reklama

Jak będzie w szkole średniej?

Materiał informacyjnyZaktualizowano 
Uczniowie, którzy w tym roku rozpoczynają naukę w szkołach średnich, mają wyjątkową sytuację – podwójny rocznik, dwie podstawy programowe, różne podręczniki, zamieszanie związane z rekrutacją. A prócz tego zwykłe obawy o to, jak będzie w nowej szkole. Przyjrzyjmy się sytuacji tegorocznych pierwszoklasistów. Co warto wiedzieć o nauce w nowej szkole średniej?

W tym roku naukę w szkole średniej rozpoczną uczniowie z roku 2003, 2004 i część rocznika 2005. W sumie jest to ponad 727 tysięcy młodych ludzi, którzy mają za sobą wiele miesięcy rywalizacji o miejsca w dobrych szkołach.

376 tysięcy ukończyło ośmioklasową szkołę podstawową i rozpocznie naukę w czteroletnich liceach, pięcioletnich technikach lub trzyletnich szkołach branżowych I stopnia dla absolwentów szkół podstawowych. Będą nauczani według nowej podstawy programowej, z zupełnie nowych podręczników.

350 tysięcy ukończyło gimnazja. Ci rozpoczną naukę w trzyletnich liceach, czteroletnich technikach lub trzyletnich szkołach branżowych I stopnia dla absolwentów gimnazjum. Nauczyciele będą z nimi realizować program według starej podstawy programowej, z podręczników starego typu.

*

Różne roczniki pod jednym dachem

W praktyce uczniowie z różnych roczników i różnych szkół spotkają się w tych samych budynkach i sąsiednich klasach. Będzie tłoczno, głośniej niż zwykle.

Trzeba pamiętać, że w szkołach tych uczą się nadal uczniowie klas drugich, trzecich (w przypadku technikum także czwartych). Wszyscy ci nastolatkowie będą potrzebowali sal lekcyjnych i gimnastycznych, pracowni przedmiotowych, komputerów, lektur z biblioteki. Nie mówiąc o tym, co najważniejsze, czyli o zaangażowanych nauczycielach i cierpliwych wychowawcach.

Prawdopodobnie w wielu szkołach będzie konieczność wprowadzenia zmianowego systemu nauczania. Wizja nauki do późna budzi niepokój. Trzeba jednak pamiętać, że nastolatkowie mają duże zapotrzebowanie na sen i chodzenie do szkoły na późniejszą godzinę dla niektórych może się okazać korzystne.

Ambicje i rywalizacja

Do klas pierwszych w renomowanych liceach trafili głównie laureaci olimpiad i konkursów przedmiotowych, bardzo ambitni i zdolni. Będą się musieli odnaleźć w grupie, w której trudno utrzymać swój wysoki status prymusa. Być może przeżyją oni sporo rozczarowań i porażek. To będzie okazja do pracy nad zapędami do niezdrowego perfekcjonizmu.

W szkołach o niższym prestiżu znajdą się zarówno uczniowie słabsi, jak i bardzo dobrzy, którzy w pierwszym naborze nie dostali się do wymarzonych szkół. Tu problemem mogą być spore różnice między nastolatkami, poczucie rozczarowania u tych bardziej ambitnych.

W obu sytuacjach takie środowisko potrzebuje mądrego, uważnego wsparcia pedagogów.

Nowa podstawa programowa

Absolwenci szkół podstawowych i gimnazjów mają przed sobą mniej więcej tyle samo godzin lekcyjnych. Ale będą one inaczej rozdzielone pomiędzy przedmioty.

W czteroletnich liceach będzie więcej godzin historii (aż 8), geografii, biologii i fizyki, które realizowane będą w zakresie podstawowym, czyli obowiązkowym dla wszystkich. Od pierwszej klasy uczniowie będą mieli przedmioty rozszerzone (zgodnie z wybranym profilem), ale tych lekcji będzie mniej niż w pierwszej klasie liceum trzyletniego.

W starej podstawie, czyli w trzyletnim liceum, uczeń wybiera od dwóch do czterech przedmiotów i przynajmniej jednym rozszerzonym przedmiotem musi być historia, geografia, fizyka, biologia lub chemia. Jeśli nie wybierze w zakresie rozszerzonym historii, musi chodzić na zajęcia z przedmiotu uzupełniającego historia i społeczeństwo, jeśli zaś nie wybierze geografii, fizyki, biologii lub chemii – na przyrodę.

Zgodnie z nową podstawą programową dyrektor liceum i technikum ustala jeden przedmiot realizowany przez uczniów w pierwszej klasie – będzie to muzyka, filozofia lub plastyka.

Zarówno w starym typie liceum i technikum, jak i w nowym nadal będą mogły być prowadzone zajęcia dodatkowe spoza podstawy programowej, które mają charakter tzw. przedmiotów uzupełniających np. z zajęcia artystyczne, ekonomiczne, prawne itp.

*

Inny styl uczenia

W obu typach szkół (ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych) na pewno będzie więcej nauki niż na poprzednim etapie edukacji. Szkoła średnia to duża zmiana. Nie tylko dlatego, że wchodzi się w nowe środowisko rówieśników, poznaje nowych nauczycieli i tradycje danej placówki. To także zmiana w sposobie uczenia się. Lekcje prowadzone są bardziej na wzór akademickich wykładów (nauczyciel nie pilnuje, co dzieci zanotowały, a czego nie) lub warsztatów z dużym udziałem dyskusji. Materiał zadawany do domu jest obszerny, nauka zajmuje wiele czasu po lekcjach. Trzeba się także przygotować na gorsze niż dotąd oceny. W szkole średniej nie można być dobrym ze wszystkiego. Uczeń musi wybrać kilka przedmiotów, na których mu najbardziej zależy (zwykle są to rozszerzenia), a pozostałych uczy się na poziomie zadowalającym, ale nie perfekcyjnie.

Okazje do rozwoju

W liceach i technikach poza zwykłymi lekcjami prowadzone są koła zainteresowań, realizowane dodatkowe projekty, takie jak festiwale, koncerty, wyjścia edukacyjne. Warto angażować się w takie przedsięwzięcia, bo to świetna okazja do poszerzenia kompetencji, a także nawiązania dodatkowych znajomości. O udziale w takich zajęciach koniecznie powinni pomyśleć uczniowie, którzy nie dostali się do wymarzonej szkoły – może w ramach fakultetów zdobędą wiedzę, na której im tak bardzo zależało.
Wszelkie inicjatywy, które wymagają współpracy, negocjowania, planowania, wytrwałości pozwalają trenować niezwykle cenne kompetencje społeczne. Choć w planie lekcji nie ma na nie miejsca, to właśnie zajęcia dodatkowe są okazją do ich nabywania.

W poszukiwaniu jasnych stron

Przed uczniami 10 miesięcy ciężkiej pracy. Przychodzą z różnych środowisk, mają różny poziom wiedzy. W pierwszych dniach szkoły zapewne czekają ich testy poziomujące z języków. Może pojawić się stres i chęć, by wypaść jak najlepiej.

Absolwenci gimnazjum trzy lata temu przechodzili adaptację w nowym miejscu i może być im łatwiej odnaleźć się w szkole średniej, niż uczniom po szkole podstawowej. W obu sytuacjach jednak trzeba przygotować się na to, że wchodzenie w nową społeczność i inny rytm pracy wymaga czasu, cierpliwości i wsparcia bliskich osób. To dla całej rodziny czas zmian. Rodzice muszą oswoić się z myślą, że dziecko dorasta do tego, by przejąć odpowiedzialność za siebie, swoją naukę i przyszłość zawodową. Dziecko mierzy się z trudnymi wyzwaniami, uczy się dochodzić do siebie po porażkach, ciężej niż dotąd pracować na sukces. Okres szkoły średniej otwiera przed młodym człowiekiem wiele wspaniałych okazji do tego, by przyjrzeć się sobie i wyznawanym przez siebie wartościom.

Rok szkolny 2019/2020 w szkołach średnich będzie na pewno trudny i inny od lat poprzednich. Choć w dorosłych budzi to wiele obaw, lepiej nie dzielić się nimi z dzieckiem. Dla młodego człowieka właśnie zaczyna się niepowtarzalny okres jego życia, pełen wyzwań, ale też niezapomnianych doświadczeń i nawiązywania ważnych relacji, takich na całe życie. Pozwólmy dziecku przeżywać ten czas najlepiej, jak to możliwe, bez narzekania na złe warunki. Pomagajmy dzieciom znaleźć pozytywne aspekty chodzenia do szkoły, wzmacniajmy w nim poczucie sensu nauki. Niech ten rok będzie dobrym, a nie tylko trudnym doświadczeniem.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Materiał oryginalny: Jak będzie w szkole średniej? - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3