reklama

Jak ćwiczyć, to nie w samotności. Polacy preferują grupowe ćwiczenia ruchowe

MAJA PIOTROWSKA AIPZaktualizowano 
Krzysztof Kapica
Wytrwanie w postanowieniach jest trudne. Praktyka pokazuje, że często zapał do porzucenia złych nawyków, poprawy zdrowia i kondycji starcza nam na krótko. Jak utrzymać poziom mobilizacji do ćwiczeń przez cały czas? To proste – ćwicz w grupie. Niestety, większość osób w wieku 50+ organizuje zajęcia sportowe samodzielnie. Z kolei wsparcie rodziny lub znajomych dostaje w tym zakresie jedynie co piąty badany.

Wspólna walka jest skuteczniejsza niż działanie w pojedynkę. Potwierdzają to badania Santander Consumer Banku, z których wynika, że dorośli Polacy uważają, że najlepiej ćwiczyć w małym gronie lub we dwójkę niż samemu. Słomiany zapał to problem wielu osób. W pierwszym etapie starań o lepszą kondycję i zdrowie jesteśmy zmobilizowani i mamy chęci do działania. Jednak z czasem one słabną i coraz częściej znajdujemy sobie powody, żeby nie ćwiczyć. Jak nie dać się temu zjawisku? Eksperci polecają ćwiczenie w grupie, nawet niewielkiej. W ten sposób trening będzie nie tylko przyjemniejszy, ale też będziemy go chętniej kontynuować.

Jednak jak wynika z badania „Zdrowie i aktywność fizyczna Polaków 50+” przeprowadzonego dla Santander Consumer Banku, prawie połowa dojrzałych Polaków aktywnych fizycznie ćwiczy w pojedynkę. Jedynie co piąty trenuje w grupie. Patrząc na badania, można wywnioskować, że często jest to sytuacja wymuszona, ponieważ respondenci nie mają innego wyjścia. W odpowiedzi na pytanie, jaka jest odpowiednia grupa do uprawiania sportu, większość ankietowanych wskazywała ćwiczenia i rekreację ruchową w niewielkim gronie, np. we dwójkę.

– Takie preferencje wskazują na duże znaczenie czynnika społecznego i towarzyskiego w przypadku uprawiania aktywności fizycznej. W małej grupie jest nam łatwiej, ponieważ nie krępujemy się. Dodatkowo mniej trudności sprawia zorganizowanie wyjścia czy ćwiczenia we 2-3 osoby niż w większym gronie – mówi Mirosława Krzyścin, kierownik Zespołu Komunikacji Marketingowej Santander Consumer Banku, koordynator Akademii Zdrowia Santandera.

Czytaj też:
Na pewno od nowego roku płaca minimalna wzrośnie. Nawet do 2100 złotych, a minimalna stawka godzinowa?

Dlaczego warto ćwiczyć w grupie?

W towarzystwie szybciej mija nam czas, ćwiczymy efektywniej i zapominamy o zmęczeniu. Grupa mobilizuje do działania. Staramy się dokładniej wykonywać ćwiczenia i równać do innych. Dzięki temu szybciej rozwijamy swoje umiejętności. – Trening z innymi jest o tyle przyjemniejszy, że mamy szansę z kimś porozmawiać, a także nawzajem mobilizować się do dalszej pracy nad kondycją. Dodatkowo, ćwicząc w grupie, poznajemy nowe osoby, które tak jak my chcą zadbać o swoje zdrowie. Łączymy więc przyjemne z pożytecznym – aktywność fizyczną z integracją – mówi Mirosława Krzyścin, koordynator Akademii Zdrowia Santandera. Ćwicząc w grupie, trudniej nam też zrezygnować z zajęć. Jeśli zobowiązaliśmy się, że będziemy trenować wraz z daną osobą, będziemy starali się przestrzegać określonych terminów.

Najchętniej ćwiczymy z przyjaciółmi i znajomymi

Z badania Santander Consumer Banku wynika, że jeśli ćwiczymy z kimś, to najchętniej z przyjaciółmi i znajomymi – tę odpowiedź wskazało 46 proc. badanych dojrzałych Polaków. Na kolejnym miejscu wskazujemy małżonków/partnerów – blisko 40 proc. Z kolei co piąty Polak chciałby ćwiczyć z kimś z rodziny. A blisko co dziesiąty z grupą na zorganizowanych zajęciach. – Z naszych badań wynika, że osoby powyżej 50 r.ż. preferują towarzystwo znajomych i bliskich osób. Przyznajemy, że chętnie ćwiczylibyśmy z kimś z rodziny. Jednak nie zawsze mamy taką możliwość – mówi Mirosława Krzyścin, koordynator Akademii Zdrowia Santandera. – Wspólna aktywność fizyczna integruje, dlatego w wolnym czasie warto ćwiczyć wraz z rodziną czy przyjaciółmi. Idealnym sportem do tego jest nordic walking. Tę dyscyplinę może uprawiać każdy – zarówno dzieci, jak i osoby starsze. Dodatkowo podczas spacerów z kijami możemy spokojnie rozmawiać, a także zwiedzać wybrane zakątki Polski. Jest to sport wprost stworzony dla całych rodzin, a także sposób na spędzenie wspólnego czasu aktywnie – dodaje.

Nordic walking idealinym rozwiązaniem dla rodziny

Dzięki temu, że nordic walking jest jednym z najbezpieczniejszych sportów, może być uprawiany przez większość osób. Dodatkowo, aby zacząć przygodę z tą dyscypliną, nie potrzebujemy specjalistycznego i bardzo drogiego sprzętu. Dobrej jakości kije możemy kupić już za kilkadziesiąt złotych, więc są one w zasięgu większości osób. Aby maszerować, wystarczy wygodny strój i sportowe buty. Nie jesteśmy też ograniczeni miejscem. – Spacerować możemy wszędzie – zarówno po asfalcie, jaki i leśnych ścieżkach czy piaszczystej plaży. A warto, ponieważ regularne uprawianie nordic walking ma zbawienny wpływ na stan naszego zdrowia. Poprawia pracę układu sercowo-naczyniowego i oddechowego, wpływa na zwiększenie ruchomości stawów, a także obniżenie poziomu cholesterolu oraz cukru we krwi – wymienia Robert Brzeziński z Polskiej Federacji Nordic Walking, ekspert Akademii Zdrowia Santandera.

Bezpłatne treningi w całej Polsce

Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, większość osób w wieku 50+ organizuje zajęcia sportowe samodzielnie. Z kolei wsparcie rodziny lub znajomych dostaje w tym zakresie jedynie co piąty badany. Jednak nie oznacza to, że musimy ćwiczyć samemu. W wielu miejscowościach dostępne są bezpłatne zajęcia z różnych dyscyplin, więc każdy może znaleźć coś dla siebie.

– Warto przeglądać strony urzędu gminy czy miasta oraz lokalne gazety. Zazwyczaj są tam umieszczane informacje o ogólnodostępnych zajęciach. Do końca sierpnia w ramach Akademii Zdrowia Santandera w wybranych miejscowościach w Polsce odbywają się także bezpłatne zajęcia z nordic walking pod okiem wykwalifikowanych instruktorów. Przy wyborze darmowych zajęć warto zwrócić uwagę również na ten aspekt. Trening pod czujnym okiem instruktora jest bezpieczniejszy i o wiele efektywniejszy – mówi Mirosława Krzyścin, koordynator Akademii Zdrowia Santandera.

OBEJRZYJ WIDEO:
Na wynajmie mieszkania dalej możesz zarobić

Wideo

Materiał oryginalny: Jak ćwiczyć, to nie w samotności. Polacy preferują grupowe ćwiczenia ruchowe - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karolina

Chcesz wyglądać seksownie i atrakcyjnie?
Chcesz cieszyć się wspaniała sylwetką?
Chcesz pokazać wszystkim, że możesz się zmienić?
Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl
Innowacyjne metody treningowe, nowoczesne plany żywieniowe, fachowa suplementacja.
Podejście, które o lata świetlne wyprzedza konkurencje!
Dzięki nim zmiany zachodzą ekstremalnie szybko!
Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl
który w ciągu tygodnia odmieni Twoje życie!
Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało!
Pokaż na co Cię stać i wejdź na www.igortreneronline.pl !

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3