Inwestycje OKL za prawie 40 milionów [FILM]

Beata Terczyńska
Politechnika jako jedyna uczelnia w kraju kształci polotów cywilnych. Na zdjęciu: studenci ćwiczą na symulatorze lotów.
Politechnika jako jedyna uczelnia w kraju kształci polotów cywilnych. Na zdjęciu: studenci ćwiczą na symulatorze lotów. Krystyna Baranowska
Zakończyła się rozbudowa i doposażenie Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej dzięki m.in. dofinansowaniu unijnemu.

Wczoraj OKL pochwalił się, co udało się zrobić.

- Wybudowany został pas startowy o długości 800 m i szerokości 30 m - wylicza Michał Karaśkiewicz, pilot, instruktor w OKL PRz. - Dotychczas mieliśmy tylko trawiasty, który pozostał obok.

Aleksander Taradajko, rzecznik PRZ dodaje, że udało się także zrobić drogę kołowania dla samolotów i kontenerowej stacji paliw lotniczych. Wybudowany został nowy hangar postojowy, który pomieści około 20 samolotów OKL.

- W starym będziemy wykonywali przeglądy i naprawy samolotów - mówi M. Karaśkiewicz.

Jest też miejsce dla dwóch nowych symulatorów lotów.

- Kupiliśmy w sumie 9 samolotów. Na nie i symulatory poszło ponad 18 milionów. Pojedyncze samoloty kosztowały od 1 do 3 mln złotych. Zależało to od typu - wyjaśnia rzecznik.

Nowe samoloty to jednosilnikowe - Liberty XL2, dwusilnikowe - Piper Seneca V oraz jednosilnikowy ZLIN 242L. Ten ostatni przeznaczony będzie także do zaawansowanego szkolenia i nauki pilotażu oraz nauki i treningu akrobacji.

Udało się też kupić ok. 10 silników lotniczych oraz wyposażenie Ośrodka Kształcenia Lotniczego, jak np. wózki do przeciągania samolotów, podnośniki, narzędzia.

Podsumowanie inwestycji połączone było z odsłonięciem trzech złotych tablic pamiątkowych.
Politechnika Rzeszowska zrealizowała projekt dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa. Całkowita wartość projektu to ok. 40 mln zł.

- Nowa infrastruktura przeznaczona jest przede wszystkim do szkoleń studentów wydziału budowy maszyn i lotnictwa na kierunku: lotnictwo i kosmonautyka, specjalność - pilotaż oraz pozostałych specjalności tego kierunku w zakresie licencji mechanika lotniczego. - mówi A. Taradajko.

Obecnie OKL dysponuje flotą 19 samolotów. W ciągu swojej historii wyszkolono tu ponad 500 pilotów, w tym m.in. kpt. Tadeusza Wronę. Tegoroczna dotacja dla OKL z budżetu wyniosła 9,5 mln zł, co stanowi wzrost o 79 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Zaledwie 5 lat temu dotacja ta wynosiła zaledwie 2,8 mln zł.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

n
nnddrana and

Samolot do akrobacji - żeby nie bylo więcej lotników liniowych jak w Air France, co przez kilka minut nie potrafią zidentyfikować przeciągnięcia i kończą w Atlantyku. Symulatory - bo można na nich pokazać to, czego żaden instruktor nie odważy się pokazać w locie, np. krańcowe skutki z pozoru prostych błędów, jak przekroczenie wysokości decyzji ze zwiekszonym opadaniem...

m
mol

ciekawa informacja - kraj w kryzysie, LOT zwalnia ok. 100 pilotów a publiczna uczelnia beztrosko wydaje pieniadze.Jak zwykle "małe " niescisłości

- nie jest to jedyna uczelnia kształcąca pilotów ; jest PWsZZ w Chełmie, jest Wyzsza szkoła w Dęblinie z kierunkiem cywilnym

- w ubiegłych latach nie było 2,8 mln. na OKL lecz 3,211 mln. PLN

ciekawe , po co samolot do akrobacji i ciekawe po co dwa symulatory - już widzę jak zlatują się piloci do OKL-u na szkolenie.

r
realista

Ten pierwszy wypowieadający się wygląda jak z wczesnych lat 90-tych. Tani i kiepski garnitur, dziwny krawat , do tego ta koszmarna fryzura. Widząc kogoś takiego od razu traci się zainteresowanie przekazem.

Dodaj ogłoszenie