl) jest trudne, jeśli nie niemożliwe. Lepiej wybrać nazwę domeny odpowiadającą nazwie firmy.
Jednak umieszczanie odpowiednich fraz kluczowych w adresach podstron (czyli slugach) jest dalej dosyć skuteczną praktyką, więc warto z niej skorzystać.

Słowa kluczowe w tekście

Oczywiście strona internetowa to też teksty, więc warto umieścić w nich odpowiednie słowa kluczowe. Ale uwaga: muszą pasować do treści.

Nie należy przesadzać z upychaniem słów kluczowych na stronie.

Jest to praktyka nazywana keyword stuffing (w wolnym tłumaczeniu: upychanie słów kluczowych), która coraz prowadzi do ignorowania strony przez wyszukiwarki.
Najważniejsze jest to, żeby tekst był o czymś (semantyka), a do tego łączył w sobie obecność odpowiednich słów kluczowych. Jest to idealne połączenie, które całkiem łatwo osiągnąć.
W sytuacji, gdy nie wiadomo, jak coś napisać na stronie, warto zacząć opowiadać o tym. Wbrew pozorom takie „zwykłe mówienie” na stronie sprawdza się najlepiej. Taki „mówiony” tekst najczęściej zawiera też odpowiednie słowa kluczowe, więc tę technikę warto wykorzystać, gdy brakuje pomysłu na to, jak dodać konkretne frazy do tekstu na stronie.
Oczywiście wszystkie te miejsca do wpisania słów kluczowych dotyczą każdej z podstron.

Co jeszcze wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?

Na pewno jej szybkość i dostosowanie do urządzeń mobilnych.
Ponad połowa ruchu w internecie do telefony i tablety, dlatego strona niedostosowana do ich potrzeb jest błędem. Tę zmianę wspiera Google, które wprowadziło niedawno Mobile-First Indexing, czyli ocenianie pozycji strony na podstawie jej wersji mobilnej i dostosowania do potrzeb urządzeń mobilnych.
Wspomniana szybkość też przekłada się na pozycję w wynikach wyszukiwania. Zmniejszenie rozmiaru grafik na stronie (na przykład przez zastosowanie formatów typy jpg czy svg) pomaga przyspieszyć każdą stronę.
Na pewno przydaje się blog firmowy. Umieszczanie raz na jakiś czas nowych wpisów dotyczących życia firmy, jej oferty lub krótkich porad związanych z prowadzoną działalnością pomaga zdobywać ruch i klientów.
Coraz ważniejszy jest też certyfikat SSL (tylko 7 proc. stron w Polsce go ma). Od niedawna przeglądarki oznaczają strony bez tego certyfikatu jako niezabezpieczone, co może odrzucić potencjalnego klienta na przykład od wysłania formularza kontaktowego z jego mailem.
I na koniec tej listy – dodanie strony do Google Search Console. To narzędzie, które pomaga w obserwowaniu ruchu na stronie, jej pozycji w wynikach wyszukiwania i znajdywaniu słów kluczowych, które wpisują użytkownicy, na które też warto się pozycjonować.

SEO off-site

Ważne jest też SEO off-site, czyli linki z innych stron. Pozyskanie kilku jest w miarę proste.
Warto zacząć od dodania bezpłatnej wizytówki firmy do Google (przez Google Moja Firma – to kluczowy krok dla local SEO). Kolejne linki można zdobyć z portali agregacyjnych z wizytówkami firm.
Należy też skorzystać z tego, co oferują strony promujące lokalną przedsiębiorczość – często linki z nich pomagają znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania (zwłaszcza lokalnych; ten temat rozwinę w kolejnym tekście w tym cyklu, poświęconym local SEO).

Od czego zacząć pracę z pozycjonowaniem strony – podsumowanie

Informacje zawarte w tym artykule są oczywiście zbiorem najważniejszych rzeczy związanych z pozycjonowaniem stron – też firmowych.
Jednak najlepiej wprowadzić je w życie i sprawdzić skuteczność samodzielnie. Nawet jeśli w przyszłości pozycjonowaniem ma zająć się ktoś inny. Wtedy zdobyta wiedza pomoże ocenić skuteczność wydawania środków.
Warto wspomnieć, że zmiany pozycji strony czy aktualizacja metaopisów w wynikach wyszukiwania może trwać. Często strony przez wiele tygodni nie pokazują się w wynikach wyszukiwania, ponieważ roboty wyszukiwarek jeszcze ich nie zaindeksowały. Trwa to najczęściej od trzech do sześciu tygodni.
Więcej informacji o tym, jak zrobić stronę firmową, jak ją zbudować i optymalizować jej konwersję można znaleźć w pozostałych artykułach w cyklu.

Bartek Raducha, WebWave

WebWave to kreator stron internetowych, który pozwala zbudować stronę www o dowolnej szacie graficznej bez kodowania. Dzięki rozbudowanym możliwościom nasi użytkownicy mogą dodawać do swoich stron efekty i elementy do tej pory zarezerwowane jedynie dla programistów. WebWave rozwijamy od 2011 roku. Z naszego kreatora korzysta ponad 130 tysięcy użytkowników z całego świata. Spółka jest laureatem ubiegłorocznej edycji konkursu start.up.press, którego organizatorami są Polska Press Grupa i strefabiznesu.pl

Dlaczego każda firma, która chce się rozwijać potrzebuje strony internetowej? Po prostu kliknij w ten tekst a znajdziesz odpowiedź - pierwszą część tego cyklu artykułów

Jak zbudować firmową stronę internetową? Po prostu kliknij w ten tekst a znajdziesz odpowiedź - drugą część tego cyklu artykułów

Jak zadbać o konwersję firmowej strony internetowej? Po prostu kliknij w ten tekst a znajdziesz odpowiedź - trzecią część tego cyklu artykułów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Internet w firmie. Od czego zacząć pozycjonowanie firmowej strony internetowej - Strefa Biznesu

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24